در حال بارگذاری ...
یادداشت دبیر کل انجمن دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی

بهترین نقش زیستی ما درک رابطه بین عبد و معبود است

دکتر مجید امرایی، دبیر کل انجمن دراماتراپی ایران و عضو موسس اتحادیه جهانی دراماتراپی (WADTh) به مناسبت برگزاری هفته جهانی دراماتراپی که از ۲۵ مهر تا اول آبان (۱۷ تا ۲۳ اکتبر۲۰۲۱) برگزار می‌شود، یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر گذاشت .

به گزارش ایران تئاتر، در متن این یادداشت آمده است:

بشر در ورود به هزاره جدید، خود را در مقابل ویروس عالم‌گیر کرونا دیده است. به نظر می‌رسد توجه بخشی به انسانیت انسان و از کجا آمدن و به کجا رفتن همچنان سوال بی‌پاسخی باشد که تنها فردیت ماست که می‌تواند به آن پاسخ دهد؛ زیرا تنها راه تفهیم آن درک رابطه زلال بین عبد(فرد) و معبود است.

 اکنون که زندگی برای بشر اهمیت دوچندانی یافته است و همه علوم در مقابله با این ویروس نادیدنی سر در گم مانده‌اند، تنها راه آرامش " قلوب متورم" ما انسان‌های درمانده پناه به فردیات‌مان در دل شخصیات ماست، زیرا به نظر می‌رسد منشا تمام آسیب‌های روانی دوری انسان از "خود"، خود است؛ بی‌گمان شناخت خود، مهم‌ترین و ایمن‌ترین راه شناخت معبود است و انسان‌ها تنها در فردیت‌شان قادر به درک این مهم هستند.

بهترین نقش زیستی ما درک رابطه بین عبد و معبود است و تنها راه نجات ما توسل و توکل به نیروی ابدی و ازلی است که هرگز تنهای‌مان نگذاشت و نمی‌گذارد.

بیایید زندگی انسانی‌مان را دوباره نقش بزنیم. دنیای امروز ما از نقش‌های خونریز، هراساناک و مخوف خسته است، انسان معاصر دیگر از نقش آفرینی در جنگ، خونریزی، کشورگشایی، ظلم، استثمار، تبعیض و کودک‌کشی و حیوان‌کشی و طبیعت‌سوزی خسته است.

بشر معاصر نقش آرام می‌خواهد، نقش گل‌های رنگارنگ، نقش خوش‌بو و معطر، نقش کلام شیرین و شعر و ترانه، نقش عشق و دلدادگی و نقش رهبانیت و رأفت و الفت و این‌ها نقش‌های گم‌شده انسان معاصر است، نقش‌های فراموش شده‌ ما آدمیان.

به نظر تنها راه باز آفرینی نقش‌های الوان و نیکوی انسانی ما با مثبت‌اندیشی و ترجمان دوباره این کلام زیبای سعدی شیراز است که "بنی آدم اعضای یکدیگرند/که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضو‌ها را نماند قرار".

نمایش‌درمانی یافتن نقش خود در هر برهه از زمان است، نقشی که الوان و رنگارنگ باشد، نقش خوش‌پوش، خوش‌عمل، خوش‌نام و خوش‌کام زیرا در این منقوش بودن نقش، لذتی نهفته است که خط‌کش و معیار ارزیابی آن رضایتمندی، سربلندی، سلامت نفس و عمل نیکوی ما انسان‌هاست.

در نمایش‌درمانی بازی ابزار کنش و واکنش است؛ روشی برای تعامل، تفاهیم و حتی تضارب آراء تا رسیدن به درک مشترک از خود، دیگری از محیط و از پروردگار.

این "بازی" است که به ما الگوی رفتاری می‌دهد و الگوی رفتاری به معنی بهره بردن از "تجربه‌ موفق طی طریق است"، به مفهوم "بینش یافتن" است، "رسیدن به راه‌حل مسئله"، "به مدد تجربه‌ خود و درک دیگری" است.

اینکه الگوی رفتاری ما چه رابطه‌ای با نقش‌ها و شخصیت ما دارد نکته‌ مهمی دیگری است که درک آن تنها در مواجهه با موقعیت‌های لاینحل و مسائل بحرانی زندگی مشخص می‌شود و "بازی این موقعیت‌ها" در مکانی امن و به دور از آسیب لذت‌بخش و آموختنی است.

پس بیایید نقش‌های خود را یک بار دیگر "از سر بنویسیم"، "ترمیم کنیم" و در صورت لزوم "به فراموشی بسپاریم" و این مهم تنها با دوری از منیت و صرف واژه "ما" شدنی است.

 




نظرات کاربران