در حال بارگذاری ...
روزهای طولانی صفین و روایت تنهایی علی مرتضی(ع)

مجلس تعزیه‌ «رکیب ابن ابرهه» در تلویزیون تئاتر ایران

فیلم‌تئاتر مجلس‌ شبیه‌خوانی «رکیب ابن ابرهه» در ادامه ارائه نمایش‌های مذهبی و آیینی در تلویزیون تئاتر ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر، مجلس شبیه‌خوانی «رکیب ابن ابرهه» کاری از گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) به سرپرستی و تعزیه‌گردانی احمد عزیزی است. این نمایش که پیش‌تر در سال 1398 و در موزه عاشورا به مدت زمان یک ساعت و نیم برای مخاطبان علاقه‌مندان تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا و مورد استقبال آنان واقع شده بود، سابقه حضور در نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را هم دارد.

احمد عزیزی، سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا (ع) از پیشکسوتان تعزیه ایران است که سابقه شبیه‌خوانی و شبیه‌گردانی مجالس تعزیه‌ از جمله «شاهچراغ (ع)»، «حضرت مسلم‌ (ع)»، «وهب و طفلان زینب (س)»، «حر ریاحی»، «حضرت ابوالفضل‌ (ع)»، «شهادت امام حسین‌ (ع)» و «بازار شام» و ... را در کارنامه خود داراست.

در خلاصه روایت این مجلس شبیه‌خوانی آمده: «هنگامی‌که جنگ صفین چندین ماه به درازا می‌کشد، معاویه با مشورت عمروعاص حضرت علی (ع) را به جنگ فرامی‌خواند و...»

جنگ صِفّین نبردی میان امام علی(ع) و معاویه بود که در صفر سال ۳۷ هجری در منطقه‌ای به نام صفین رخ داد. در میانه جنگ، سپاه معاویه که در آستانه شکست بودند، قرآن بر نیزه کردند و به همین دلیل برخی از سپاهیان امام علی (ع) از ادامه جنگ سر باز زدند. سرانجام، داورانی برای حَکَمیَت میان دو طرف تعیین شد و جنگ بدون نتیجه خاتمه یافت.

در چگونگی پدید آمدن زمینه‌های بروز این جنگ در منابع معتبر آمده که پس از بیعت مسلمانان با امیرالمونین(ع) و خاتمه جنگ جمل، امام(ع) در کوفه مستقر شد و کوشید معاویه را به اطاعت قانع کند. اما معاویه که حب دنیا و قدرت‌طلبی‌اش زبانزد مردم بود، سرکشی کرد و تن به بیعت با حضرت نداد. پس از آن‌که امام (ع) مطمئن شد معاویه قصد بیعت و اطاعت ندارد و بزرگان کوفه مدافع حضرت در جنگ با شام‌اند، در خطبه‏‌ای عمومی، مردم را به جهاد فرا خواند. سپاه امام(ع) در مرز روم، در شمال عراق و سوریه امروزی با سپاه شام برخورد کرد. پس از نبردهای طولانی، سپاه امام علی(ع) در شرف پیروزی بود که با پیشنهاد عمروعاص، سپاه معاویه قرآن‌ها را بر سر نیزه کردند. با دیدن این صحنه گروهی از سپاه عراق جنگ را ترک کردند. امام در اثر فشارها و اصرار برخی از یاران سست‌عنصر و فاقد بصیرت خود، مالک اشتر یا عبدالله بن عباس را برای نمایندگی و حکمیت انتخاب نمود؛ اما گروهی که جنگ را ترک کرده بودند، نپذیرفتند و ابوموسی اشعری را برگزیدند؛ بنابراین تعیین خلیفه به حکمیت میان عمروعاص حیله‌گر و ابوموسی اشعری ساده‌لوح سپرده شد، در نهایت با حیله عمروعاص، حاضران در حکمیت خلافت را به معاویه سپرده و علی(ع) از آن عزل شد. این‌گونه بار دیگر افراد ناآگاه و فاقد بینش رنجی بر رنج‌های علی(ع) و جراحتی عمیق بر پیکر امت اسلامی افزودند.

مجلس شبیه‌خوانی «رکیب ابن ابرهه» به روزهایی می‌پردازد که جنگ صفین در میانه‌های خود، تبدیل به جنگی فرسایشی شده بود.

عوامل این فیلم‌تئاتر عبارت‌اند از شبیه‌نامه‌نویس: میرزا ابوالفضل منبت‌کار، شبیه‌گردان: احمد عزیزی، موافق‌خوانان: محمد ملاعلیا، عقیل صدقی، مسعود عزیزی و احمد عزیزی، مخالف‌خوانان: حسین حیدری، حسن خصالی، مهدی آقایی، رضا احمدبیگی و سیدمحمدمهیار میرنقی، گروه نوازندگان: علی صدیقی، محسن باباعلیان، جواد چراغعلی و میلاد عزیزی، گروه لباس: سیدمحمود میرنقی، سیدمحمد میرنقی.




نظرات کاربران