در حال بارگذاری ...
جرئیات یک برنامه وسیع در گفت‌وگوی ایران تئاتر با مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی

135 اجرای خیابانی در گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس
روایت مقاومت در گستره وسیع شهرهای تهران و چهاراستان مرزی

ایران تئاتر: کانون تخصصی تئاتر خیابانی چند سالی است که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس با برنامه‌ریزی گسترده، تدارک لازم را برای اجرای نمایش در مناطق مختلف کشور انجام می‌دهد تا یادآور راه و منش و سلوک رزمندگان و فرهنگ دفاع مقدس باشد.

 اجرای تئاتر خیابانی در این طرح علاوه بر شهرستان های متعدد استان تهران در شهرهای 4 استان مرزی کشور گسترده شده است ومخاطبان بسیاری را به بازخوانی حماسه مقاومت فرا می خواند . 

 با سامان خلیلیان، مدیر کانون تخصصی تئاتر خیابانی درباره جزئیات این گروه اجراها به گفت‌وگو نشستیم . 

کانون تخصصی تئاتر خیابانی امسال برای هفته دفاع مقدس چه برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

سعی کردیم به مناسبت ایامی که پیش روست، بتوانیم در برخی از استان‌ها از جمله چند استان مرزی که به طور مستقیم درگیر مسائل دوران دفاع مقدس بودند، به مناسبت هفته دفاع مقدس که امسال با مناسبت اربعین حسینی مصادف شده است، اجرای نمایش داشته باشیم. در نهایت برنامه‌ریزی به گونه‌ای شد که در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و در خوزستان هم شهر‌های شهر‌های خرمشهر و آبادان که تحت نظر منطقه آزاد اروند هستند،  نمایش هایی با حال و هوای دفاع مقدس اجرا شود. همزمان، با هماهنگی‌های انجام شده، انجمن هنر‌های نمایشی استان تهران برنامه‌ریزی کرد و قرار شده 13 گروه نمایشی از خود استان تهران در شهر‌های مختلف این استان مثل شهرری، قرچک، ورامین، پیشوا، شهرقدس، دماوند، بهارستان به اجرای نمایش بپردازند.

همزمان با این رویداد، با هماهنگی صورت‌گرفته، در محوطه تئاتر شهر و میدان منیریه هم اجرای نمایش خواهیم داشت. در واقع در یک هم‌افزایی و همکاری مشترک با معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 11 تهران، توامان نمایش‌ها و برنامه‌هایی که گروه‌های مربوط به شهرستان‌های استان تهران هستند می‌آیند و در دو فضای مذکور به اجرای نمایش می‌پردازند. در نهایت باید بگویم امسال برنامه طوری تنظیم شده که همزمان در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران به طور همزمان نمایش‌ها اجرا می‌شوند.

در هر کدام از استان‌ها چند نمایش اجرا خواهد شد؟

در استان ایلام 8 اثر نمایشی، در منطقه آزاد اروند 7 اثر، در کردستان 5 اثر و در کرمانشاه 7 و استان تهران 18 اثر نمایشی اجرا می‌شوند که در مجموع 45 اثر نمایشی خواهد شد که 135 اجرا در هفته جاری خواهد داشت.

در چهار استان ذکر شده هم از اول تا ششم مهرماه در سطح بوستان‌ها و گلزار‌های شهدا ومناطق عملیاتی این گروه‌ها به اجرای نمایش خواهند پرداخت.

چه مراکزی برای تحقق این رویداد همکاری  داشتند؟

این برنامه توسط کانون تئاتر خیابانی با حمایت و همراهی انجمن هنر‌های نمایشی ایران و شهرداری منطقه 11 تهران انجام شده است.

در مورد چگونگی انتخاب آثار و گروه‌های نمایشی توضیح دهید.

محتوای آثار عموما مرتبط با فضای دفاع مقدس و احوالات رزمندگان است. برخی آثار با توجه به این موضوع که به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم، تم تلفیقی دارند و در حال و هوای مشترک دفاع مقدس و اربعین هستند. این است که ما این همزمانی را در موضوع این دست نمایش‌ها لحاظ کرده‌ایم.

فرایند فراخوان و انتخاب آثار این گونه بود که به طور مستقیم در خود استان‌ها انجام شد. در واقع با تفویض اختیاری که صورت گرفت، انجام پروسه اعلام فراخوان و انتخاب و معرفی آثار به خود انجمن‌های نمایشی استان‌ها واگذار و توسط این انجمن‌ها پیگیری شد. گروه‌های برگزیده و منتخب از سوی انجمن‌های هنر‌های نمایشی هر استان معرفی شدند، شرایط اجرایی و مجوز‌های لازم بررسی و شرایط برای اجرای نمایش‌ها تدارک دیده شد. ما تنها به نظارت بر روند اجرای این پروسه اکتفا و شرایط را تسهیل کردیم.

کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن چقدر مشکل‌ساز بود؟

با توجه به مشکلاتی که پیش رویمان بود و نیز محدودیت‌های موجود ناشی از همه‌گیری کرونا که خوشبختانه رو به بهبود گذاشته، نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم که از گروه‌های نمایشی حمایت‌های لازم را در حد بضاعتمان انجام دهیم و این رویداد را برگزار کنیم و به نوعی چراغ تئاتر را روشن نگه داریم حالا چه تئاتر خیابانی و چه تئاتر صحنه‌ای. امیدوارم اتفاق‌های خوبی بیفتد و مردم هم نمایش‌ها را ببینند.

از گروه‌هایی که در قالب این رویداد به اجرای نمایش خواهند پرداخت، حمایت مالی هم صورت گرفته؟

بله. در هر استان انجمن هنر‌های نمایشی و در کانون تخصصی تئاتر خیابانی مبالغی را تعیین کردیم و با لطفی که آقای رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران  داشتند و نیز عنایت و توجه  جناب قادر آشنا صورت گرفت مبالغ مشخص را برای هر استان در نظر گرفتند که به گروه‌ها تعلق خواهد گرفت.




مطالب مرتبط

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک
در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک

دو عضو هیئت منتقدان دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در نخستین کارگاه نقد و بررسی و تحلیل آثار با اشاره به ایده‌های خوب آثار از لزوم توجه به تکنیک در اجرای پانتومیم گفتند.

|

در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است
در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است

کیارش میرمحمدرضایی، مدرس موسیقی و آهنگساز فعال در حوزه هنرهای نمایشی  با بیان این‌که موسیقی می‌تواند بیان‌کننده هویت فردی و یا اجتماعی انسان‌ها باشد، گفت استفاده سلیقه‌ای و بومی از موسیقی در نمایش از آسیب‌زننده‌ترین موضوعات حوزه تئاتر است. 

|

نظرات کاربران