در حال بارگذاری ...
به همت صادق عاشور پور

«نمایش‌های ایرانی» به جلد 12 رسید

پنج جلد دیگر از مجلد دوم «نمایش‌های ایرانی» به همت صادق عاشور پوراز سوی انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد. پیشتر ۷ جلد اول این مجموعه منتشر شده بود.

به گزارش ایران تئاتر، سرانجام گرچه با تاخیری چند ساله، پنج جلد دیگر از هفت جلد دوم «نمایش‌های ایرانی» در انتشارات سوره مهر، انتشار یافت و در اختیار علاقه‌مندان و مخاطبان قرار گرفت.

با چاپ این کتاب‌ها می‌توان گفت حاصل بیش از سه دهه از عمر صادق عاشورپور نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر به بار نشسته است و بخش قابل توجهی از نیاز پژوهشی کشور به منابع تاریخی هنرهای نمایشی تامین شده است.

چهارده جلد کتاب نمایش‌های ایرانی، کندوکاوی است در دل تاریخ اجتماعی و اجتماعی و نمایش ایرانی از بدو ورود قوم آریا به این سرزمین و پرستش زروان خدا تا سال 1393 (ه. ش) یعنی عصر جمهوری اسلامی ایران.

مبالغه نخواهد بود اگر گفته شود جای چنین کتابی چه در گستره و چه در تنوع موضوعات در دنیای نمایش خالی و به شدت احساس می‌شد.

البته پیش‌تر بعضی از پیشکسوتان عرصه نمایش در این حوزه، کوشش‌هایی را در قالب انتشار کتاب انجام داده‌اند اما آثارشان در وادی خلاصه‌گویی و بعضا نقل خاطرات صنفی باقی مانده بود. از دیگرسو، این به مفهوم آن نیست که کتاب نمایش‌های ایرانی برآورنده‌ تمام نیازهای عرصه نمایش ایران است، چرا که تحول در دنیای نمایش بصورت لحظه‌ای رخ می دهد، پس این امیدواری وجود دارد که پژوهشگران و صاحب‌نظران در تصحیح و تکمیل آن و نیز غنی‌تر ساختن منابعی از این دست بکوشند.

چهارده جلد نمایش‌های ایرانی بر مبنای طلوع و غروب مذاهب مختلف در ایران تدوین شده و نه بر اساس مقاطع سلطه حکومت‌ها به این خاطر که تئاتر زاییده باور مذهبی است، نه ابداع حکومت‌ها، پس هر جلد دارای یک عنوان کلی روی جلد و عناوین گوناگون در بطن کتاب است.

عناوین چهارده جلد مجموعه نمایش‌های ایرانی عبارتاند از:

1. نمایش‌های کیش زروان

2. تعزیه (پیدایش و سیر تحولی آن)

3. نمایش‌های آیین مزدایسنا

4. نقالی (پیدایش و سیر تحولی آن)

5. نمایش‌های ایرانی، دیگر نمایش‌های ایرانی قبل و بعد از اسلام

6. نمایش ایرانی، نمایش‌های جنگ (و تعریف دفاع مقدس)

7. نمایش‌های ایرانی، نمایش‌های عامیانه

8. نمایش‌های ایرانی، انقلاب تا انقلاب (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)

9. نمایش‌های ایرانی، عصر پهلوی

10. نمایش‌های ایرانی، عصر پهلوی دوم

11. نمایش‌های ایرانی، در سه سال بحبوحه‌ انقلاب اسلامی

12 و 13 و14. نمایش‌های ایرانی، نمایش در عصر جمهوری اسلامی

هریک از این دوازده جلد شامل مطالب غنی و خواندی است که به همراه منابع و ماخذ عرضه شده است. 

صادق عاشورپور، متولد ۱۳۳۲ همدان است. وی کارگردان تئاتر و از نویسندگان و پژوهشگران پیش کسوت عرصه هنرهای نمایشی است. که مجموعه ۱۵ جلدی «نمایش‌های ایرانی» حاصل بیش از 35 سال پژوهش فردی اوست . عاشورپور بیش از ۴۰ نمایشنامه چاپ شده دارد. مقالات مختلفی نیز به قلم او در مجلات معتبر تخصصی نشر یافتند.

مجموعه چهار جلدی «بازی‌ها،کوچه‌ها و محله‌ها» نیز در پرونده کاری این هنرمند دیده می‌شود. عاشورپور نشان درجه یک هنری هنرهای نمایشی دارد و به عنوان پژوهشگر برتر جهان اسلام معرفی شده . همچنین از سوی یونسکو به عنوان پژوهشگر ملی مورد تقدیر قرار گرفته است. مجموعه نمایشنامه «فرزند فریاد» شامل دوازده اثر و مجموعه «فرمان خاتون» شامل ۶ نمایشنامه از جمله آثار نشر یافته عاشورپور محسوب می‌شوند. او همچنین نمایش های متعدد دیگری را در دست انتشار دارد. 




نظرات کاربران