در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 55

از رونق اجراهای عمومی روی صحنه تا حضور در جوامع بین‌المللی

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی برنامه های گسترده ای از تئاتر مذهبی در کشور اجرا می شود از آن جمله تئاتر صاحبدلان و همایش اربعین است و گفت و گوهای زیادی در این خصوص منتشر شده است. تعداد اجراهای روی صحنه نیز افزایش یافته بخش دیگری از گفت وگوهای رسانه ها به اجراها اختصاص دارد.

هفته گذشته ایران تئاتر با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت؛ شهاب راحله درباره نمایش «ارض الشمس» وبازخوانی تاریخ مقاومت و تبادل فرهنگی ایران در دوران بازسازی سوریه، رویا بختیاری درباره «عاشقانه های شکسپیر»، خلیل ضرغامپور درباره کارگاه های آموزشی و تخصصی آشنایی با هنر ایرانی اسلامی ، بخش دوم گفت و گو با حسن رونده، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها، عزت الله مهرآوران درباره نمایش سکوت با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجعه کنند.


کوروش زارعی: برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی با عنوان «روایت راهیان» خبر داد و گفت: در این همایش سه گروه نمایشی به زبان عربی، یک گروه فارسی و یک گروه سنج و دمام به اجرای برنامه در کشور عراق می‌پردازند.
لب کلام
در سفر اول اشراف کاملی به فضای پیاده‌روی اربعین در عراق نداشتیم، بیشتر اجراهای ما از جمله تعزیه، نقالی، تئاتر خیابانی به زبان فارسی برگزار شد.
از سال دوم با همکاری هنرمندان خوزستانی اجرای برنامه‌ها را به زبان عربی آغاز کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.
با توجه به اینکه همایش بین‌المللی است، گروه‌های زبان ترکی و نقالی به زبان انگلیسی نیز به برنامه اضافه شد و این همایش اکنون در کشور عراق جا افتاده است.
هر سال حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در قالب این همایش به عراق اعزام می‌شدند، سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزها همایش برگزار نشد.
با رایزنی‌هایی که در تهران صورت گرفته بنا شده تعدادی از گروه‌های حشدالشعبی در عراق نیز در برگزاری این همایش به ما کمک کنند تا کار بیشتر دیده شود.
حوزه هنری

هوشنگ توکلی: بعد از 30 سال به عرصه نمایش برمی گردم
هوشنگ توکلی گفت: برای یک تئاتر بزرگ و مهم آماده می ‌شوم که قرار است آذرماه روی صحنه ببرم به نام «گاردن پارتی». شاید بعد از ۳۰ سال دوباره به عرصه نمایش بازگشته باشم.
لب کلام
برای یک تئاتر بزرگ و مهم آماده می ‌شوم که قرار است آذرماه روی صحنه ببرم به نام «گاردن پارتی».
شاید بعد از ۳۰ سال دوباره به عرصه نمایش بازگشته باشم.
کار فاخر و پر بازیگری است و تعدادی از بازیگران قدیمی در آن حضور خواهند داشت.
تمرینات نمایش را از یکی دو هفته آینده آغاز خواهیم کرد.
موضوع نمایش هم به دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد و روز فرهنگی ایران و آمریکا باز می‌گردد.
آمریکایی ها به بهانه این روز فعالیت هنری می‌ کردند و سعی داشتند با مردم ایران ارتباط برقرار کنند.
به گمانم درد عمومی تاریخی ما از دهه ۴۰ و پس از شکل‌گیری رویای آمریکایی شروع شد و همچنان هم ادامه دارد.
فارس

علیرضا معروفی: خدا را شکر دیگر تمرین‌مان تلخ نیست!
علیرضا معروفی کارگردان نمایش «تن‌ها» که اجرایش به دلیل اوج‌گیری کرونای دلتا تعطیل شده بود، می‌گوید: مدتی پیش تمرین نمایش را به صورت خیلی محدود و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردیم ولی تمرین تلخی بود چون نمی‌دانستیم چه زمانی اجرای‌مان را از سر می‌گیریم.
لب کلام
گروه اجرایی این نمایش مشغول آماده‌سازی کار خود هستند تا در اولین فرصت روی صحنه بروند هرچند هنوز تاریخ دقیق از سر گیری اجرای خود را نمی‌دانند.
هفته‌ای یکی دو بار تمرین کردیم تا فضا، دیالوگ‌ها و میزانسن‌های نمایش از یاد بازیگران نرود ولی تمرین تلخی بود چون دورنمایی برای اجرای دوباره نداشتیم و حالا خوشحالیم که بار دیگر نمایش‌مان را روی صحنه می‌بریم.
در این مدت دو تن از بازیگران گروه تغییر کردند چون یکی از آنان برای حضور در یک سریال قرارداد داشت و دیگری هم بعد از طولانی شدن تعطیلی، نتوانست در گروه بماند.
ایسنا

ساغر لطفی‌نژاد: کارگاه‌های آشنایی نوجوانان با تئاتر کاغذی
در قالب فعالیت انجمن‌های نمایش کانون پرورش فکری، کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف به شکل آنلاین با تئاتر کاغذی آشنا شدند و شیوه‌های استفاده و اجرای آن را فرا گرفتند.ساغر لطفی‌نژاد، مربی کانون و کارگردان تئاتر و عروسک‌گردان بر عهده داشته و هر هفته در یک استان، علاقه‌مندان نوجوان تئاتر و تئاترعروسکی، با تکنیک‌های تئاتر کاغذی آشنا شده‌اند.
لب کلام
 اولین هدف از این دوره‌ها این است که به مخاطب شما لذت را بچشانیم
دانستن همه‌ی تکنیک‌ها و شیوه‌ها باعث می‌شود که ما در مسیر واقعی درست‌تر حرکت کنیم.
برای اجرا، مهم است بدانیم از چه تکنیکی استفاده کنیم.
اگر آگاه باشیم و تکنیک‌های مختلف را یاد بگیریم، قادر خواهیم بود از روش مناسب استفاده کنیم، تا بتوانیم حرف‌های خود را به شیوه‌ی بهتری بیان کنیم.
تکنیک عروسک‌های تئاتر کاغذی به دو شکل مفصل‌دار و یا بدون مفصل می‌تواند باشد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مجید خسروآبادی: اجرای مجلس شبیه‌خوانی با سازهای بادی برنجی و کوبه‌ای
مجید خسروآبادی گفت: بهره‌گیری از سازهای بادی برنجی و کوبه‌ای برای نخستین بار در ایران تجربه‌ای تازه را برای ما در اجرای تعزیه رقم زد.
لب کلام
«سوگ یار» در ادامه پروژه «سوگ آزادگی» است که دو سال پیش در بوستان آب و آتش اجرا شد.
ما در «سوگ آزادگی» برای نخستین بار تعزیه شهادت حر بن ریاحی را با استفاده از سازهای سنتی ایرانی نت‌نویسی کردیم.
به همان شکل نت‌های اصیل و بدون دست بردن در موسیقی با حضور ارکستر زنده سازهای ایرانی آن را اجرا کردیم.
امسال نیز توفیق آن را داشتیم پروژه «سوگ یار» را در راستای تکمیل پروژه دو سال پیش اجرا کنیم.
بر این اساس امسال در حال اجرای دو مجلس «شهادت حر بن ریاحی» و «شهادت حضرت عباس (ع)»  هستیم.
علاوه بر این، ما در این تعزیه‌ها از آکسسوار، ادوات، لشکر، سپاه، شتر و اسب، شبیه به آنچه در زمان واقعه کربلا وجود داشته، استفاده کرده‌ایم.
هشت ماه پیش تولید این پروژه زمان‌بر بوده و به این منظور آمفی تئاتر روبازی را با سازه ساخته‌ایم.
استقابل بی‌نظیر بوده است. از شب نخست با اینکه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مجالس اجرا می‌شد حدود هزار و پانصد بلیت در سطح شهر توزیع می‌شد و هر شب کاملاً فضا پر بود و گاهی شرمنده افرادی شدیم که پشت در سالن ماندند.
هنرآنلاین

مهدی پاشایی: کرونا، واکسن و حکایت اجرای تئاتر
مهدی پاشایی کارگردان نمایش «داستان باغ وحش» که اجرای آن به دلیل اوج گیری کرونای دلتا متوقف شد، از کم‌توجهی مسئولان به تئاتر و فعالان آن گله‌مند است و می‌گوید: ما سر نوبت خودمان واکسن کرونا زدیم و این واکسن زدن هیچ ربطی به تئاتر و هنرکارت نداشت.
لب کلام
در چند روز آینده اربعین و ایام سوگواری ماه صفر را در پیش داریم و دوباره اجرای نمایش‌ها متوقف می‌شود.
به جز این دو بازیگر من سر فیلمبرداری هستند چون از قبل قرارداد و تعهد داشتند.
بازیگران نمایش و خود من واکسن زده‌ایم ولی این واکسن زدن ربطی به تئاتر و هنرکارت نداشت.
کرونا نشان داد تنها صنفی که برای مسئولان ما اهمیتی ندارد، تئاتر است.
نمونه این بی‌توجهی‌ها، وضعیت پیرامون تئاتر شهر است که مثل بازار شام شده و این واقعا برای یک مجموعه فرهنگی وضعیت ناخوشآیندی است. باور نمی‌کنم این وضعیت، تعمدی نباشد.
ایسنا

