در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با آرش رضایی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان

صاحبدلان به رشد زیرساخت‌های تئاتر در شهرستان‌ها کمک می‌کند

تئاتر صاحبدلان یکی از معتبر ترین جشنواره های دینی ایران است که با برگزاری‌اش هر ساله تعدادی نمایش ارزشمند و خوب دینی تولید می‌شود.

آرش رضایی کارگردان نمایش «هلیون» حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان درگفت‌وگو با ایران تئاتر درباره مضمون و فضای این نمایش گفت: مضمون نمایش درباره حضرت زهرا(س) است و داستان به صورت فرم اجرا می‌شود. قصه «هلیون» در مورد تعدادی آدم است که در برزخ قرار دارند و در عالم بی‌خبری به آن‌ها نشان داده می‌شود که برایشان چه اتفاقی رخ داده است. این آدم‌ها در برزخ نه بخشیده شده‌اند و نه عذاب می‌ببینند و منتظر رسیدگی به کارنامه اعمالشان هستند.

در کنار این مسئله در داستان نمایش زندگی حضرت زهرا از بدو تولد تا زمان بزرگسالی، ازدواج ایشان با حضرت علی(ع)، تولد امام حسن(ع) و حسین(ع)، واقعه عاشورا، رحلت پیامبر(ص) و شهادت شان نشان داده می‌شود.

این کارگردان که اولین دوره حضور در تئاتر صاحبدلان را با دو نمایش تجربه می کند گفت : با نمایش دیگری هم به عنوان نویسنده در بخش خیابانی حضور دارم. تئاتر صاحبدلان یکی از معتبر‌ترین رویدادهای تئاتر دینی است که وجودش بسیار لازم و مثمر ثمر بوده است. در پس برگزاری تئاتر صاحبدلان هرساله تعدادی نمایش ارزشمند و خوب دینی تولید می‌شود و در ضمن با یک سیاست‌گذاری درست از تولید این نوع نمایش‌ها در صاحبدلان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

رضایی درباره اجرای آثار در شهرستان‌ها در تئاتر صاحبدلان گفت: خیلی از کارگردان‌های شهرستانی به همین دلیل با شوق در این رویداد شرکت می‌کنند و آثارشان مخاطبان زیادی را جذب سالن‌ها می‌کند . برگزاری صاحبدلان به رشد زیرساخت‌های تئاتر در شهرستان‌ها هم کمک شایانی می‌کند.

رضایی درباره شرایط اجرا و تمرین نمایش در دوران کرونا تصریح کرد: ما برای رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها و حفظ سلامت گروه، در فضای باز و سالن‌های ورزشی با تهویه مطبوع مناسب و باز نگه داشتن در‌ها، تمرینات را انجام می‌دادیم؛ البته کار سختی بود که با همت اعضای گروه همه چیز درست و مناسب انجام شد.

این کارگردان درباره ویژگی غیررقابتی برگزار شدن صاحبدلان افزود: نفس تئاتر با تماشاگر همراه است و اگر در این رویداد تئاتری رقابتی وجود نداشته باشد اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و حتی گروه‌ها بدون استرس کارشان را ارائه می‌کنند و مهم ارتباط مخاطب با نمایش‌هاست. شاید رقابتی بودن تئاتر صاحبدلان صرفا هیجان بیشتری در میان شرکت‌کنندگان به وجود بیاورد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران