در حال بارگذاری ...
در آستانه هفته دفاع مقدس آغاز شد

اجرای رزم‌نمایش معبر در بوستان ولایت

محمدمهدی پریزاد نویسنده و کارگردان هنری رزم‌نمایش «معبر» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که امسال در بوستان ولایت اجرا می‌شود، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، محمدمهدی پریزاد نویسنده و کارگردان هنری نمایش «معبر» درباره ویژگی‌های این رزم‌نمایش که امسال به مناسبت هفته دفاع مقدس در بوستان ولایت اجرا می‌شود، گفت: نمایش «معبر» بزرگترین نمایش می‌دانی و موزه زنده دفاع مقدس کشور است که از جمعه ۲۶ شهریور ماه اجرای خود را در بوستان ولایت آغاز کرده است. این نمایش میدانی به همت سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ به فرماندهی سرتیپ دوم پاسدار حسن حسن‌زاده و شهرداری تهران توسط گروه جهادی «فکه» طراحی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: نمایش میدانی «معبر» در مساحتی ۳۰ هکتاری و پیاده روی در مسیری ۲ کیلومتری توسط مخاطبان در ۸ یادمان دفاع مقدس روایت می‌شود. یادمان‌هایی که در این اثر نمایشی شاهد آن هستیم شامل «اعزام»، «گذر از میدان مین»، «میدان جنگ و کانال نفررو»، «کانال کمیل»، «هور»، «پل شناور خیبر»، «بیمارستان صحرایی» و «نخلستان» است که مخاطبان در تمامی یادمان‌ها حضور دارند و از نزدیک نظاره‌گر حماسه‌های جنگ تحمیلی که توسط گروه بازیگران اجرا می‌شود، هستند.

پریزاد درباره ویژگی‌های این نمایش توضیح داد: امسال یادمان‌های نمایش با فضاسازی متفاوت و متنوع‌تری نسبت به سال‌های گذشته طراحی و اجرا شده‌اند. در یادمان «اعزام» ۵ اپیزود اعزام، ترور، بمباران هوایی، موضوع کومله‌های کردستان و حادثه غرب کشور روایت می‌شود و در انتها اعزام نیرو‌ها که مخاطبان هم جزوشان هستند به منطقه جنگی را داریم به این ترتیب که تماشاگران سوار اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که در ساختار نمایش طراحی شده‌اند، می‌شوند و در مسیری که طی می‌کنند شاهد انفجار‌هایی هم هستیم.

وی یادآور شد: در ادامه مخاطبان به میدان مین می‌رسند که در آن شاهد بازگشایی معبر توسط یک نوجوان سیزده ساله هستیم. در واقع خط اصلی داستان نمایش درباره یک نوجوان سیزده ساله و یک جوان ۲۴ ساله است که به دلیل شرایط خانوادگی امکان حضور در جبهه را ندارند اما به هر طریقی خودشان را به منطقه عملیاتی می‌رسانند. با باز شدن معبر مخاطبان وارد یادمان سوم که میدان جنگ است، می‌شوند که شاهد درگیری نیرو‌های ایرانی و بعثی هستیم. بعد از آن در یادمان چهارم برشی از روز پنجم محاصره کانال کمیل را داریم و بخشی از روایت‌های شهید ابراهیم هادی را شاهد هستیم. در یادمانِ پنجم نمایش به هور می‌رسیم که در آن روایت غواصی را داریم که در انفجار هور زخمی می‌شود و توسط برادرش برای لو نرفتن عملیات به زیر آب کشیده می‌شود و اتفاقات دردناک دیگری که تماشاگران شاهدش هستند و یادآور اتفاقاتی است که برای شهدای غواص ما رخ داده است.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در ادامه تماشاگران از پل خیبر عبور می‌کنند و به بیمارستان صحرایی می‌رسند که در آنجا هم شاهد مجروحان و آسیب دیدگان جنگ هستیم و در پایان هم وارد نخلستان خواهیم شد. نمایش از ابتدا تا انتها یک ساعت و ۴۵ دقیقه است و مخاطبان بعد از ثبت نام در سایت می‌توانند به صورت رایگان از نمایش دیدن کنند. در این نمایش میدانی که به صورت رزم نمایش به اجرا در می‌آید حدود ۱۰۰ نفر بازیگر اصلی و فرعی و ۵۰ نفر عوامل اجرایی حضور دارند.

علیرضا فرج نیا طراح و کارگردان «معبر» است که تجربه دیرینه‌ای در طراحی ایده و اجرای نمایشگاه‌ها و آوردگاه‌های نمایشی دفاع مقدس از جمله «هم قدم با خاکی‌های سپید»، «نقطه ر‌هایی»، «معبری به آسمان» دارد.

دیگر عوامل نمایش میدانی «معبر» متشکل از تهیه‌کنندگان: علی کوثری و احسان کهندل، مجری طرح: گروه جهادی کوثر و انجمن حامیان هنر، دستیار کارگردان: مهتاب عسگری، منشی صحنه: مژگان حصاری، طراح صحنه و لباس: علیرضا فرج نیا، طراح‌ گریم: محمدمهدی پریزاد، روابط عمومی: مجید صادقی، مدیر تولید: عمادالدین فرج نیا، طراح و پشتیبانی سایت: علی شفایی، طراح پوستر و لوگو: علیرضا پرتوی، آماد و پشتیبانی: سید مرتضی هاشمی، دستیار صحنه: علی اسماعیلی، جلوه ویژه میدانی: علی اکبر مجتهدین، ناظر نظامی: علی توسلی، حراست: سعید کاظم‌زاده، نور: منصور صیفوری، عکاس: حسین توپچی، تدارکات: مهدی اختری، علی بنایی، سیدجواد هوشی و محمدرضا ثروتی هستند.

بازیگران اصلی که به ترتیب یادمان‌ها به ایفای نقش پرداخته‌اند، عبارت‌اند از؛ یادمان اعزام: رضا بخشایش، محمد صبوروند، علی‌رضا کاظمی، یاشار خمسه، یادمان میدان مین: امیرحسین صفاپور، یادمان کانال کمیل: حمیدرضا رکنی، حامد سوری، بهروز حسین نژاد، نیما قاسمی، دانیال حسین پور، یادمان هور: سیدعرفان موسوی، حسن شفیعی، یادمان بیمارستان صحرایی: الهه تنهایی، حمیدرضا محمدی پور، امید رهبر، احسان سرخی، پیمان میلادی، گلاره فرشچیان، فرماندهان همراه گروه: محمدحسین توپچی، محمدصادق وجودی، امیر نامنی، مهدی ابراهیم‌زاده.

بازیگران مکمل که در این رزم‌نمایش به ایفای نقش پرداختند، عبارت‌اند از مژگان حصاری، سپهر حاجی‌زاده، مهدی آسانی، عرفان محمدحسینی، محمد شیخی نژاد، خالد امیریان، مسیح فرخی نژاد، حسین شیخی نژاد، عطیه صمدی، وحید سیبی، تیمور احمدی، نیوشا هاشم خانی، مهیا سلطانی، مینا ابراهیم‌خانی، سید محمدطا‌ها رضایی، علیرضا حسین پور، بهروز حسین نژاد، پویا ناصری، پویا پیشیان، محمدحسن شاهی، امیرحسین اکبری.

این نمایش میدانی تا ۱۰ مهرماه در بوستان ولایت اجرا می‌شود و علاقه‌مندان از ۱۲ تا ۶۵ سال می‌توانند جهت بازدید از این رزم‌نمایش به سایت www. jahadifakkeh. com مراجعه و برای دیدن نمایش ثبت نام کنند.




مطالب مرتبط

پوستر نمایش «شهید القدس» رونمایی شد

پوستر نمایش «شهید القدس» رونمایی شد

نمایش بزرگ میدانی «شهید القدس»، از چهارشنبه ۱۳ دی‌، هم‌زمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، کار خود را در بوستان ولایت تهران آغاز می‌کند. به همین مناسبت، پوستر این اثر اجرایی، رونمایی شد.

|

نظرات کاربران