در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

جشنواره ها پیش قراوال بازگشت به صحنه‌ تئاتر در شهرستان‌ها

با گذر از شرایط قرمز کرونایی کشور، سالن‌های نمایش در شهرستان‌ها هم کم کم رونق گذشته را باز می‌یابند و خونی تازه در رگ‌های تئاتر جریان پیدا می‌کند و با آغاز جشنواره های استانی شور و هیجان تئاتری در شهر تسکینی برای روزهای تلخ گذشته خواهد بود.

در هفته گذشته تمدید مهلت شرکت در جشنواره استانی همدان، معرفی هیات انتخاب جشنواره خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان، اسامی 9 اثر راه یافته به جشنواره «مونودرام» مهاباد، معرفی برگزیدگان نخستین دوره نمایش های عاشورایی مازندران، برگزاری کارگاه نمایش‌های آیینی و سنتی در چالوس، امضا تفاهم‌نامه ساخت پلاتو قروه، انتصاب دبیر جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک، برگزاری اختتامیه یازدهمین سوگواره غریب مازندران، اعلام آثار راه یافته به بخش نمایش‌های محیطی نخستین جشنواره باغچه‌بان، آمادگی گروه‌های نمایشی قم، برگزاری سمینار تخصصی نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه‌بان مرند، معرفی هیئت داوران بخش‌های مختلف جشنواره نمایشنامه نویسی کمدی«خندستان» اصفهان، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

 

تمدید مهلت شرکت در جشنواره استانی همدان

آخرین مهلت جهت ارسال لوح فشرده و تقاضانامه شرکت در جشنواره ۲۵ آبان ماه سال جاری می‌باشد و جشنواره در نیمه نخست آذر ماه برگزار خواهد شد. پانزدهم آبان ماه آخرین مهلت ثبت نام در  سی و سومین جشنواره تئاتر استان همدان است که با توجه به گاهشمار اعلام شده این مهلت تمدید نخواهد شد. درگاه همدان تئاتر به عنوان تنها مرجع ثبت نام شناخته می‌شود که هنرمندان می‌بایست فرم پیوستی در فراخوان را تا مهلت تعیین شده به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. جشنواره در دو بخش صحنه‌ای به صورت رقابتی و بخش خیابانی به صورت غیر رقابتی است و آن دسته از نمایش هایی که در بازه زمانی آذر ۱۳۹۹ تا ۲۰ آبان ۱۴۰۰ تولید و اجرای ثبت شده در پورتال استانی سایت ایران تئاتر داشته باشند می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند.

 

معرفی هیات انتخاب جشنواره خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان

از سوی محمدربیع احمدخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و دبیر جشنواره نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان ، حسین عباسی نیا، اصغر شعبانی و اصغر محمدی به عنوان اعضای هیات انتخاب این جشنواره انتخاب و معرفی شدند. در متن این ابلاغ ها آمده است: با استناد به مصوبات جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ شورای سیاستگذاری جشنواره نمایش‌های خیابانی و صحنه‌ای خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان و نظر به سوابق ارزشمند جنابعالی در حوزه هنرهای نمایشی، به موجب این ابلاغ به عنوان عضو هیات انتخاب این جشنواره منصوب می شوید. بازبینی نمایش های شرکت کننده در جشنواره تئاتر خط شکنان و غواصان دریادل استان زنجان از ۲۳ الی ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

 

اسامی 9 اثر راه یافته به جشنواره «مونودرام» مهاباد

با حضور رئیس اداره فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی و جمعی از پیشکسوتان و‌ هنرمندان از پوستر نخستین جشنواره‌ی تئاتر «مونودرام» شهرستان مهاباد رونمایی شداین جشنواره ماحصل یک دوره‌ی ۱۸ ماهه آموزش بازیگری (مقدماتی و تکمیلی) است که توسط آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی اهورا با تدریس امید خاک پور و همکاری اداره فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد، انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌غربی و دفتر هنرهای نمایشی شهرستان مهاباد برگزار می‌شود. این اجراها به صورت کوتاه (تک نفره، حداکثر ۳۵ دقیقه‌) و با هدف اجرای ایده‌‌های کارگردانی و بازیگری از تاریخ ۲۵ الی ۲۷ مهرماه سال جاری ارائه‌ خواهند شد.

 

معرفی برگزیدگان نخستین دوره نمایش های عاشورایی مازندران

با اجرای اختتامیه در محوطه امام زاده یحیی ساری برگزیدگان نخستین دوره نمایش های عاشورایی مازندران معرفی شدند. اختتامیه با حضور عباس زارع مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران ، سید اسماعیل احمدی معاون توسعه مدیریت ومنابع ومحسن محمدی معاون هنری وسینمایی آن اداره کل همچنین؛ طالبی معاون اصلاح تربیت،معافی معاونت فرهنگی اداره کل زندانهای استان،ابراهیمی مدیر زندان ومیرزایی رئیس اداره فرهنگی زندان ساری و  جمعی از مردم در محوطه امامزاده یحیی ساری برگزار شد. نفرات برگزیده: شایسته تقدیر ؛نقالی «مهسان شعبانی»،شایسته تقدیر؛ پرده خوان«حسین غلامی»لوح تقدیرواهدا تندیس؛ نقال برتر«مهدی روحی،لوح تقدیرواهدای تندیس؛ پرده خوان برتر»جوادآقاپور. شایان ذکر است نخستین دوره اجرای نمایش های ایرانی عاشورایی مازندران باحمایت  اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران در محوطه امام زاده یحیی ساری به مدت سه روز  برگزار شد.

 

برگزاری کارگاه نمایش‌های آیینی و سنتی در چالوس

به بهانه دوازدهمین سوگواره تعزیه مازندران، انجمن نمایش چالوس با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چالوس اولین کارگاه تخصصی نمایش‌های آیینی و سنتی در شاخه‌های بازیگری، تعزیه خوانی و شبیه خوانی در چالوس را برگزار می‌کند .این کارگاه با حضور دکتر قطب الدین صادقی(نویسنده،کارگردان،بازیگر و استاد دانشگاه)و دکتر هوشنگ جاوید(نویسنده،مدرس،پژوهشگر موسیقی نواحی)۱۹ لغایت ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ الی ۲۰ در کانون پرورش فکری چالوس واقع در بلوار امام رضا به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

 

امضا تفاهم‌نامه ساخت پلاتو قروه

در سال 1395 تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کردستان منعقد شد مبنی بر ساخت پنج پلاتو در استان از جمله در قروه. در همان ابتدای کار حیاط ساختمان کتابخانه عمومی (اداره ارشاد قدیم) معرفی شد و حتی کلنگ زنی انجام شد که با مخالفت نهاد کتابخانه های عمومی استان و اداره اوقاف قروه اجرای پروژه متوقف ماند.از زمان بازدید صورت گرفته تا مرداد سال جاری یعنی درست ۶ ماه تمام،قرارداد پلاتوی قروه میان وعده و اجرا سرگردان بود تا اینکه با تغییر مدیریت شهری بالأخره امیدی که داشت از میان هنرمندان پر می‌کشید،بازگشت. سرانجام در روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه سال جاری بار دیگر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به شهرستان قروه آمد اما این بار تیم همراهش بیشتر شده بودند و نماینده مردم قروه در مجلس هم حضور داشت و در نهایت تفاهم نامه جدید به امضا رسید.

 

انتصاب دبیر جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک

طی ابلاغی از سوی محمد جوروند مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، دبیر بیست و هفتمین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک منصوب شد. علی بازگیر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اندیمشک و دبیر پنج دوره قبلی جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک بوده است. بیست و هفتمین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک همزمان با روز مقاومت و پایداری مردم اندیمشک در مقابل طولانی ترین حمله موشکی بعد از جنگ جهانی دوم در سال 1365 به دبیری علی بازگیر از 1 تا 5 آذرماه 1400 در شهرستان اندیمشک برگزار می شود.

 

برگزاری اختتامیه یازدهمین سوگواره غریب مازندران

اختتامیه یازدهمین سوگواره غریب برگزار شد. سرپرستان گروه‌های تعزیه شرکت کننده در سوگواره از شهرهای سوادکوه، بابلسر، بابل، آمل، محمودآباد، نوشهر، نور، بلده و چمستان در تکیه حضرت رقیه س شهرستان نور بودند .در این سوگواره گروه‌های تعزیه مجلس بازار شام به معین البکایی فرامرز خلعتبری از چمستان،مجلس بی بی شهربانو س به همت موسسه حیدریون آمل،مجلس دوطفلان حضرت زینب س به معین البکایی محسن عباسی از سوادکوه،مجلس امیر مصیب به معین البکایی حسین خلعتبری از بلده،مجلس امام علی ع به معین البکایی مصعب رئیسی از نوشهر،،مجلس بجدل و ساربان به معین البکایی علی باقری از بابلسر،مجلس امام حسن ع به معین البکایی جهانفر کاویانپور از محمودآباد،مجلس پیامبر به معین البکایی محسن جوادی از بابل،مجلس فاطمه صغری س به معین البکایی سیداحمد حسینی از نور،مجلس امام رضا ع به معین البکایی مهران سالاری از آمل به اجرا پرداختند. که با تندیس و لوح سپاس و هدایا از گروه‌ها و شبیه خوانان تقدیر به عمل آمد.

 

اعلام آثار راه یافته به بخش نمایش‌های محیطی نخستین جشنواره باغچه‌بان مرند

هیئت انتخاب این جشنواره متشکل از ناصر پورزارعیان، علی امینی و مهدی صالحیار، طی بررسی 21 اثر رسیده به بخش نمایش های محیطی نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان مرند، آثار زیر را جهت حضور در بخش اصلی این رویداد معرفی کردند. هیئت انتخاب و بازبینی به ارتقای کیفی و رعایت موضوعات و اهداف جشنواره و محوریت کودک آن، به همه آثار راه یافته، تاکید داشتند. نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان مرند، در سه بخش پژوهش و نمایشنامه نویسی (بصورت سراسری) و نمایشهای محیطی (بصورت استانی) از سوی موسسه فرهنگی و هنری تندیس هنر و با همکارى اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند به دبیری مهدی صالحیار،  از 15 الی 19 مهرماه در شهرستان مرند برگزار می شود.

 

آمادگی گروه‌های نمایشی قم

25 گروه نمایشی با اعلام درخواست حضور خود در بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم ، تمرین نمایشهای خود را آغاز نموده و برای شرکت در این جشنواره آماده می شوند. انجمن هنرهای نمایشی استان قم نیز،علیرغم برگزاری کلاسهای آموزشی خود،تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن محیط‌های مناسب برای تمرین گروه‌های نمایشی نموده است و سالن‌های در اختیار خود را به تمرین گروه‌های اختصاص داده است. بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر،اواخر آبان ماه ۱۴۰۰ در قم برگزار خواهد شد.

 

برگزاری سمینار تخصصی نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه‌بان مرند

نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک و نوجوان جبار باغچه‌بان که به اجرای نمایش در فضای باز و بخش نمایشنامه‌نویسی نیز خواهد پرداخت، محور فعالیت‌های خود را حول حضور شخصیت جبار باغچه‌بان در شهر مرند آغاز کرده و بر آن است که همه ساله این رویداد را در شکل ملی و بین‌المللی برگزار نماید. در بخش سمینار ۲۷ مقاله از سوی پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت پس از اعلام فراخوان به دبیرخانه جشنواره رسیده که از سوی هیئت داوران مورد انتخاب قرار خواهند گرفت و تعدادی از این مقالات در سمینار قرائت و ارائه خواهد شد. همچنین چندین تن از استادان و صاحبنظران عرصه‌های تئاتر و تعلیم و تربیت از جمله استاد محمدرضا یوسفی نویسنده و پژوهشگر کودکان و نوجوانان، استاد مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودکان، استاد داوود کیانیان نویسنده کارگردان و پژوهشگر تئاتر در این سمینار سخنرانی خواهند داشت. دکتر احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران که نمایشنامه‌های جبار باغچه‌بان را نیز منتشر کرده دیگر سخنران این همایش سراسری است.

 

معرفی هیئت داوران بخش‌های مختلف جشنواره نمایشنامه نویسی کمدی«خندستان» اصفهان

در حال حاضر با مشورت شورای سیاست گذاری سه دسته هیئت انتخاب و سه دسته داور برای بخش های مختلف جشنواره خندستان معرفی شده اند. همچنین تلاش شده تا در انتخاب افراد هم در هیئت انتخاب و هم در هیئت داوران از متخصصین و کسانی که در آن حوزه صاحب نظر و شاخص هستند، استفاده شود. البته با این تاکید که در هیئت انتخاب بیشتر از افراد و متخصصان بومی استفاده شده است و برای هیئت داوران تلاش شده تا از افراد شاخص ملی هم در این ترکیب استفاده شود. هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی، هیئت داوران بخش نمایشنامه نویسی، هیئت انتخاب بخش پژوهش (مقاله، جستار، تجربه نگاری)، هیئت داوران پژوهش (مقاله، جستار، تجربه نگاری)، هیئت انتخاب مطالعه چهره  شاخص (یادبود مهدی ممیزان)هیئت داوران مطالعه ی چهره ی شاخص (یادبود مهدی ممیزان) معرفی شدند. عموم علاقه‌مندان تا ۳۰ مهر ماه برای ارسال اثر به بخش‌های مختلف این جشنواره فرصت دارند

 




مطالب مرتبط

با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

همایش علمی جبار باغچه‌بان در مرند برگزار شد
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

همایش علمی جبار باغچه‌بان در مرند برگزار شد

در حاشیه برگزاری دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان، همایش علمی جبار باغچه‌بان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و استادان عرصه‌های علمی و هنری کشور در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد مرند برگزار شد.

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

با حضور هنرمندانی از 7 استان

نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور در زنجان آغاز شد
با حضور هنرمندانی از 7 استان

نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور در زنجان آغاز شد

نخستین جشنواره آیینی سنتی ترک‌زبانان کشور با حضور هنرمندانی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، قم و قزوین عصر یکشنبه ۲۷ مهر در زنجان آغار به کار کرد.

|

داور دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح کرد

رضا کشاورز: اولویت داوری توجه به تکنیک‌های پانتومیم و سپس دیگر تکنیک‌ها بود
داور دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح کرد

رضا کشاورز: اولویت داوری توجه به تکنیک‌های پانتومیم و سپس دیگر تکنیک‌ها بود

رضا کشاورز، داور دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با ابراز خشنودی از اطلاق عنوان بین‌المللی به دومین دوره برگزاری این رویداد گفت جوایز را به‌گونه‌ای چیدیم که اولویت، تکنیک‌های پانتومیم و سپس دیگر تکنیک‌ها باشد.

|

داور ترکیه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم مطرح کرد

هنرمندان باید روی انرژی، صدا، نفس و حرکات بدنی کار کنند
داور ترکیه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم مطرح کرد

هنرمندان باید روی انرژی، صدا، نفس و حرکات بدنی کار کنند

میرزا متین‌زارع، داور ترکیه‌ای دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با اشاره به ضعف آموزش در آثار این رویداد هنری از لزوم توجه هنرمندان فعال این عرصه روی انرژی، صدا، نفس و حرکات بدنی‌‌شان گفت.

|

نظرات کاربران