مصطفی موتورچی: جزییات اجرای پنج گروه نمایشی در مسیر اربعین حسینی
مصطفی موتورچی دبیر هنری پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» از حضور ۵ گروه برای اجرای تئاتر خیابانی، تعزیه و نمایش‌های ترکیبی خیابانی و تعزیه در این همایش خبر داد.
لب کلام
سال گذشته شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی اعمال شده بر شیوه پیاده‌روی اربعین حسینی که مانع از حضور زوار ایرانی شد، برپایی همایش را به امسال موکول کرد.
۵ گروه برای اجرای تئاتر خیابانی، تعزیه و نمایش‌های ترکیبی خیابانی و تعزیه در این همایش شرکت خواهند داشت.
مرشد محسن میرزاعلی نیز با گروه سنج و دمام خود و اجرای نقالی، پنجمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» را در این مسیر همراهی خواهد کرد.
همایش بین‌المللی تئاتر پیاده روی اربعین «روایت راهیان» هر روز با ۱۰ اجرا میزبان زائرین حسینی می‌شود و در مجموع حداقل ۶۰ اجرا خواهد داشت.
امسال پیشکسوتان ما را در این دوره همراهی نخواهند کرد.
همایش «روایت راهیان» از سوی ستاد اربعین حسینی مواجه شد و کار را بسیار برای ما دشوار کرد. به زودی از جزئیات چگونگی عبور از گره‌های پیش آمده در برپایی همایش پنجم «روایت راهیان» سخن خواهیم گفت.
حوزه هنری

مسعود صالحی : «دروغ» دومین قسمت از یک سه‌گانه است
مسعود صالحی کارگردان نمایش «دروغ» درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از فلوریان زلر و ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
این نمایش دومین اجرای عمومی است که کارگردانی آن را برعهده دارم
یکی دیگر از دلایل انتخاب این متن به شرایط کرونا باز می‌گردد چون ترجیح دادیم نمایشی کم پرسوناژ و جمع و جور به صحنه ببریم.
در واقع فلوریان زلر یک نویسنده ایده آل برای مخاطب امروزی است که فرصت ندارد به جزئیات فکر کند چون زلر زودتر سر اصل مطلب می‌رود.
برای اجرای این نمایش ما ۶ ماه در شرایط سخت تمرین داشتیم و بیشتر تمرین‌ها هم در منزل بچه‌های گروه انجام شد چون معمولاً پلاتوها تهویه مناسبی ندارند و تنها برای تمرین‌های نهایی و کار با دکور در پلاتو تمرین کردیم.

شاهرخ دریانورد: در «سن پیر» یادتان می‌رود تئاتر می‌بینید
شاهرخ دریانورد کارگردان نمایش «یک ساعت در سن پیر» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
«یک ساعت در سن پیر» این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است.
نمایش به نویسندگی فیروزه اصفهانی‌زاده برداشتی آزاد از نمایشنامه «مأمورهای اعدام» اثر مارتین مک دونا است.
ما اتفاقات اصلی و کاراکترها را به حال و هوای دیگری منتقل کردیم و آنها را به کشوری به نام سن پیر بردیم که نزدیک کانادا و مستعمره فرانسه است.
داستان نمایش درباره مامور اعدامی به نام هری وِید است که به کارش افتخار می‌کند.
تلاش ما این بوده که مخاطب فراموش کند که در حال دیدن یک تئاتر است و ترس و دلهره‌ای هم که قصد انتقالش را داشتین صورت امکان پذیر بود.

زهرا صبری: «خانه برناردا آلبا» در فرانسه
زهرا صبری که به همراه اعضای گروه نمایش «خانه برناردا آلبا» در قرنطینه ۱۰ روزه‌ای در کشور فرانسه به سر می‌برد، قرار است این اثر را در فستیوال شارل ویل مزیه اجرا کند.
لب کلام
از مدت‌ها پیش نمایش «خانه برناردا آلبا» برای حضور در جشنواره شارل ویل مزیه دعوت شده بود و ما در کش و قوس این بودیم که در شرایط کرونایی چگونه می‌توانیم این سفر را انجام دهیم.
شرایط سخت و از طرفی خسته‌کننده بود ولی کفش‌های آهنی به پا کردم تا این کار را به سرانجام برسانم.
جشنواره شارل ویل مزیه خیلی پیگیر حضور نمایش «خانه برناردا آلبا» بود و پای تمام امور گروه ایستاد.
گروه ما واکسیناسیون را انجام نداده بود و به همین خاطر قرار شد بعد از انجام تست پی سی آر وارد قرنطینه ۷ روزه در کشور فرانسه شویم.
 اجرا در جشنواره داریم، یعنی در روزهای ۲۴ تا ۲۶ سپتامبر (۱ تا ۴ مهر ۱۴۰۰) که آخرین روزهای جشنواره است.

پانیذ نوروزی: چطور دیکنز و اندرسون داستان‌های دزدی چاپ کردند
پانیذ نوروزی کارگردان نمایش «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و تفاوت‌هایی که این نمایشنامه با دیگر آثار مارتین مک دونا دارد، توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
«یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» نوشته مارتین مک دونا است که تا به حال اجرایی در ایران نداشته و تنها یکی دوبار نمایشنامه خوانی شده است.
این نمایشنامه جزو جدیدترین آثار مک دونا محسوب می‌شود اما به اصطلاح اثری بدقلق و سخت است.
در نمایشنامه کاراکترهای متفاوتی از سیاه پوست گرفته تا ۲ نویسنده شناخته شده دنیای ادبیات را می‌بینیم.
هانس کریستین اندرسن و چارلز دیکنز شخصیت‌های اصلی داستان هستند
فشاری که تماشاخانه شهرزاد برای اجرای نمایش به ما آورد و بدقولی‌هایی که کرد، به گروه فشار زیادی وارد کرد.

امید غفاری: «زوال» بازیگری که مجبور است در هتل کار کند
امید غفاری کارگردان نمایش «زوال» عنوان کرد شرایط کرونا باعث شده که به اجرای این نمایش در فضای باز فکر کند و در نهایت نیز اجرا به شیوه‌ای طراحی شده است که از لحاظ منطقی مناسب این فضا باشد.
لب کلام
«زوال» درباره بازیگر تئاتری است
سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا تصمیم گرفتم که به سراغ نوشتن یک مونولوگ بروم تا بتوانم در این فضا هم تجربیات جدیدی داشته باشم.
این فرصت زمانی که کرونا برایمان به وجود آورد به شکل اجرایی متفاوتی فکر کردیم و شرایط کرونا باعث شد به این مساله بیندیشیم که اگر نمایش از سالن تئاتر بیرون بیاید چه اتفاقی رخ می‌دهد.
اجرا در فضای باز موقعیت ایمن‌تری را برای ما و تماشاگران به وجود می‌آورد.

تینو صالحی:«تختی» در انتظار ورود به تئاتر است
تینو صالحی از اجرای نمایش «تختی» در آینده ای نزدیک در مجموعه تئاتر شهر خبر داد.
لب کلام
مشغول بازی در نمایش «غلامرضا لبخندی» بودم که به دلیل قرمز شدن وضعیت تهران نمایش بعد از تنها ۳ اجرا متوقف شد.
به عنوان کارگردان نیز ۲ نمایش برای اجرا در تئاترشهر و سنگلج پیشنهاد دادم.
این نمایشنامه را نمی‌توان اثری زندگینامه‌ای درباره غلامرضا تختی به حساب آورد بلکه با داستانی خیالی درباره یک قهرمان روبرو هستیم که حتی می‌تواند تختی هم نباشد.
درباره این است که چطور آدم‌ها در مقطعی یک سری از افراد را به قهرمان تبدیل می‌کنند و بعد از آنها انتظاراتی غیرواقعی دارند و خودشان را مجاز می‌دانند که در زندگی شخصی شان دخالت کنند.
گفت و گوها از مهر




مطالب مرتبط

هوشنگ توکلی در نمایشگاه رسانه‌های ایران مطرح کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی باید به یک سازمان قدرتمند تبدیل شود
هوشنگ توکلی در نمایشگاه رسانه‌های ایران مطرح کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی باید به یک سازمان قدرتمند تبدیل شود

هوشنگ توکلی خبر داد در سند ملی تئاتر، این موضوع که چگونه ساختار مدیریت هنرهای نمایشی کشور را تبدیل به یک سازمان پرقدرت با بودجه بیشتر کنیم، بررسی و پیشنهاد ایجاد سازمان تئاتر ارائه شده است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند
به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت، با بیان اینکه توانایی و عملکرد هنرمندان شهرستانی با برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود، می‌گوید اهمیت توجه به تئاتر، نیازمند آموزش به مدیران دولتی و نهادهای عمومی در استان‌های کشور است. 

|

گفت‌وگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است
گفت‌وگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است

هوشنگ توکلی هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که یکی از داوران سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران بود، از پیشرفت هنرمندان جوان تئاتر استان می‌گوید و معتقد است این پیشرفت در بعد کیفی آن باید با حمایت مسئولین و مدیران فرهنگی در سال‌های آینده ادامه یابد.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران