در حال بارگذاری ...
استفاده از هنر نمایش برای تشویق مردم به حفاظت از محیط زیست

تجربه جالب یک کافه ساحلی در غزه

ایران تئاتر – یک کافه ساحلی در غزه که به طور کامل از مواد بازیافتی ساخته شده است، برای برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان خود از هنر نمایش استفاده می‌کند و با اجرای تئاتر از مردم می‌خواهد ساحل دریا را آلوده نکنند و به حفاظت از محیط زیست بپردازند.

به گزارش ایران تئاتر ایده اصلی سرمایه‌گذاری برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلوده شدن ساحل غزه که در قالب تاسیس کافه ساحلی «البحار لنا – دریاها متعلق به ما است» نمود یافته، متعلق به یک زن ۳۰ ساله فلسطینی به نام «حنا الغول» است. او به کمک جمعی از دوستان جوان خود طرحی را با تکیه بر حفاظت از ساحل دریا و محیط زیست به روش فرهنگی آغاز کرد که در نهایت به ساخت و تاسیس کافه ساحلی غزه انجامید.

این کافه که در ساحل «شیخ عجلین» واقع در بخش جنوب شرقی شهر غزه تاسیس گردیده به طور کامل از مواد بازیافتی ساخته شده است و نخستین کافه سبز و دوستدار محیط زیست در شهر غزه به شمار می‌رود. الغول و همراهان جوانش که اکثر آنها را افراد داوطلب تشکیل داده‌اند، به روش‌های مختلف فرهنگی و هنری که اجرای نمایش نیز جزو آن است از بازدیدکنندگان ساحل شیخ عجلین می‌خواهند دریا را آلوده نکنند و از ساحل آن حفاظت نمایند.

تمام صندلی‌های کافه ساحلی غزه از لاستیک‌های اتومبیل غیرقابل استفاده و تکه چوب‌های متعلق به جعبه‌های حمل و نقل مستهلک ساخته شده و برای ساختن دیوارها از ظروف بازیافتی زباله استفاده گردیده است. حتی در تزیین فضای داخلی کافه نیز مواد بازیافتی و دور انداخته شده نقش اصلی را ایفا می‌کند. به عنوان مثال تمام گیاهان زینتی کافه ساحلی غزه درون محفظه‌های پلاستیکی قدیمی مخصوص حمل سوخت قرار گرفته‌اند و برای تزیین دیوارها نیز از آثار هنری ساخته شده توسط تکه پارچه‌های بی‌استفاده بهره گرفته شده است.

حنا الغول که در شهر ساحلی اسکندریه مصر چشم به جهان گشود و اکنون در زادگاه خود یعنی فلسطین به فعالیت مشغول است، ایده و هدف اصلی از تاسیس کافه ساحلی غزه را تشویق مردم برای حفاظت از ساحل دریا به شکل غیر مستقیم و سرگرم کننده بر می‌شمارد و آن را بخشی از یک برنامه یکپارچه و هدفمند دوستدار محیط زیست برای پاک نگه داشتن ساحل می‌داند. او و تیم تحت حمایتش معمولا از تئاتر، موسیقی و نمایش‌های موزیکال برای ارسال پیام خود به مردم استفاده می‌کنند. او در این زمینه اظهار داشت: «ما همواره منتظریم که تعداد قابل توجهی از مردم در ساحل جمع شوند و از تماشای اجرای نمایش‌های ما لذت ببرند؛ نمایش‌هایی که پیام آنها حفاظت از دریا و محیط زیست است.»

 

اظهارات مدیر کافه ساحلی غزه

کافه ساحلی سبز و دوستدار محیط زیست ساحل شیخ عجلین در سال ۲۰۱۹ میلادی با اخذ مجوز از شهرداری شهر غزه تاسیس شد و به نوعی یک مجموعه فرهنگی تفریحی کوچک تازه تاسیس به شمار می‌رود. مدیر این کافه مرد ۳۳ ساله‌ و جوانی به نام «علی مهنا» است که یکی از دوستان نزدیک حنا الغول محسوب می‌شود. بنابر تایید او بخشی از حمایت مالی انجام گرفته برای تاسیس این کافه از طریق بنیاد القطان و آژانس توسعه و همکاری سوئیس تامین شده است. بنیاد القطان یک سازمان فرهنگی و غیر انتفاعی فلسطینی است که در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط «عبدالمحسن القطان» تاسیس شد و اکنون که او در قید حیات نیست با مدیریت فرزندش یعنی «عمر القطان» در رام‌الله فعالیت می‌کند.

علی مهنا مدیر کافه ساحلی غزه ماجرای تاسیس آن را این گونه روایت می‌کند: «ما در سال ۲۰۱۹ میلادی فرایند تاسیس این کافه را با آموزش و تربیت گروهی از جوانان بر اساس روش سازماندهی اجتماعی آغاز کردیم. این روش به ما اجازه می‌دهد که منابع  موجود و در دسترس را برای ایجاد تغییرات لازم و یافتن روش‌های جایگزین مورد استفاده قرار دهیم. این آموزش‌ها همچنین شاخه‌های هنری متعددی نظیر استند آپ کمدی، خلق طرح‌ها و قطعات نمایشی طنز، آوازخوانی، نقاشی وموسیقی را در بر می‌گرفت و آموزش بازیافت زباله نیز بخشی از آن بود.»

پروژه یاد شده ابتدا با حضور ۴۵ داوطلب آغاز شد، اما به دلیل وجود مشکلات مالی و ایجاد بحران‌های اقتصادی در طول سال‌های اخیر تعداد این افراد به ۷ نفر کاهش یافت. با این حال حنا الغول، علی مهنا و همکاران جوانان آنها همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند و کافه ساحلی غزه را هنوز سرپا نگه داشته‌اند. این در حالی است که در بهار امسال بخشی از این کافه به دلیل درگیری‌های ایجاد شده در نوار غزه و حمله نیروهای اسرائیلی به سواحل این منطقه تخریب شد. در واقع بخشی از کتابخانه این کافه که به کتاب‌های کودکان اختصاص دارد همراه با تعدادی گیاه در اثر حملات مذکور دچار آسیب گردید.

در پایان بد نیست به این نکته اشاره شود که بخش مهمی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی کافه ساحلی سبز و دوستدار محیط زیست شهر غزه بر آگاهی دادن به جوانان و کودکان متمرکز است.




نظرات کاربران