در حال بارگذاری ...

هنرمندان از ارحام صدر گفتند

رضا ارحام صدر کمدین مطرح سال‌های گذشته در اصفهان بدرود حیات گفت. به گزارش سایت ایران تئاتر او در سن ۸۵ سالگی در حالی دار فانی را وداع گفت که یاد و خاطره فعالیت‌هایش در عرصه تئاتر کمدی همچنان در اذهان باقی خواهد ماند. مراسم تشییع پیکر وی ۲۶ آذر ماه از میدان خواجوی اصفهان برگزار می‌شود. علیرضا خمسه: ارحام صدر از چهره‌های شاخص و پرتلاش تئاتر و سینمای کمدی بود که متاسفانه به دلیل فاصله نسلی من و ایشان افتخار همکاری با او را نداشته‌ام اما همواره به ایشان علاقه‌مند بودم حسن اکلیلی:به دلیل این که ارحام صدر بنیانگذار کمدی سفید و نمایش‌های انتقادی بوده، باید از سبک ایشان یاد شده و برای ماندگاری آن اقدام کرد. سعدی افشار:ارحام صدر حدود ۵۰ سال قبل در تئاتر فردوس واقع در لاله‌زار نمایشی با عنوان"جده زرین سمرقند" را اجرا کرد که در این نمایش هنرمندان دیگری چون اکبر جقه، وحدت، جبلی و... حضور داشتند که با استقبال عمومی مواجه شد. داریوش اسدزاده: ارحام صدر همواره در آثار هنری خود، جامعه و

رضا ارحام صدر کمدین مطرح سال‌های گذشته در اصفهان بدرود حیات گفت.
به گزارش سایت ایران تئاتر او در سن 85 سالگی در حالی دار فانی را وداع گفت که یاد و خاطره فعالیت‌هایش در عرصه تئاتر کمدی همچنان در اذهان باقی خواهد ماند.
مراسم تشییع پیکر وی 26 آذر ماه از میدان خواجوی اصفهان برگزار می‌شود.
براساس این گزارش، مراسم یادبود این هنرمند تازه از دست رفته نیز 27 آذر ماه‌ ساعت 30/8 تا‌ 30/11 صبح در مسجد سید اصفهان برگزار خواهد شد.
ارحام صدر متولد اردیبهشت ماه ‌١٣٠٢ در محله باقلعه‌ بخش ‌۴ اصفهان بود و فعالیت هنری خود را از سال ‌١٣٢۶ و با بازی در تئاتر آغاز کرد و در واقع از پایه‌گذاران تئاتر در اصفهان محسوب می شود.
او همچنین در سال ‌١٣٣۶ با فیلم شب نشینی در جهنم وارد سینما شد و بعد از بازی در بیش از ‌٢٠ فیلم و سریال دوباره به دل‌مشغولی اصلیش، یعنی تئاتر، بازگشت و آن را ادامه داد.
از نمایش‌های او می‌توان به "رفیق‌ناجنس"، "بوقلمون‌ها"، "کدام یک از دو"، "دلقک‌ها"، "وادنگ"، "خروس بی‌محل" و... اشاره کرد.
او همچنین در سال ‌١٣٣۶ با فیلم شب نشینی در جهنم وارد سینما شد و بعد از بازی در بیش از ‌٢٠ فیلم و سریال دوباره به دل‌مشغولی اصلی‌اش، یعنی تئاتر، بازگشت و آن را ادامه داد.
از نمایش‌های او می‌توان به‌"رفیق‌ناجنس"، "بوقلمون‌ها"، "کدام یک از دو"، "دلقک‌ها"، "وادنگ"، "خروس بی‌محل" و... اشاره کرد.
ارحام صدر سال‌های کودکی و نوجوانی‌اش را با تحصیل در کالج انگلیسی‌های اصفهان، دانشگاه نفت آبادان و دانشکده ادبیات اصفهان گذراند و موفق به کسب لیسانس فلسفه و امور تربیتی از این دانشگاه شد. در همان سال‌های تحصیل بود که اولین گام‌های ورود به عرصه بازیگری تئاتر را با بداهه‌گویی‌های خلاقانه‌اش برداشت و به گفته خود از سال 26 – 27 در تئاتر اصفهان که مرحوم ناصر فرهمند آن را تاسیس کرده بود، عضو شد و در کنار ثبوت جهان شاه، رفیعی، رشتی‌زاده، فرهمند و بسیاری دیگر که اغلب‌شان جهان خاکی را ترک گفته‌اند، همکاری کرد.
او در طول سال‌های حیاتش در تئاتر المپ، تئاتر سپاهان و گروه هنری ارحام فعالیت‌ کرد و نمایش‌های متعددی چون"حاج عبدالغفار در تهران"، "خلیفه یک روزه"، "گرگ دو پا"، "بوقلمون‌ها"، "رسط‌ها"، "دلقک‌ها"، "خون بهای ایران"، "کدامیک از دو و یکی"، "من می‌خواهم"، "دیوانه"، "وادنگ" و... را تا سال 56 روی صحنه برد.
او بنیاگذار گروه هنری ارحام در سینما پارس بود، با این حال در عرصه سینما خوش درخشید و با"شب نشینی در جهنم" در سال 36 فعالیت در سینما را آغاز کرد و پس از آن"انسان‌ها"، "علی واکسی"، ‌‌"کی دسته گل به آب داده"، "لج و لج بازی"، "جاده زرین سمرقند"، "مردان خشن"، مجموعه تلویزیونی"علاءالدین و چراغ جادو"، فیلم"جعفرخان از فرنگ برگشته"، "نصف جهان"، "درسا"، "افسانه شهر لاجوردی"، "‌شکر پاره" و بسیاری دیگر را بازی کرد.

