در حال بارگذاری ...
گام به گام با حیات دشوار هنرهای نمایشی در بحران کرونا (26)

بازگشایی سالن‌های نمایش ایالت مهاراشترا در آبان ماه
تلاش وزارت امور فرهنگی هند برای بازگرداندن هنرمندان تئاتر بمبئی به صحنه

ایران تئاتر – با توجه به تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت امور فرهنگی هند و وزیر ارشد ایالت مهاراشترا برای از سرگیری فعالیت‌های نمایشی در این ایالت، امکان بازگشایی سالن‌های نمایش در مناطق مختلف مهاراشترا از جمله مرکز این ایالت یعنی شهر بمبئی از اواسط آبان ماه امسال وجود دارد.

به گزارش ایران تئاتر روز جمعه گذشته نشستی با حضور وزیر امور فرهنگی هند «آمیت دشموک»، وزیر ارشد ایالت مهاراشترا «اوداو تاکرای» و تعدادی از چهره‌های سرشناس فعال در مهم‌ترین تئاتر بومی این ایالت یعنی «تئاتر مراتی» برگزار شد. در این جلسه مقرر گردید سالن‌های نمایش ایالت مهارشترا که به دلیل شیوع ویروس کرونا بارها در مقاطع مختلف تعطیل شده بودند و در ماه‌های اخیر نیز فعالیتی نداشتند، از تاریخ چهاردهم آبان ماه امسال (پنجم نوامبر) می‌توانند فعالیت خود را از سر گیرند و بار دیگر میزبان هنرمندان تئاتر و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی باشند. بر طبق توافق صورت گرفته و بنابر تایید وزیر ارشد ایالت مهاراشترا یعنی اوداو تاکرای سالن‌های نمایش این ایالت پس از بازگشایی مجدد تنها با پنجاه درصد از گنجایش خود به فعالیت ادامه خواهند داد تا خللی در برنامه‌های موجود برای پیشگیری از شیوع بحران کووید ۱۹ ایجاد نشود.

آمیت دشموک وزیر امور فرهنگی هند در حاشیه این نشست انتشار جزئیات مربوط به روش‌های اجرایی استاندارد برای بازگشایی سالن‌های تئاتر ایالت مهاراشترا را به روزهای آینده موکول کرد و بر این نکته تاکید ورزید که این تصمیم تنها منحصر به سالن‌های تئاتر است و تصمیم‌گیری در مورد بازگشایی سالن‌های سینما و مجموعه‌های چندمنظوره نمایش فیلم در ایالت مهاراشترا مستلزم برگزاری جلسات دیگری با رویه‌های متفاوت خواهد بود. او همچنین به لزوم انجام برخی بازسازی‌ها در سالن‌های نمایش این ایالت اشاره کرد و گفت:«با توجه به اینکه بسیاری از این سالن‌های نمایش مدت زمان قابل توجهی بسته بوده‌اند،برای قابل استفاده شدن مجدد آنها به مقداری زمان نیاز است.»

ایالت مهاراشترا که مرکز آن شهر بمبئی است از نظر وسعت سومین ایالت بزرگ هندوستان و از نظر جمعیت دومین ایالت پرجمعیت این کشور به شمار می‌رود. این ایالت همچنین از نظر اقتصادی یکی از پررونق‌ترین ایالت‌های هندوستان محسوب می‌شود و میزان درآمد سرانه آن حدود شصت درصد بیش از حد میانگین ملی است؛ از همین رو بازگشایی سالن‌‌های نمایش و فعالیت مجدد هنرمندان تئاتر در تماشاخانه‌ها از نظر اقتصادی نیز می‌تواند به سود مردم این ایالت و فعالان تئاتر هندوستان باشد.

 

واکنش هنرمندان تئاتر ایالت مهاراشترا به بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش

بسیاری از هنرمندان تئاتر هندوستان که در ایالت مهاراشترا به خصوص شهر بمبئی به انجام فعالیت هنری می‌پردازند در طول دو سال اخیر یعنی پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش بحران کووید ۱۹ همواره در نوعی حالت بیم و امید به سر برده‌اند؛ حالتی که همچنان در آنها وجود دارد و فعالان تئاتر هندوستان گاه به ابراز آن می‌پردازند. یکی از هنرمندان کهنه‌کار تئاتر مراتی به نام «روهینی هاتانگادی» که به عنوان بازیگر زن مطرح سینمای هند نیز شناخته می‌شود،در واکنش به بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش ایالت محل زندگی خود با اشاره به این بیم و امید گفت:«من با شنیدن خبر بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش در نوعی حالت دوگانه به سر می‌برم؛ به این معنی که هم از این اتفاق خوشحال و هم ناراحتم. خوشحال به این دلیل که سالن‌های نمایش دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند و من نیز پس از مدتی دوری می‌توانم به صحنه تئاتر بازگردم. ناراحت به این دلیل که تا زمان بازگشایی سالن‌های نمایش در ماه نوامبر دو ماه باقی مانده است و در این دو ماه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. با توجه به اینکه کارشناسان امور پزشکی و سلامت آغاز موج سوم کرونا در هندوستان را پیش‌بینی کرده‌اند و زمان وقوع آن را ماه سپتامبر و اکتبر تخمین زده‌اند،امکان بسته شدن مجدد سالن‌های نمایش وجود دارد؛ اتفاقی که می‌تواند موجبات ناامیدی و نگرانی هنرمندان تئاتر را فراهم آورد.»

در این میان وزیر امور فرهنگی هند یعنی آمیت دشموک ضمن تایید نگرانی یاد شده امکان بسته ماندن سالن‌های نمایش هند حتی پس از تاریخ وعده داده شده برای بازگشایی مجدد آنها در چهاردهم آبان ماه امسال(پنجم نوامبر)را بعید ندانست و گفت:«تصمیم ما برای بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش در ماه نوامبر امسال بستگی مستقیمی به میزان جدی بودن موج سوم شیوع ویروس کرونا در هندوستان خواهد داشت. با توجه به امور پیشگیرانه انجام شده نظیر واکسیناسیون گسترده در هندوستان ما امیدواریم که موج سوم شیوع ویروس کرونا به شدت دو موج گذشته نباشد. اما اگر این بار هم با بحران شدید کووید ۱۹ مواجه شویم ناگزیر از تجدیدنظر در تصمیم‌گیری خود برای بازگشایی مجدد سالن‌های نمایش خواهیم بود.»

گفتنی است تئاتر مراتی از گونه‌های رایج و بومی تئاتر در ایالت مهاراشترا به شمار می‌رود و خود انواع نمایشی مختلفی نظیر سانگیت ناتاک (نوعی نمایش موزیکال) و تماشا (نمایشی متکی بر حرکات موزون بومی) را در بر می‌گیرد. نمایش‌های مراتی معمولا به زبان مراتی اجرا می‌شوند؛ زبانی که در آن کلمات و واژه‌های فارسی متعددی وجود دارد. در واقع می‌توان نمایش مراتی را یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین نمایش‌های بومی هند در ایالت مهاراشترا و سایر مناطق این کشور که مردم آن به زبان مراتی صحبت می‌کنند قلمداد نمود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران