در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

شور و حال دوباره با اجرای نمایش های محیطی

در هفته‌ای که گذشت با خارج شدن بیشتر استان‌ها از وضعیت قرمز، کم‌کم سالن‌های نمایشی باز شدند و در آستانه هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی، آثار زیادی با این مضمون به اجرا درآمدند. همایش نمایش خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس نیز با اجرای تئاتر خیابانی در تهران و ۴ استان مرزی آغاز شد که با اجرا در سطح شهرها، بوستان‌ها و مراکز فرهنگی حال و هوای کشور را دفاع مقدسی کرد.

در هفته گذشته، آغاز همایش نمایش خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس با شرکت 45 نمایش خیابانی ، تقدیر از حمیدرضا میرزایی زاده هنرمند متعهد گنبدی، برگزاری سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی در 11 نقطه اهواز،
برگزاری آئین اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان در قم، آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری «رودو» آستارا، رونمایی پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان، برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی، معرفی هیئت انتخاب سومین جایزه نمایشنامه نویسی خندستان اصفهان، انتصاب دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان، درگذشت استاد سیدمحمود فخر موسوی هنرمند گیلانی، انتصاب مدیراجرایی همایش نمایش‌های ایرانی مازندران، اعلام آثار راه‌یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان، برگزاری جشنواره تئاتر مونولوگ مازندران، برگزاری دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه کهگیلویه، معرفی برگزیدگان اولین جشنواره سراسری تئاتر مجازی زاگرس، انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استان لرستان و انتشار فراخوان بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

آغاز همایش نمایش خیابانی ویژه هفته دفاع مقدس با شرکت 18 نمایش از تهران

انجمن هنرهای نمایشی استان با حمایت کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی ایران،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همایش تئاتر خیابانی دفاع مقدس شهرستان‌های استان تهران را برگزار می‌کند.هجده گروه،۱۸ اثر نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس،را در همایش نمایش ویژه هفته دفاع مقدس در شهرستان‌های استان تهران اجرا می‌کنند .آثار حاضر در این جشنواره از ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه ۱۴۰۰ در محوطه مجموعه تئاتر شهر،پارک‌ها و بوستان‌ها و میادین شهرستان‌های استان تهران برای شهروندان اجرا می‌شود.جدول زمانبندی و محل برگزاری این اجرا‌ها پیوست همین خبر است

 

تقدیر از حمیدرضا میرزایی زاده هنرمند متعهد گنبدی

حمیدرضا میرزایی زاده،نمایشنامه نویس،بازیگر و کارگردان شاخص اهل گنبد است. میرزایی زاده از آنجا که پرستار بازنشسته نیز هست،در دوران سخت کرونایی با یک موتورسیکلت به روستاهای اطراف گنبدکاووس عزیمت میکرده و به بیماران کرونایی که توان پرداخت هزینه‌های تزریق یا تهیه برخی ملزومات را نداشتند خدمات رایگان ارائه میکرده است .مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با تعدادی از هنرمندان پیشکسوت نمایش با حضور رضا یازرلو معاون هنری و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبد کاووس از فعالیت‌های انسان دوستانه‌ی حمیدرضا میرزایی زاده در راستای ارائه خدمات رایگان پرستاری به بیماران کم بضاعت کرونایی در شهرستان گنبد کاووس و روستاهای اطراف تقدیر و تشکر کرد.

 

برگزاری سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی در 11 نقطه اهواز

این سوگواره به عنوان محوری‌ترین برنامه وزارت ارشاد در حوزه اربعین است و طرح اولیه آن پنج سال پیش در مسیر پیاده روی اربعین در چذابه و شلمچه در خوزستان کلید خورد و به ۲ زبان عربی و فارسی اجرا شد.امسال به دلیل بسته بودن مرز و شرایط کرونایی در ۱۱ نقطه اهواز به صورت نمایش خیابانی و تعزیه توسط گروه‌های تعزیه اجرا می‌شود.در دوره سوم این سوگواره ۱۲ اثر اجرا شد،تصریح کرد:امسال این عدد به ۲۰ اثر از سراسر کشور افزایش یافت؛ در بخش نمایش خیابانی و میدانی ۵۰ اثر ارسال شد که ۸ اثر برگزیده و در تعزیه ۶۰ اثر ارسال که ۱۲ اثر برگزیده شد .چهارمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی به دبیری مصطفی بوعذار از 1 الی 5 مهرماه 1400 در کلانشهر اهواز برگزار خواهد شد.

 

برگزاری آئین اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان در قم

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان استان قم که در مردادماه ۱۴۰۰ با حضور گروه‌های نمایش خیابانی قم برگزار شد،تعداد ۲۰متن و یا طرح نمایشی خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس خوانش توسط کارشناسان،تعداد ۱۲ متن تصویب و ۴ اثر مشروط به اصلاح متن شد.۱۰ نمایش خیابانی جشنواره افلاکیان توسط هیات انتخاب متشکل از اصغر نوبخت،احمد سلیمانی و رضا ابوذر بازبینی و ۶ نمایش به مرحله داوری نهایی راه یافتند.آثار راه یافته به جشنواره خیابانی افلاکیان توسط داوران جشنواره حسین فدای حسین،اصغر نوبخت و رضا ابوذر داوری شد.مراسم اختتامیه این جشنواره شنبه سوم مهر ماه ساعت ۱۶ با حضور مسئولین و هنرمندان در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار می‌شود.

 

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری «رودو» آستارا

۳۱ شهریور آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در سومین دوره جشنواره سراسری نمایش نامه‌نویسی رودو است .موضوع جشنواره آزاد است و متونی که بر غنای فرهنگی،بازتاب مشکلات امروز جامعه،مضامین بومی و فولکلور و اخلاقی توجه کنند در اولویت هستند.هر نمایشنامه‌نویس مجاز به ارسال ۲ اثر است و آثار ارسالی نباید قبلا در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد. سومین جشنواره سراسری نمایش نامه‌نویسی رودو به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

 

رونمایی پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر گلستان

با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان،هیات همراه و جمعی از هنرمندان نمایش،از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان در صبح روز سه شنبه ۳۰ شهریور ماه رونمایی به عمل آمد.سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان در سه بخش(الف:مسابقه اصلی صحنه‌ای ب:مسابقه تئاتر کوتاه ویژه آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های تئاتر ج:مسابقه تک گویی مردان و زنان)و به صورت رقابتی برگزار خواهد شد.طراحی پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گلستان را رضا پورتراب زاده بر عهده داشته است و این دوره از جشنواره با دبیری فرشید مصدق از اساتید و دانش آموختگان تئاتر برگزار می‌شود.

 

برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی خراسان جنوبی

موسسه انجمن هنرهای نمایشی استان عصر یکشنبه ۲۸ شهریورماه جاری برگزار شد.در خراسان جنوبی ۲۰ گروه ثبت شده فعالیت دارند که از گروه‌های رده الف،۳ نفر،رده ب،۲ نفر و رده ج،یک نفر به نمایندگی از اعضای گروه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.از ۲۷ نفر واجد شرایط،۲۵ نفر در انتخابات شرکت کردند و این انتخابات ۷ کاندید داشت که از مجموع ۲۵ رای اخذ شده،مسعود رونقی با ۲۵ رای،علی شریفی با ۲۴ رای،محسن حسین زاده با ۲۰ رای،سید محمدحسین خراشادی زاده با ۱۴ رای و حسین یوسفی با ۱۱ رای به عنوان اعضای هیئت مدیره انجمن نمایش خراسان جنوبی انتخاب شدند. سید فرید فرساد و عارف موحد به عنوان عضو علی البدل و رضا عبداللهی به عنوان بازرس فعالیت خواهند کرد.

 

معرفی هیئت انتخاب سومین جایزه نمایشنامه نویسی خندستان اصفهان

هیئت انتخاب سومین جایزه جشنواره نمایشنامه نویسی «خندستان» معرفی شدند. سعید امامی دبیر سومین جایزه نمایشنامه نویسی خندستان طی احکامی جداگانه جمشید خانیان محسن رهنما و مریم موحدیان را به عنوان هیئت انتخاب این دوره از جشنواره معرفی کرد. جمشید خانیان متولد ۱۳۴۰_آبادان داستان نویس و نمایشنامه نویس و نویسنده بیش از ۴۰عنوان کتاب در حوزه‌های ادبیات داستانی نمایش و نقد و پژوهش هنری،محسن رهنما متولد ۱۳۵۹دانش آموخته کارشناسی فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد سینما و مریم موحدیان متولد ۱۳۴۶ از اصفهان و دانش‌آموخته ادبیات نمایشی و پژوهش هنر هستند.

 

انتصاب دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی

.بنا بر پیشنهاد شورای سیاستگذاری تئاتر استان و با حکم یوسف امینی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی،احمد رضا افشاری دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی شد.دراین حکم ابراز امیدواری شده است که در کنار خرد جمعی و بهره مندی از نظرات اساتید،پیشکسوتان و صاحبنظران این حوزه، شاهد برگزاری جشنواره‌ای مطلوب و مردمی باشیم. شایان ذکر است احمد رضا افشاری علاوه بر سال‌ها فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان و رئیس اداره فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی است.

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان

با توجه به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)و همچنین شرایط حاد کرونایی در سراسر کشور و به منظور تسهیل امور برای هنرمندان متقاضی شرکت در این رویداد،مهلت ارسال آثار در جشنواره تا ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.فراخوان پنجمین جشنوارة استانی تئاتر خیابانی لردگان باهدف کشف وکمک به شکوفائی استعدادها و استفاده بهینه از ظرفیت تئاتری درگونة نمایش خیابانی،ارتقاء شاخص‌های فرهنگی،شناسایی آداب ورسوم و سنن منطقه‌ای و استانی در قالب نمایش خیابانی،مقابله با آسیب‌های اجتماعی و ایجاد نشاط و مبارزه با بیماری کرونا در سطح جامعه و همچنین کمک به بروز خلاقیتهای نمایشی گروه‌های نمایش استان در زمینة تئاتر خیابانی از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان چهارمحال وبختیاری،باهمکاری ادارة کل فرهنگ وارشاداسلامی استان و ادارة فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان لردگان منتشر شده است. علاقه مندان میتوانند آثار خود را در قالب لوح فشرده تا تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۰ ارسال نمایند و پنجمین جشنوارة استانی تئاتر خیابانی لردگان ۲۸ و ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ در شهرستان لردگان چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

 

درگذشت استاد سیدمحمود فخر موسوی هنرمند گیلانی

سیدمحمود (امیر) فخر موسوی شاعر، پژوهشگر و نویسنده و بازیگر برجسته گیلانی صبح روز (سه شنبه) درگذشت .این هنرمند برجسته گیلانی در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر نیز فعالیت داشتسیدمحمود (امیر) فخر موسوی متولد ۱۳۲۵ آستانه اشرفیه از هنرمندان بنامی است که بیش از ۵۰ سال در زمینه‌های شعر آئینی، بازیگری سینما و کارگردانی تئاتر، نوحه‌سرایی و مداحی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی،هنری فعالیت داشته استشال ترس ممد، اویی، جنگل خوس، در حضور باد، سورپریز، خرقه ارغوانی، دخمه از جمله نمایش‌هایی است که به کارگردانی استاد فخر موسوی از دهه ۵۰ به اجرا در آمده است. از این هنرمند معاصر چندین جلد کتاب و کاست شعر و منظومه گیلکی نیز منتشر شده است

 

انتصاب مدیراجرایی همایش نمایش‌های ایرانی مازندران

طی حکمی از سوی عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران سیدعلی شیدایی فر از پیشکسوتان هنرهای نمایش استان به عنوان مدیر اجرایی نخستین دوره‌ی همایش اجرای نمایش‌های ایرانی ؛ نقالی،پرده خوانی،مقتل خوانی وسوگ خوانی،ویژه حماسه عاشواریی استان مازندران منصوب شد. هدف از اجرای نمایش‌های ایرانی ویژه عاشورایی برای حفظ وصیانت از آیین‌های کهن ایران اسلامی و درمسیر فرهنگ سازی مبتنی بر ارزش والای هنردینی واحیاء نمایش‌های اصیل ایرانی نقالی،پرده خوانی،مقتل خوانی،سوگ خوانی و آشنایی مردم با این گونه از هنرهاست.به همین منظور با دعوت از هنرمندان عرصه نمایش وتعزیه خوانان پیشکسوت استان و بامعرفی هنرمندان جوان و ارسال آثار از سوی هیئت انتخاب ۱۰ اثربه این همایش راه خواهند یافت. این برنامه در روز‌های پایانی ماه صفردر اوایل مهر ۱۴۰۰ در مکان محوطه باز امامزاده یحیی ساری بدون رقابت برگزار می‌شود.

 

اعلام آثار راه‌یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان

با انتخاب هیأت انتخاب دهمین دوره آثار راه‌یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان مشخص شدند. هیأت انتخاب و ارزیابی دهمین همایش نمایشنامه خوانی عاشورایی استان همدان،نمایش‌های راه یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان را به منظور حضور در دهمین همایش اعلام کردند.  هیأت انتخاب و ارزیابی دهمین همایش نمایشنامه خوانی عاشورایی استان همدان، متشکل از فاطمه ابرار پایدار، نوشین بیگلریان و فرهاد لباسی نمایش‌های راه یافته به همایش نمایش نامه خوانی استان همدان را بدون اولویت بندی به منظور حضور در دهمین همایش را اعلام کردند. دهمین همایش نمایش نامه خوانی عاشورایی استان همدان در ۷ و ۸ مهر ۱۴۰۰ به میزبانی شهرستان فامنین برگزار می‌شود

 

برگزاری جشنواره تئاتر مونولوگ مازندران

نخستین جشنواره تئاتر مونولوگ(تک گویی)با همکاری ستاد کنگره شهدای استان گیلان،بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مجتمع آموزشی غیردولتی فرهنگ برگزار می‌شود.این جشنواره با همکاری ستاد کنگره شهدای استان گیلان،بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مجتمع آموزشی غیردولتی فرهنگ با اهداف امید و شوق آفرینی در تولید آثار فاخر هنرهای نمایشی،کشف،معرفی و بکارگیری استعدادهای پنهان و نوظهور در زمینه هنر تعالی بخش تئاتر و اشاعه و تصریح زوایای پنهان و ارزشی هشت سال حماسه،ایثار و مقاومت مردم گیلان در دفاع از حریت و آرمانهای اصیل انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار خواهد شد.این جشنواره ۲۶ و ۲۷ مهرماه و آئین اختتامیه آن چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

برگزاری دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه کهگیلویه

به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان کهگیلویه و با حضور هشت گروه تعزیه خوانی دوازدهمین سوگواره استانی تعزیه به میزبانی شهرستان کهگیلویه برگزار می‌شود.بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده دوازدهمین سوگواره استانی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریور به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود. بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری این سوگواره شهرهای دهدشت، سوق، لنده، باشت، گچساران و یاسوج میزبان گروه‌های تعزیه خوانی به صورت حضوری و مجازی پذیرای علاقمندان به هنر تعزیه خوانی هستند.

 

معرفی برگزیدگان اولین جشنواره سراسری تئاتر مجازی زاگرس

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز اولین جشنواره هنری(زاگرس)که به صورت کشوری در تیرماه ۱۴۰۰،اجرا شده بود،روز شنبه ۲۷ شهریور برگزار شد.این مراسم با حضور مسئول انجمن نمایش شهرستان بروجرد،مدیر امور هنری اداره ارشاد بروجرد،سرپرست خبرگزاری پرسون لرستان،نماینده خبرگزاری اعتلای ایران،مدیر روابط عمومی ستاد معراج شهدای بروجرد و نماینده روزنامه بامداد لرستان،در سالن پلاتو استاد فرشید صمدی برگزار شد و داوران این جشنواره متشکل از پژمان شاهوردی،حجت یکتا و آرمین رضایی آرا خود را اعلام کردند. دومین جشنواره سراسری تئاتر  مجازی که به همت موسسه آوای کوچه فیلم ،انجمن هنرهای نمایشی بروجرد وبا همکاری امورهنری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان بروجرد برگزار خواهد شد فراخوان خود را اعلام و به زودی در گستره سراسری شروع به فعالیت خواهد کرد

 

انتشار فراخوان جشنواره تئاتر استان لرستان

فراخوان سی و سومین جشنواره تئاتراستان لرستان منتشر شد از سوی دبیرخانه دائمی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منتشر شد. در متن این فراخوان آمده است: جشنواره تئاتر استانی جایگاهی مهم برای رشد و توسعه تئاتر، با توجه به شاخصه های بومی و ملی می باشد، به همین منظور درراستای سیاستهای کلان وزارت ارشاد اسلامی مبنی برتقویت ظرفیتها مردمی فرهنگ و هنرو توجه به موضوعاتی همچون امید اجتماعی،ارتقا نهاد خانواده، وهمگرایی ملی،دبیرخانه دائمی تئاتر معاونت هنر ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان به منظور ارتقای سطح کیفی آثار مبتنی بر اجرای عمومی و گزینش آثار برجسته،سی وسومین جشنواره تئاتر استانی را برگزار می‌کند. با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و در صورت غیر عادی شناخته شدن وضعیت استان با توجه به نظر ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا،هرگونه تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای عموم و بازبینی آثار متقاضی یا برگزاری جشنواره منوط به اعلام شرایط از سوی آن ستادخواهد بود.

 

انتشار فراخوان بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم

دبیرخانه بیست و دومین جشنواره تئاتر استان،فراخوان این جشنواره را منتشر کرد. در این فراخوان آمده است:اداره­ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان قم با هدف ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان هنرهای نمایشی استان و حمایت از تولید آثار با کیفیت نمایشی و خلق تجربه­های نوین با نگاه خلاقانه و مبتنی بر اصول علمی و با نگاه به چشم انداز تولیدات یکساله هنرمندان تئاتر استان در بستر جشنواره استانی،بیست و دومین جشنواره تئاتر استان قم را بر اساس شیوه نامه ابلاغی برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌نمایند. نمایش‌هایی که به یکی از موضوعات ذیل بپردازند در اولویت انتخاب خواهند بود،الف)موضوعات دینی با رویکرد اجتماعی وترجیحا متناسب با مسائل روز جامعه،ب)آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد،مشکلات فضای مجازی،طلاق و گسست خانوادگی و...، ج) ترویج روحیه امید و نشاط در جامعه، د) فرهنگ ایثار و شهادت، ه) نقد اجتماعی با رویکرد طنز و نگاه اصلاح گرایانه به معضلات اجتماعی مختلف و) شعار سال 1400.




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!

امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانی‌ها برای گذشتن از قصاص ...

|

پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد
پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد

استاندار خراسان رضوی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، هنر نمایش را آیینه فرهنگ جامعه دانست که می‌تواند تأثیر عمیق و بلند مدتی در ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی داشته باشد.

|

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گلستان برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استان گلستان، پنجشنبه دوم آذر ۱۴۰۲ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد و با نظر هیئت‌داوران و بدون اولویت، نمایش‌های «بی‌هوده» از گرگان، «پینو» از علی‌آباد کتول و «کیلومتر ۹۴۴» از گرگان در بخش صحنه‌ای و نمایش‌های «میم» از ...

|

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

نظرات کاربران