در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 60

بیم و امیدها برای رونق تئاتر

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده : نبض تئاتر را باید از کنترل کرونا در کشور گرفت. این ویروس با شگردهای مختلف اجرای تئاتر در ایران و سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. اتفاقات اخیر در کشور بیم و امیدهای فراوانی را برای تئاتر ایجاد کرده است. برگزاری نمازجمعه تهران بعد از ۲۰ ماه نوید بهبود شرایط را می دهد اما....

برگزاری نمازجمعه تهران بعد از 20 ماه امید بهبود شرایط را می دهد و از آن سو با وجود افزایش اجرای نمایش ها در سراسر کشور ، عدم برگزاری حضوری کلاس دانشگاه ها و مدارس و... بیم موج ششم کرونا را تقویت کرده است. هرچند می دانیم هنرمندان همانطور که تاکنون پاپس نکشیده اند از این پس نیز در میدان فرهنگ حضوری پررنگ تر خواهند داشت.

هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت؛ گفت و گوهایی از مهدی پاشایی کارگردان و بازیگر نمایش داستان باغ وحش؛ ماندانا عبقری کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان تئاتر دینی؛سید علی هاشمی نژاد کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر استان قم؛ هادی عامل درباره جشنواره آیینی و سنتی؛ پوریا قصابی قوچانی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان صاحبدلان؛ علیرضا معروفی کارگردان «تن‌ها»؛ آتش تقی پور درباره نقش مهم آموزش برای جوان‌ها در تلویزیون تئاتر ایران و رضا بصیرت رئیس انجمن هنرهای نمایشی در ایران تئاتر منتشر شد.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجع کنند.

مسعود دلخواه:«مرشد و مارگاریتا» به «شام آخر» تبدیل می‌شود
مسعود دلخواه قصد دارد در فصل زمستان سال جاری نمایشی را با موضوع حضرت مسیح(ع)و شام آخر،بر اساس بخشی‌هایی از رمان «مرشد و مارگاریتا» و چند کتاب دیگر،روی صحنه ببرد.
لب کلام
از همان ۵ سال پیش که تصمیم به اجرای این اثر گرفتم.
بالاخره متن مورد نظر را برای چندمین بار بازنویسی کردم.
موضوع نمایش من درباره حضرت مسیح(ع)است.
منبع اصلی برای نگارش این متن بخشی از رمان «مرشد و مارگاریتا» بود و با نگاه به کتاب‌هایی دیگر از جمله کتاب مقدس،شام آخر مسیح را کامل کردم.
در این اثر حدود ۲۰ بازیگر به ایفای نقش خواهند پرداخت.


امین اشرفی:«خاطرات خانه‌ای که...» به پایان راه رسید
امین اشرفی کارگردان نمایش «خاطرات خانه‌ای که...» از ضبط فیلم این اثر نمایشی برای پخش در تلویزیون تئاتر ایران خبر داد.
لب کلام
نمایش «خاطرات خانه‌ای که…» که اجرای خود را از اوائل تیرماه در تماشاخانه سرو آغاز کرده بود یکشنبه دوم آبان ماه به کار خود پایان داد.
به دلیل شرایط موجود استقبال خیلی رضایت بخش نبود اما چون در روزهای پایانی شاهد استقبال بیشتری از جانب مخاطبان بودیم به نظر می‌رسید اگر امکان تمدید اجرا وجود داشت کار نسبت به اوائل اجرا بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفت.
اما گروه دیگر امکان ادامه اجراها را نداشت و از طرف دیگر خود من نیز درگیر ضبط فیلم تئاتر بودم.
انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قرار است نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت را برای تبدیل به فیلم‌تئاتر ضبط کند.
کار ما نیز یکی از همین آثار است.


کوروش سلیمانی:نمایشنامه احمدرضا احمدی را به صحنه می‌برم
کوروش سلیمانی از اجرای نمایش «فرودگاه،پرواز شماره ۷۰۷» نوشته احمدرضا احمدی در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.
لب کلام
قرار است آذر و دی امسال در سالن سمندریان نمایش تازه‌ای را به صحنه ببرم.
نتوانستم به سنت اجرای سالی یک نمایش وفادار بمانم اما امسال که شرایط برای اجرای تئاتر مساعدتر است و واکسیناسیون هموطنان نیز روند صعودی به خود گرفته تصمیم گرفتم نمایشی را برای اجرا آماده کنم.
نمایش «فرودگاه،پرواز شماره ۷۰۷» را برای اجرا آماده خواهم کرد.
در سال نود زنده یاد داوود رشیدی قصد داشت این نمایشنامه را برای اجرا آماده کند که من را هم با لطف به عنوان بازیگر به کار دعوت کرده بود.
جایگاه احمدرضا احمدی در ادبیات معاصر به خصوص در زمینه شعر بر کسی پوشیده نیست.
این نمایش جدای از اینکه ادای دینی به احمدرضا احمدی خواهد بود ادای دینی به جایگاه شاعران،متفکران نیز دارد.


سروش طاهری:اولین کمدی تئاتر شهر در سال ۱۴۰۰
سروش طاهری از اجرای نمایش «بیماری خانواده میم» در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر خبر داد.
لب کلام
قرار است نمایش «بیماری خانواده میم» در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه ببرم.
این نمایش یک کمدی ایتالیایی با ترجمه‌ای از نیایش بهمنیه است.
این نمایش از هم پاشیدگی خانواده میم را در ایتالیا به تصویر می‌کشد و یک کمدی شریف و شیرین است.
در واقع اولین نمایش کمدی تئاتر شهر در سال ۱۴۰۰ به حساب می‌آید.
همچنین قرار است نمایش «پیرزنی که در زمین خانه داشت» را از ۲۵ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه ببرم.


ایمان میرهاشمی:دو خط موازی که به هم نمی‌رسند
ایمان میرهاشمی کارگردان نمایش «جدایی/ رومئو/ ژولیت» عنوان کرد این نمایش داستان زوج‌هایی را به تصویر می‌کشد که بدون شناخت از یکدیگر زیر یک سقف می‌روند و با چالش‌هایی روبرو می‌شوند.
لب کلام
نویسنده این نمایش مسعود طیبی است و داستان فراز و نشیب قصه عاشقانه یک زوج را روایت می‌کند.
این اثر نمایشی می‌تواند تلنگری به زوج‌های جوانی باشد که بدون شناخت و قبول مسئولیت در زندگی مشترک و لزوم تغییر سبک زندگی‌شان ازدواج می‌کنند.
درباره مسائلی که در این نمایش مورد توجه قرار گرفته است صحبت‌های زیادی نیز با دکتر هولاکویی داشتم.
«بی‌مسئولیتی» زوجین نیز یکی دیگر از مسائلی است که در این نمایش مورد توجه قرار گرفته است.
رابطه این ۲ زوج در این نمایش در نهایت به جدایی می‌انجامد و این ۲ تبدیل به ۲ خط موازی می‌شوند که در کنار هم حرکت می‌کنند اما به هم نمی‌رسند.

گفت و گو‌ها از مهر

 

اسماعیل مجللی:هیچ کس دانسته‌های این حوزه را مکتوب نکرده‌
اسماعیل مجللی شبیه‌خوان و پژوهشگر اراکی در حوزه تعزیه گفت:امروزه تعزیه‌خوان‌ها با اجراهای خود سعی دارند چراغ تعزیه را روشن نگهدارند.
لب کلام
متاسفانه یکسری مسائل دست به دست هم داده و عملا موجب کمرنگ شدن تعزیه شده است.
سال به سال شاهد ریزش مخاطب در این حوزه هستیم.
تعزیه‌خوان‌های جدید نیز وارد این حرفه نشدند و از تعداد پیشکسوتان و صاحب نظران این حوزه که زحمات بسیاری برای این هنر کشیدند نیز به دلیل کهولت سن کم می‌شود.
هیچ کس دانسته‌های ارزشمند این افراد را در این حوزه مکتوب نکرده‌ است.
افردای نیز هستند که صرفا از روی علاقه به تازگی وارد این حرفه شده‌اند و هیچ تجربه و علمی در این خصوص ندارند.
تا قبل از دهه ۹۰ تعزیه دارای بانیانی بود که در کنار منازل خود بساط اجرای تعزیه را فراهم می‌کردند،اما در حال حاضر تعداد این بانی‌ها به صفر رسیده است.
در برخی شهرها برخی مسئولین فرهنگی‌ هستند که نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستند و می‌خواهند چراغ این حرفه و آیین را روشن نگهدارند.
ایسنا

کامران شهلایی:انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی برگزار می‌شود
کامران شهلایی،دبیر نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران گفت:هنوز کمبود بودجه داریم و از شرکت‌ها،شهرداری و سایر مراکز دولتی دعوت می‌کنیم به ما کمک کنند تا این دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود.
لب کلام
نهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران دی‌ماه برگزار می‌شود
این دوره پس از چهار سال توقف به خاطر تأمین نشدن بودجه امسال در دی‌ماه برگزار می‌شود.
ما در این دوره آثار تألیفی و ترجمه‌ای حوزه نمایشی که از سال ۱۳۹۶ تا تابستان سال ۱۴۰۰ چاپ شده‌اند را پذیرفتیم.
در مجموع ۲۳۰ عنوان نمایشنامه تألیفی در ۲۰۰ جلد و ۱۰۰ عنوان نمایشنامه ترجمه‌شده در ۹۵ جلد برای ما ارسال شده است.
محمد چرمشیر،شهرام کرمی و محمد طلوعی داوران تألیفی و شهرام زرگر،اصغر نوری و ساناز فلاح‌فرد داوران بخش ترجمه هستند.
از آنجایی که این جایزه چهار سال است که برگزار نشده،ما در بخش تألیفی سه تندیس و در بخش ترجمه نیز دو تندیس اهدا خواهیم کرد.
امسال بخش ناشر برگزیده را نیز داریم و در آن بخش به ناشرانی که به صورت کاربردی در امور ادبیات نمایشی کار کرده‌اند دو تندیس اهدا خواهیم کرد.
هنرآنلاین

 

امیر پیکاک:گرگ‌ها از خانه امیر سالار نمی‌روند!
امیر پیکاک،نویسنده و کارگردان «چرخش» که این روزها در تماشاخانه «هیلاج» روی صحنه می‌رود همزمان با اجرای این اثر نمایشی توضیحاتی درباره این اثر ارایه می‌دهد.
لب کلام
خوشبختانه در این مدت با استقبال گرم تماشاگران رو به رو شده‌ایم.
دنیای نمایش ما خیالی است ولی تماشاگران با آن همذات‌پنداری می‌کنند.
حضور تماشاگران مانند قبل نیست که اگر بود،مشکلات‌مان خیلی کمتر می‌شد ولی هنوز برای حضور در سالن‌های تئاتر دچار ترس هستند.
ما نتوانستیم تبلیغات زیادی داشته باشیم و بیشتر روی تبلیغ تماشاگران حساب کردیم.
درواقع تبلیغ دهن به دهن همچنان جواب می‌دهد.
ایسنا

امیر دلفانی:هنرمندان مهاجر را به رسمیت نمی‌شناسد
امیر دلفانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به اساسنامه انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها،از خلأ قانونی این اساسنامه گفت که زمینه‌ساز تخلفات عمده و متعدد در برخی استان‌ها شده است.
لب کلام
من و خیلی‌های دیگر از هنرمندان غیر تهرانی،به واسطه مطالعه و درس‌خواندن به تهران مهاجرت کردیم.
دلیل این‌که دوباره به تئاتر استان خودمان برنگشتیم،این بوده که هیچ وقت شرایط مهیا نشده تا به شکل درست و مناسبی اجرایمان را روی صحنه ببریم.
ممکن است شهرستان‌های دیگر هم همین درد را داشته باشند.
با توجه به اساسنامه‌ای که انجمن هنرهای نمایشی لرستان منتشر کرده،حق رای گروه‌های نمایشی برای آن‌هایی است که داخل استان ثبت شده باشند.
من بقیه استان‌ها را رصد نکرده‌ام،اما در استان لرستان،۳۱ گروه ثبت‌ شده وجود دارد.
می‌گویند جدیدا وضع آنقدر بد شده که برای تمرین در پلاتویی دولتی باید کرایه بدهیم.
یعنی چیزی شبیه تئاتر خصوصی تهران،با این تفاوت که یک ارگان دولتی بالای سرش است.
معمولا تنها حوزه هنری است که از اجراهای عمومی هنرمندان استان حمایت می‌کند.
ایلنا

مرتضی اسدی مرام:پویایی نمایش ایران مدیون تئاتر خیابانی مریوان
مرتضی اسدی مرام گفت:نمایش خیابانی در ایران،بخشی از پویایی‌اش را مدیون تئاتر مریوان است،چراکه قسمت اعظمی از آثار نمایشی برای شرکت در جشنواره این شهر تولید می‌شود.
لب کلام
جشنواره مریوان بخش زیادی از آثار تولیدی را به خود اختصاص داده که اتفاق مهمی است.
جشنواره تئاتر خیابانی مریوان،دلیلی برای تولید اثر نمایشی است و سبب می‌شود،تئاتر خیابانی در کشور جریان داشته باشد.
این نمایش راجع به گروهی در فضای مجازی است که تصمیم به خودکشی دسته‌جمعی می‌گیرند.
غیر از ۲ نفر کسی اقدام به این کار نمی‌کند و قصدشان سواستفاده از افراد ناآگاه و جذب دنبال‌کننده است.

اسدی با بیان اینکه هفتمین دوره است در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کنم،ادامه داد:با توجه به شرایط کرونا،جشنواره امسال متفاوت و محل‌ها و تعداد اجراهای آن کمتر است،با این حال برگزاری این جشنواره در شرایط کنونی قابل تقدیر است.
ایرنا

حسین موذن:عمر موتورخانه این تالار از مدیر آن بیشتر است!
حسین موذنمدیر تالار «هنر» با ابراز تاسف از اینکه این تالار در این سال‌ها بازسازی نشده است،می‌گوید:موتورخانه تالار دو سه سالی از من بزرگ‌تر است!.حسین موذن،مدیر تالار «هنر» که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان هم فعال است،در دوران کرونا فرصت را غنمیت شمرد و دستی به سر و روی این تالار کشید اما آن گونه که خودش می‌گوید مشکلات این تالار بسیار بیش از این‌هاست و به این راحتی و با این بودجه‌های ناچیز حل نمی‌شود.
لب کلام
کل پرده‌ها و سیستم بالابر را بازسازی کرده‌ایم.
پرده‌های تالار واقعا کهنه و فرسوده بود و همیشه گروه‌های نمایشی از این بابت گله داشتند.
به ما قول داده بودند بازسازی این دو بخش کمتر از یک ماه زمان ببرد ولی متاسفانه پیمانکاران عموما بدقول هستند و در این مورد اخیر هم کار را زخمی کردند و حالا می‌گویند طناب‌های سیستم بالابر باید از خارج از کشور برسد.
حجم کارهای تالار خیلی بیش از اینهاست چون متاسفانه آخرین تعمیرات تالار به دهه ۸۰ برمی‌گردد و مشکل بزرگ‌تر،کمبود بودجه است.
هر تابستان و زمستان تن‌مان می‌لرزد که چگونه تالار را سرد و گرم کنیم.
به دوستان وزارتخانه گفته‌ام دست کم چند اسپیلیت تهیه کنند تا در کنار سیستم سرمایش و گرمایش تالار بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
به دلیل این تعطیلات ناچار شدیم برنامه نیمه اول سال را به نیمه دوم منتقل کنیم.
ایسنا


حسین حیدری‌پور:چخوف به دنبال مرغ دریایی‌اش به ایران آمد
حسین حیدری‌پور کارگردان «مرغ دریایی دایی وانیا»،اجرای نمایشی ایرانی را در یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های ایران یعنی سنگلج،یک موهبت توصیف کرد.
لب کلام
مرغ دریایی چخوف به ایران آمده است؛ این نویسنده بزرگ برای پیدا کردن مرغ دریایی خود قصد آمدن به ایران را دارد ولی...
ما باید تن به خمودگی پیامدهای کرونا می‌دادیم یا همتی می‌کردیم و به بازسازی روحیه از دست رفته می‌پرداختیم.
موضوع نمایش اجتماعی و مضمون آن نگاهی به وقایع آمیخته به تخیل در دوران قاجار است.
در واقع تصمیم برای اجرا،یک احساس مسئولیت و وظیفه بود.
ایلنا




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

با کارگردانی کورش سلیمانی

«توافق‌نامه» برای نخستین بار در ایران اجرا می‌‌شود
با کارگردانی کورش سلیمانی

«توافق‌نامه» برای نخستین بار در ایران اجرا می‌‌شود

کورش سلیمانی، نمایشنامه «توافق‌نامه» به قلم فیلیپ کلودل، نویسنده معاصر فرانسوی را برای اولین بار در ایران روی صحنه خواهد آورد. او به همراه بهنام تشکر و رامین ناصرنصیر، بازیگران این اثر اجرایی را تشکیل می‌دهند.

|

نظرات کاربران