در حال بارگذاری ...
با موضوع محوری «تئاتر ایرانی در برون‌مرز»

شماره دوازدهم «نمایش‌شناخت» منتشر شد

شماره دوازدهم فصلنامه تخصصی «نمایش‌شناخت» با موضوع محوری «تئاتر ایرانی در برون‌مرز» در ۲۲۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، این نشریه که یکی از معدود نشریات غیردولتی حوزه تئاتر کشور محسوب می‌شود از سال 1397 به سردبیری نظر احمدی و با مشاوره علمی دکتر فرهاد ناظرزاده‌کرمانی، دکترسعید فرهودی، دکترمسعود دلخواه و دکتر حسین اسماعیلی به شکل مرتب انتشار یافته است. شماره دوازدهم این نشریه نیز چون نوبت‌های گذشته به یک موضوع خاص اختصاص یافته است. موضوع «تئاتر ایرانی در برون‌مرز» که این‌بار نمایش‌شناخت به آن پرداخته در واقع برای نخستین‌بار است که در یک نشریه تئاتری و در قالب یک ویژه‌نامه مطرح می‌شود. موضوعی که برغم اهمیت آن تا پیش از این مغفول‌مانده، به طوری که حتی بسیاری از دانشجویان و کارورزان حوزه تئاتر کشور نیز شناخت چندانی نسبت به آن ندارند. و بی‌شک از همین رهگذر است که مدیرمسئول و سردبیر مجله در سرمقاله خود به سیر تطور تئاتر ایرانی در خارج از کشور پرداخته و علل عدم توجه به این موضوع مهم را مورد مداقه قرار داده است. از مطالب مهم این شماره می‌توان به گفت‌وگو با بسیاری از کارورزان مهم حوزه تئاتر خارج از کشور همچون محمد یعقوبی، بهرخ بابایی و... اشاره نمود.

 «پژوهش‌نامه» عنوان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های این شماره است که در خلال آن، چندین تن از محققان حوزه ادبیات نمایشی در جستارهایی به موضوع «تئاتر ایرانی در برون‌مرز» پرداخته‌اند که از آن جمله می‌توان به جستار«تئاتر و دایاسپورا» به قلم دکتر فرشته وزیری‌نسب دانش‌آموخته دانشگاه گوته آلمان اشاره نمود. همچنین رسول نظرزاده نویسنده مجموعه چندجلدی «زنان نمایشنامه‌نویس» در مقاله خود نگاهی به چند متن و اجرای تئاتری در خارج از کشور داشته یا مهرنوش هاشم‌بابادی هنرمند ساکن ایتالیا که تحصیلاتش را در دانشگاه ساپینزای رم به پایان رسانده در پژوهشی مفصل تحت عنوان «در خلال پرونده‌ تئاتر بین‌الملل» ضمن گفتگو با بسیاری از مهم‌ترین هنرمندان تئاتر داخل ایران که تجارب متعددی در زمینه اجرای تئاتر در اقصی نقاط جهان داشته‌اند، به تجزیه و تحلیل این جریان مهم تئاتری پرداخته است.

 و اما پرونده مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد«جام‌جهان‌نما» است که از چهارده گفتار مختلف پیرامون تئاتر ایرانی در صحنه جهانی تشکیل شده. گفتارهایی که بیشترشان توسط مهم‌ترین کارورزان و پژوهشگران حوزه تئاتر بین‌الملل نگارش یافته که از جمله می‌توان به تجربه‌های  مسعود دلخواه از آموزش تئاتر در خارج از ایران اشاره کرد، دکتر دلخواه که یکی از شناخته‌شده‌ترین مدرسان ایرانی تئاتر در خارج از کشور محسوب می‌شود و شاگردان مهمی همچون «پال راد» را تربیت کرده، در مطلبی تطبیقی به تفاوت‌های آموزش تئاتر در ایران و آمریکا پرداخته و همچنین در ضمن این رویکرد بسیاری از تجارب خود را با مخاطب تئاتری به اشتراک گذاشته است. دکتر رحمت امینی، مدرس و مدیرگروه رشته تئاتر دانشگاه تهران نیز در گفتاری به دستاوردهای تئاتری دانشجویان ایرانی در برون‌مرز پرداخته و به طور کلی تئاتر دانشگاهی ایران را در خارج از کشور به زیر ذره‌بین برده و همچنین به آسیب‍‌ها و فرصت‌های این جریان نظر داشته است. مجید موثقی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه مسکو که تجربه داوری در چندین جشنواره مهم بین‌المللی را برعهده داشته و همچنین عضو اتحادیه خبرنگاران و منتقدین سینمایی فیپرشی در سوئیس می‌باشد نیز گفتاری را با عنوان «از تهران تا زوریخ» به رشته تحریر درآورده و از تجارب  تئاتری خود در حوزه بین‌المللی سخن گفته است.

از دیگر پرونده‌های پر تعداد این شماره نمایش‌شناخت نیز می‌توان به «فستیوال» و «نیم‌نگاه» اشاره کرد. در پرونده فستیوال «جشنواره‌های تئاتر ایرانی در برون‌مرز» مورد توجه قرار گرفته و با مدیران برخی از این فستیوال‌ها گفت‌وگو شده است. شایان ذکر است که در چند دهه گذشته تعداد زیادی جشنواره ایرانی به‌ویژه در اروپا و در کشور آلمان تاسیس شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «فستیوال تئاتر کلن» اشاره کرد که تا چند هفته دیگر  بیست و هفتمین دوره این جشنواره با مدیریت خانم بهرخ بابایی برگزار خواهد شد. در پرونده«نیم‌نگاه» نیز چندین برگردان در رابطه با تئاتر مهاجرت به انتشار رسیده که از طریق این مجموعه ترجمه‌ها می‌توان نسبت به چندوچون و تجربه‌های تئاتر مهاجرت نیز در دیگر کشورها شناختی کلی به دست آورد. شایان ذکر است که شماره دوازدهم فصلنامه نمایش‌شناخت در 224صفحه و به قیمت60هزارتومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و در بسیاری از کتابفروشی‌های معتبر پایتخت همچون پارت، چشمه کریمخان، ثالث، مولی و... یا بسیاری از مراکز استان‌ها همچون مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اراک، کرمان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه و...قابل تهیه است.




نظرات کاربران