در حال بارگذاری ...
نمایشی در مذمت بدجنس بودن

سرنوشت «مارمولک بد ادا» را در تلویزیون تئاتر ایران ببینید

فیلم‌تئاتر «مارمولک بد ادا» ویژه مخاطبان خردسال و کودک در ادامه ارائه نمایش‌های جدید در تلویزیون تئاتر ایران، در دسترس علاقه‌مندان این پلتفرم قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «مارمولک بد ادا» بر اساس متنی از منوچهر اکبرلو و به کارگردانی پگاه معصومی اول بار سال 1399 در مجتمع بوعلی سینای شهر همدان روی صحنه رفته است. این نمایش 30 دقیقه‌ای همچنین سابقه حضور در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را هم داراست.

در خلاصه داستان نمایش «مارمولک بد ادا» می‌خوانیم: «خاله عنکبوت مشغول بافتن یک قالی برای عروسی تک‌فرزندش است تا هدیه‌ عروسی به او بدهد؛ مارمولک بد ادا که بوی قالی را شنیده به سراغ او می‌آید و می‌خواهد قالی را از وی بگیرد اما خاله مخالفت کرده و جلوی او را می‌گیرد تا اینکه مارمولک او را تهدید می‌کند که بلایی سر دختر و قالی خاله می‌آورد اگر آن را به او ندهد. خاله از همسایه‌ها کمک می‌گیرد. همسایه‌های مهربان خاله برای کمک به سراغش می‌آیند و...»

پگاه معصومی کارگردان «مارمولک بد ادا» درباره این نمایش گفته: گره اصلی نمایش بسیار ملموس و قابل درک برای خردسالان است و سعی در آموزش غیرمستقیم بچه‌ها دارد؛ بنابراین تاثیر بیشتری در زندگی آن‌ها می‌گذارد. پیام اصلی این نمایش بدجنس نبودن است.

منوچهر اکبرلو، نویسنده نمایش «مارمولک بد ادا»،  مدرس دانشگاه، روزنامه‌نگار، منتقد، پژوهشگر، مترجم، نویسنده و ویراستار متولد سال 1341 ‏است.

او دارای کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش‌های هنری با گرایش تئاتر و سینما از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است.

اکبرلو سابقه نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های آن روی سکه، تولدی دیگر، به دنبال پیروزی، من می‌ترسم، مداد رنگی‌ها، بچه‌ها کتاب، بچه‌ها بیاین نمایش، پلنگ و آدمیزاد، مزه نان بی‌رنج، در را باز کنید، افسانه جمشید شاه و... را در کارنامه خود دارد.

او همچنین نویسنده متن مجموعه آموزشی «آواتار افسانه یا واقعیت» و نیز ۳ جلد مجموعه نمایشنامه‌های کوتاه برای کودکان، نوجوانان و جوانان بوده است.

عوامل نمایش «مارمولک بد ادا» عبارت‌اند از کارگردان: پگاه معصومی، نویسنده: منوچهر اکبرلو، مشاور کارگردان: فرزاد لباسی، طراح نور: پدرام معصومی، آهنگساز: مهدی فتحی، ساخت‌ عروسک: یگانه عبدالمالکی، دستیار کارگردان: محمدرضا باباخانیان، طراح لباس و عروسک: پگاه معصومی، گریم: مهری آزیش و نعیمه حامیان، طراح صحنه: فرزاد لباسی، گروه آوا: ستایش بختیاری فرجادی، نعیمه پورشیری و نیکتا میرزاییان، نوازنده بلز: مهرداد معصومی.

فیلم‌تئاتر «مارمولک بد ادا» از آن دست نمایش‌های جذاب و آموزنده‌ای محسوب می‌شود که پدر و مادرها همراه بچه‌ها با خیال راحت به سراغ‌شان می‌روند. ایجاد فضایی دلنشین و جذاب، در عین بهره‌مندی از نکات آموزشی برای کودکان و خردسالان از ویژگی این نمایش به شمار می‌آید.




نظرات کاربران