در حال بارگذاری ...
با حضور رضا کوچک زاده

کارگاه شگرد‌های فنی خوانش نمایشنامه برگزار می‌شود

دوره پاییز کارگاه شگرد‌های فنی خوانش نمایشنامه (نقشه‌خوانی متن) با تدریس رضا کوچک‌زاده برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، موضوع محوری که در این کارگاه 30ساعته آموزش داده می‌شود مبتنی بر «آموزش کارگاهی و کاربردی شگردها و مهارت‌های خوانش نمایشنامه» است.

شگردهای فنی خوانش نمایشنامه،آموزشی مبنایی و پایه‌ای در هنرهای نمایشی‌ است. بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌ تئاتر حتی با نخستین آموزه‌های تکنیکال خوانش آشنا نیستند؛ در حالی که مهم‌ترین مرحله‌ی شناخت،خوانش درست اثر است. برخی از آن‌ها یک‌سره احساسی با متن رویارو می‌شوند؛ همان‌گونه که پیش‌تر شعر و داستان می‌خوانده‌اند. به همین دلیل،هنگامی که به تولید نمایشی می‌پردازند از همان آغاز،شکست نمایش‌شان پیش‌بینی‌پذیر است.

این کارگاه بر نخستین و مهم‌ترین گام برای درک یک اثر نمایشی متمرکز است که از نقاط کور و از یاد رفته‌ واحدهای دانش‌گاهی و آموزش‌گاه‌ها به شمار می‌رود. نمایشنامه را باید مانند نقشه‌ای در حکم راهنمای گروه اجرایی خواند.

هنرجویان این کارگاه با رویکردی کاربردی و کارگاهی،رویارویی با نمایشنامه را به شکل فنی و گام به گام می‌آموزند و درمی‌یابند که نمایشنامه را به شکل نقشه‌ و راه‌نمای گروه اجرایی بخوانند. گرچه نمایشنامه با ابزار ادبیات نوشته می‌شود،به هنگام خواندن،کاربردی عملی و کنش‌گر دارد که از ادبیات دور می‌شود.

این کارگاه می‌تواند برای همه‌ی کسانی که به شکلی با نمایش سر و کار دارند ( ‌نمایش‌نامه‌نویس،کارگردان،دراماتورژ،بازی‌گر،طراح و حتی تماشاگر حرفه‌ای تئاتر ) مفید و کارآمد باشد.کارگاه شگرد‌های فنی خوانش نمایشنامه(نقشه‌خوانی متن)در ۱۵ نشست ۲ ساعته برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیش‌تر و هم‌آهنگی و نام‌نویسی با شماره+98 930 913 1376 تماس بگیرند.




نظرات کاربران