در حال بارگذاری ...
هنر در خدمت سیاست سازش

احداث یک سالن تئاتر جدید در قلب صحرا

ایران تئاتر – علاقه‌مندان هنرهای نمایشی در بحرین و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به زودی می‌توانند شاهد بازگشایی آمفی تئاتر جدید بحرین باشند؛ مجموعه فرهنگی و هنری و تفریحی چند منظوره و تازه تاسیسی که «الدانة» نام دارد و در قلب صحرا ساخته شده است.

به گزارش ایران تئاتر سالن آمفی تئاتر جدید بحرین در جنوب این کشور و در صحرای «صخیر» یا «الصخیر» احداث شده است و سازندگان آن سعی کرده‌اند تا حد امکان ماهیت صحرا را به ظاهر و باطن این مجموعه فرهنگی و هنری و تفریحی بیافزایند و در مجموع از جاذبه‌های نهفته در دل آن بهره ببرند. از همین رو سالن نمایش الدانة به شکل روباز طراحی شده است تا برخی از رویدادهای هنری و نمایش‌های مختلفی که در آن اجرا می‌شود زیر آسمان مهتابی و پرستاره کویر برگزار گردد. سالن نمایش الدانة گنجایش پذیرایی از ده هزار تماشاچی را دارد و در طراحی آن از قطعات سنگ استفاده فراوانی شده است. در واقع نوع معماری سالن نمایش جدید بحرین تا حدی به سالن‌های نمایش باستانی شباهت دارد و مهندسان این سازه آن را حدود پانزده متر پایین‌تر از سطح زمین طراحی کرده‌اند.

آمفی تئاتر جدید صحرای صخیر (بر صخیر) در مجاورت پیست بین‌المللی بحرین، که اغلب برای برگزاری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک مورد استفاده قرار می‌گیرد، احداث شده است. در واقع به نظر می‌رسد که مدیران این مجموعه فرهنگی و هنری و تفریحی جدید سعی کرده‌اند از جنبه‌های گردشگری مسابقات جهانی اتومبیلرانی فرمول یک نهایت استفاده را ببرند و گردشگران بیشتری را به سوی منطقه بر صخیر جذب نمایند. از همین رو آمفی تئاتر جدید بحرین به صورت چند منظوره ساخته شده است و در آن علاوه بر سالن نمایش روباز یاد شده غرفه‌های فروش مواد غذایی و سایر اجناس و ملزومات نیز وجود دارد.

سالن نمایش الدانة کشور بحرین  دارای چندین بالکن و سوئیت اختصاصی مشرف به صحنه تئاتر است که افراد مختلف می‌توانند هنگام برگزاری رویدادهای هنری یا اجرای نمایش‌های مطرح و پربیننده در این سالن، آنها را به طور کامل اجاره کنند. علاوه بر آن سالن استراحت مجهزی نیز برای آمفی تئاتر جدید بحرین طراحی شده است که به طور جداگانه برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری و تفریحی مختلف قابل اجاره خواهد بود.

هدف اصلی از احداث سالن نمایش الدانة در کشور بحرین جذب طیف گسترده‌ای از مخاطبان محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است و مدیران آمفی تئاتر جدید بحرین قصد دارند برای رسیدن به این هدف با هنرمندان بین‌المللی و برگزار کنندگان رویدادهای جهانی برای اجرای برنامه‌های مختلف در این سالن نمایش همکاری کنند.

کارشناسان معتقدندایجاد زیرساخت های جدید فرهنگی در بحرین در پی قرار داد سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ که به صورت رسمی در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد سرعت گرفته است . در این قرارداد  این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند و تلاش می کنند با گسترش فعالیت های فرهنگی جایگاه منطقه ای و روابط خود را باسایر کشور ها تقویت کنند. 

این درحالی است که مجموعه ای از اقدامات زنجیره ای این کشورها مورد اعتراض مردم منطقه قرارکرفته است . اوایل شهریورماه امسال نیز، تنها کنیسه یهودیان در حاشیه خلیج فارس که در منامه بحرین واقع است، پس از تعطیلی ۷۴ ساله بازگشایی شد. چندی پیش نیز افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در منامه با اعتراض شدید  رو به رو شده است،

این رویکرد در گفته های مدیر این سالن نمایان است .عارف رحیمی که به عنوان مدیر اصلی سالن نمایش الدانة کشور بحرین شناخته می‌شود معتقد است: «اکنون زمان هیجان‌انگیزی برای برگزاری رویدادهای تفریحی در خاورمیانه است و ما به افق پیش رویمان می‌نگریم تا درهای سالن نمایش الدانة را در بهترین زمان ممکن بگشاییم و بتوانیم به تقاضای روزافزون فرهنگی مردم به نحو شایسته و ایمن پاسخ بدهیم؛ امری که نخستین اولویت ما برای احداث آمفی تئاتر جدید بحرین به شمار می‌رود. سالن نمایش الدانة مکانی است که در آن رویاها به واقعیت می‌پیوندد و تخیلات به زندگی تبدیل می‌شود. آمفی تئاتر جدید بحرین محل گردهمایی چند منظوره‌ای با بخش‌های مختلف به شمار می‌رود که برای میزبانی از انواع متعدد رویدادها طراحی شده است. ما بسیار هیجان‌زده‌ایم که به زودی می‌توانیم به تمام مردم برای ملحق شدن به تجربیات خارق‌العاده‌ای که فراهم کرده‌ایم خوش‌آمد بگوییم.»

در حال حاضر زمان دقیقی برای افتتاح سالن نمایش الدانة اعلام نشده و جزئیات مربوط به چگونگی گشوده شدن درهای آن به روی عموم مورد تایید مدیران این مجموعه فرهنگی و هنری و تفریحی قرار نگرفته است. با این حال از گفته‌ها و اظهارنظرهای آنها این گونه بر می‌آید که آمفی تئاتر جدید بحرین تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد. در واقع به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری میلادی مدیران این مجموعه برنامه‌های متعددی را برای اجرا در سالن نمایش الدانة کشور بحرین در نظر گرفته‌اند.

مدیران ارشد آمفی تئاتر جدید بحرین اعلام کرده‌اند که علاوه بر میزبانی از هنرمندان برجسته جهانی قصد دارند مشاغل جدیدی در بخش هنر و سرگرمی کشور بحرین ایجاد کنند و موجب رونق اقتصادی این کشور شوند. در واقع گردانندگان سالن نمایش الدانة کشور بحرین قصد دارند نقش کلیدی و مهمی در صنعت سرگرمی کشورهای حوزه خلیج فارس ایفا کنند. آنها همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آتی این مجموعه فرهنگی و هنری و تفریحی جدید به پرورش و توسعه استعدادهای بومی و حمایت از آنها توسط برنامه‌های اجتماعی مختلف اختصاص خواهد داشت.




نظرات کاربران