پیام مرکز هنرهای نمایشی به مناسبت درگذشت "رضا ارحام‎صدر"
روابط‎عمومی مرکز هنرهای نمایشی با انتشار پیامی درگذشت هنرمند پیشکسوت تئاتر – رضا ارحام‎صدر – را به خانواده آن مرحوم و جامعه تئاتری ایران تسلیت گفت.
به گزارش دریافت سایت ایران تئاتر از روابط‎عمومی مرکز هنرهای نمایشی، متن کامل این پیام بدین شرح است: "آذر سال 87، برای جامعه تئاتری ایران زمین، ماه خوبی نبود؛ هنوز در بهت خبر درگذشت "احمد آقالو" و "ابراهیم کریمی" بودیم که بار دیگر خبر آمد "رضا ارحام‎صدر" هم از میان ما رفت. جای او و دو دیگر تازه درگذشته، همواره و همیشه خالی خواهد بود. روح جمیع آنان شاد و قرین رحمت باد.
مرکز هنرهای نمایشی عروج ارحام صدر را به خانواده ایشان و جامعه تئاتری ایران تسلیت گفته و آرزوی سلامتی و طول عمر برای باقی هنرمندان این دیار دارد."

حسین مسافرآستانه: رضا ارحام‎صدر به معنای واقعی کلمه هنرمند مردمی بود
"حسین مسافرآستانه" دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‎المللی تئاترفجر به مناسبت ضایعه درگذشت "رضا ارحام‎صدر" کمدین صاحب نام تئاتر ایران پیام تسلیتی منتشر کرد.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط‎عمومی مرکز هنرهای نمایشی، متن کامل این پیام بدین شرح است:
"رضا ارحام‎صدر به معنای واقعی کلمه هنرمند مردمی بود. هنرمندی که برای همیشه در ذهن چند نسل از مردم این دیار باقی خواهد ماند. اگرچه زادگاهش اصفهان بود و طی سال‎های پربار فعالیتش بر صحنه تئاتر اصفهان، تئاترش تبدیل به یکی از دیدنی‎های این شهر تاریخی شده بود اما او برای همه مردم ایران چهره‎ای آشنا، دوست‎داشتنی و عزیز بود. رضا ارحام‎صدر به حق تاریخ زنده و گویای تئاتر یک شهر بود فقدان درگذشت این هنرمند پیشکسوت را ابتدا به مردم اصفهان که او را بسیار دوست می‎داشتند و سپس به جامعه تئاتری کشور تسلیت می‎گویم."

داود رشیدی:ارحام صدر کمدینی بزرگ و منحصر به فرد
داود رشیدی معتقد است ارحام صدر یک کمدین بزرگ ایرانی بود که در نوع خود منحصر به فرد است بنابراین جای خالی وی به شدت حس می‌شود.
این بازیگر پیشکسوت ‌تئاتر، سینما و تلویزیون، در پی فوت ارحام صدر، هنرمند و کمدین پیشکسوت تئاتر و سینما ‌‌به سایت ایران تئاتر گفت:«او یک هنرپیشه بسیار مهم بود و من این نقصان را به خودم، تمام دوستداران ‌ارحام صدر و خانواده وی تسلیت می‌گویم.»
وی در ادامه افزود:«باید اذعان داشت که ارحام صدر هنرمندی بزرگ بود که 60 سال بر صحنه تئاتر و بر تصویر سینما و تلویزیون فعالیت کرد و در نوع خود بی‌نظیر بود. او بسیاری از کارهای خود را به صورت فی‌البداهه انجام می‌داد و از مسائل اجتماعی و سیاسی زمان خود خیلی خوب استفاده و انتقاد می‌کرد که با لحن و با لهجه‌ای شیرین‌ به مردم انتقال داده می‌شد و حال تماشاگران را خوب می‌کرد. ارحام صدر صرفاً یک هنرمند فی‌البداهه گو نبود و می‌دانست چه بگوید و چه نگوید و من همواره از با او بودن لذت می‌بردم چرا که دوستی بزرگوار بود و همکارانش را دوست می‌داشت.»
رشیدی در پایان با اشاره به این که ارحام صدر در نوع خود هنرمندی یکتا بود، گفت:«به طور قطع در جشن بازیگر خانه سینما از این هنرمند بزرگ یاد خواهیم کرد و من نیز در مراسم ختم آن مرحوم که روز چهارشنبه در اصفهان برگزار می‌شود، شرکت خواهم کرد.»

علیرضا خمسه: فوت ارحام صدر، فقدان بزرگی برای جامعه بازیگری است
علیرضا خمسه فوت ارحام صدر را برای جامعه بازیگری یک فقدان دانست و ‌مراتب تاسف خود را اعلام کرد.
‌خمسه بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون که سال‌های زیادی است در ژانر کمدی فعالیت دارد، در پی فوت ارحام صدر، ‌به سایت ایران تئاتر گفت:«شب گذشته با شنیدن خبر فوت ارحام صدر بسیار متاسف شدم و حال خوبی ندارم، چرا که انتظار شنیدن این خبر را نداشتم.»
وی در ادامه افزود:«ارحام صدر از چهره‌های شاخص و پرتلاش تئاتر و سینمای کمدی بود که متاسفانه به دلیل فاصله نسلی من و ایشان افتخار همکاری با او را نداشته‌ام اما همواره به ایشان علاقه‌مند بودم و در ردیف علاقه‌مندان جدی این هنرمند قرار داشتم.»
خمسه خاطر نشان کرد:«من این افتخار را داشتم که در جشن مربوط به خانه سینما، هدیه ویژه ایشان به دست من اهدا شد و چند ماه بعد نیز در بزرگداشتی که در حوزه هنری اصفهان برای من ترتیب داده شده بود، جایزه من را جناب ‌ارحام صدر ‌اهدا کردند که این برایم بسیار ارزشمند است. طی این سال‌ها بارها به منزل ایشان رفتم و جویای حال ایشان ‌‌شدم. اکنون نیز فقدان این هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای کمدی را به جامعه هنری و مردم اصفهان تسلیت می‌گویم.»

حسن اکلیلی: ‌سبک ارحام صدر به عنوان بنیانگذار کمدی سفید حفظ شود
حسن اکلیلی معتقد است به دلیل این که ارحام صدر بنیانگذار کمدی سفید و نمایش‌های انتقادی بوده، باید از سبک ایشان یاد شده و برای ماندگاری آن اقدام کرد.
‌ا‌ین‌ نویسنده، کارگردان و بازیگر با سابقه تئاتر کمدی اصفهان، ضمن ابراز تاسف و اندوه فراوان از فوت‌ ارحام صدر، ‌‌به سایت ایران تئاتر گفت:«ارحام صدر هنرمند ارزنده و مردمی تئاتر بود که سالیان سال از این طریق به مردم خدمت کرد. او بیش از نیم قرن روی صحنه تئاتر شادی آفرینی کرد که تکرار ناپذیر است.»
وی در ادامه افزود:«ارحام صدر سختی‌های بسیار زیادی را در عرصه تئاتر متحمل شد و برای تئاتر اصفهان به نوعی یک اثر فرهنگی محسوب می‌شود. او مردی فوق العاده ‌‌خیّر بود که عاشقانه به مردم عشق می‌ورزید.»
اکلیلی در پایان گفت:«نمایش‌های ارحام صدر شش ماه و یا حتی یک سال و نیم روی صحنه بود و مورد استقبال بی‌نظیر مردم قرار می‌گرفت؛ چرا که در نوع خود کم نظیر بود و به نوعی در نمایش‌های ایرانی حرف اول را می‌زد. بنابراین با اندوه فراوان درگذشت نابغه تئاتر کشور را به عموم مردم ایران تسلیت می‌گویم.»

سعدی افشار: نام ارحام صدر مساوی با میراث فرهنگی اصفهان
سعدی افشار معتقد است نام ارحام صدر جزء میراث فرهنگی اصفهان محسوب می‌شود.
سعدی افشار تنها بازمانده نسل سیاه بازان تئاتر کشورمان که بیش از 60 سال در عرصه نمایش‌های تخت حوضی فعالیت‌ داشته، ضمن ابراز تاسف قلبی خود از فوت ارحام صدر، ‌‌به سایت ایران تئاتر گفت:«ارحام صدر یکی از بی‌نظیرترین کمدین‌های تئاتر و سینمای کشور ما بود که با بزرگانی‌ دکتر دخانی، مژگان سیفی و... که از نامداران تئاتر کشورمان هستند کار کرده است.»
وی در ادامه افزود:«ارحام صدر مرد بزرگی بود که همه از خیرخواهی و پرداختن به امور عام‌المنفعه او آگاهی دارند. من این سعادت را ندارم که در مجلس ختم این هنرمند بزرگ تئاتر کشورمان حضور پیدا کنم ولی می‌گویم که عاشق کار او بودم و برایش‌ احترام قائل هستم.»
افشار در پایان گفت:«ارحام صدر حدود 50 سال قبل در تئاتر فردوس واقع در لاله‌زار نمایشی با عنوان"جده زرین سمرقند" را اجرا کرد که در این نمایش هنرمندان دیگری چون اکبر جقه، وحدت، جبلی و... حضور داشتند که با استقبال عمومی مواجه شد، ولی وی بعدها فعالیت تئاتری خود را بر اصفهان متمرکز کرد. من از شنیدن خبر فوت این هنرمند بی‌نظیر تئاتر کشورمان بسیار متاسف و اندوهگین هستم.»

داریوش اسدزاده: ارحام صدر تصویرگر ‌روزگارش بود
‌‌ارحام صدر روی صحنه با قدرت ظاهر می‌شد و همواره کمبودهای جامعه روزگار خود را به نمایش می‌گذاشت.
داریوش اسدزاده بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر که از هم نسلان هنرمند تازه از دست رفته، ارحام صدر است، ‌‌به سایت ایران تئاتر گفت:«زنده یاد ارحام صدر از هنرمندان با قدرت تئاتر بود که توانست مردم اصفهان را نسبت به هنر تئاتر جذب و جلب کند. شهرت او تا اندازه‌ای است که می‌توانم بگویم تمام جمعیت اصفهان نسبت به او علاقه‌مند بودند.»
وی در ادامه افزود:«ارحام صدر همواره در آثار هنری خود، جامعه و روزگار خود را نقد می‌کرد و به همین دلیل نیز مردم به او علاقه‌مند بودند. او مردی با عطوفت و افتاده بود که از بزرگ تا کوچک خاطره بدی از او ندارند‌.»
اسدزاده در پایان گفت:«هرگاه که به اصفهان سفر می‌کردم، او نهایت پذیرایی را از من به عمل می‌آورد و تمام صفات پسندیده‌ای که باید در یک هنرمند وجود داشته باشد در او مشاهده می‌شد. از فوت زنده‌یاد ارحام صدر غمگینم و برای او آرزوی رحمت الهی را دارم.»

سیروس ابراهیم‌زاده: ارحام صدر هنرمندی خودساخته و خود آمیخته هنر بازیگری
سیروس ابراهیم‌زاده ارحام صدر هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما را هنرمندی خود ساخته و خود آمیخته هنر بازیگری می‌داند.
این بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به سایت ایران تئاتر گفت:«ارحام صدر همچون علی حاتمی نسبت به هنروران تئاتر و سینما یک برخورد سنتی داشت و به همین دلیل نیز بسیار مسلط عمل می‌کرد. این حقیقت در مورد بسیاری از هنرمندان دیگر چون فرهومند، عزت‌الله نویدی، رفیع حالتی، معزالدیوان فکری، گرمسیری و... نیز صادق است.»
وی در ادامه افزود:«نکته جالبی که می‌توان در مورد او بیان کرد این است که در تاریخ تئاتر کشور می‌بینم به محض به وجود آمدن عصر تجدد و تئاتر به معنای معمول در غرب، عده‌ای از هنرمندان ما با توجه به ریشه‌های هنر بازیگری و سنتی‌ که تعزیه و تخت حوضی است رو به این شیوه جدید و نگرش تئاتری آوردند. جالب است وقتی افرادی که وفادار به مسائل سنتی باشند مبتکرتر عمل می‌کنند و خلاقیت آن‌ها بیشتر است و زنده یاد ارحام صدر از کسانی بود که به شدت متکی به خودجوشی و خودآفرینی بود که به جنبه‌های آفرینش هنر بازیگری تئاتر توجه ویژه‌ای داشت و این از نکات با ارزش وی محسوب می‌شود.»