در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 61

حال خوب تئاتر با جشنواره مریوان و تئاتر صاحبدلان

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده : برگزاری تئاتر صاحبدلان و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رونق قابل توجهی به تئاتر در این شرایط کرونایی داده است. همزمان با افزایش اجراهای صحنه ای و خیابانی اخبار و آمار مطالب منتشر شده درباره آثار نمایشی درهفته گذشته رشد مناسبی یافته است. به نظر می رسد نسبت به ماه های گذشته حال تئاتر بهتر شده است.

هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارش‌های روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت؛ گفت و گوهایی از پژمان شاهوردی درباره روایت زندگی سردار سلیمانی در نمایش«یک و بیست دقیقه بامداد»؛ پریسا کهکش‌پور درباره نمایش «مثل بی‌کس‌ترین جاشوی دریا»؛ اسماعیل مجللی برگزیده «دوسالانه کتاب عاشورا»؛ دکتر سعید اسدی،داور پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛ تارا ارژنگی نویسنده نمایشنامه «همت بلند جنابعالی»؛ حسام خلیل‌نژادی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان؛ صدرالدین زاهد کارگردان نمایش افسانه ببر و ... در ایران تئاتر منتشر شد.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجعه کنند.

 

پیمان ترکاشوند:جلوی هنرمندان کارونی سنگ اندازی نکنید
پیمان ترکاشوند رئیس انجمن هنرهای نمایشی شهرستان کارون گفت:مدیران این شهرستان اگر دست هنرمندان را نمی‌گیرند لااقل جلوی این قشر سنگ‌اندازی نکنند چون این افراد اکنون در سخت‌ترین شرایط هستند.
لب کلام
شهرستان کارون از امکانات و زیرساخت‌های اولیه فرهنگی و هنری محروم بوده است.
۶ گروه فعال در زمینه نمایش وجود دارد.
۱۴۰ نفر عضو فعال در قالب گروها،همواره فعال هستند.
فرهنگسرای مهدیه تنها جای مناسب برای تمرین و تولید محتوا در شهرستان برای هنرمندان است.
با توجه به شرایط کرونایی،تئاتر کارون نیز مانند دیگر شهرها در رکود نسبی به سر می‌برد.
متوجه شدیم به انجمن اعلام شده که هنرمندان و انجمن در فرهنگسرا جایی ندارند.


محمد لارتی:تئاتر خیابانی بر اساس نیاز مخاطب شکل بگیرد
محمد لارتی رئیس اداره امور نمایشی و آوایی بنیاد شهید و امور ایثارگران و عضو هیأت داوران بخش «ایثار و مقاومت» پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان معتقد است تئاتر خیابانی باید بر اساس نیاز مخاطب تولید و اجرا شود.
لب کلام
نمی‌توان گفت کرونا تأثیری بر تولیدات و کیفیت آنها نگذاشته است،اما این حسن اتفاق بود که تئاترهای خیابانی تحرک و فعالیتی را شروع کرده‌اند.
مخاطبان شهر مریوان بعد از پانزده دوره برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی دیگر مخاطبان تخصصی تئاتر خیابانی هستند.
امیدوارم بخش کودک و نوجوان جشنواره ویژه‌تر و با هدف‌گذاری دقیق‌تر در شورای سیاستگذاری برنامه‌ریزی شود.
استان کردستان و شهر مریوان قصه‌های بسیاری در حوزه دفاع مقدس،ایثار و شهادت دارد که می‌توان به زبان نمایش‌های محیطی و پرفورمنس آن‌ها را روایت کرد.


مرتضی حسینی:از تولیدات تئاتر شاهد و ایثارگر جشنواره مریوان حمایت می‌کنیم
مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد از تولیدات و اجراهای هنرمندان تئاتر شاهد و ایثارگر پانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حمایت می‌کند.
لب کلام
تعداد کثیری از هنرمندان تئاتر شاهد و ایثارگر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به اجرای آثار خود در این حوزه می‌پردازند.
مایه افتخار است که در مهمترین رویداد تخصصی تئاتر خیابانی کشور،شاهد اجرای نمایش‌های حرفه‌ای و تاثیرگذار این هنرمندان هستیم.
با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی،اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر دارد تا از تولیدات و اجراهای این هنرمندان حمایت به عمل آورد.
حضور جمع هنرمندان شاهد و ایثارگر را در شهرستان شهید پرور مریوان که بیش از یک هزار شهید و ۵۰۰ جانباز به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌اند،مغتنم است.


حامد شیخی:خنده‌ای که با تعمق به ترس می‌انجامد
حامد شیخی کارگردان نمایش «عمو قاتل» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد در حال اجرا است درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.
لب کلام
قرار بود سال ۹۱ نمایشی با عنوان «عموقاتل و برادران» جهت اجرای عموم روی صحنه برود اما به دلیل پاره‌ای مسائل این اجرا منتفی شد.
رسیدن انسان‌ها به نقطه پوچی در ژانر کمدی مضمون اصلی این نمایش است.
دکور،لباس و آکسسوار در این نمایش سعی دارد جغرافیا و زمان ثابتی را معرفی نکند که این در خدمت نمایش است.
طنزی که از طریق فضای گروتسک موجب خنده تماشاگر می‌شود شریف‌ترین گونه کمدی به عقیده بنده است.
نباید اجازه دهیم کرونا موجب حذف تئاتر از زندگی ما شود.
قصد ما این بود که از بازیگران چهره برای حضور در این نمایش دعوت کنیم.
این نمایش چهاردهمین محصول گروه هنری تندیس است.
گفت و گوها از مهر

الهه تنهایی:کمدی انتقادی از تراوشات ذهنی یک نویسنده
الهه تنهایی گفت:«گونه‌ی پرشگرهای جهشی» یک اثر کمدی انتقادی در قالب تئاتر اپیک یا فاصله‌گذاری است.
لب کلام
همگون بودن اتفاقات این نمایشنامه با حال حاضر جامعه و وجود تعلیق در این اثر از جذابیت‌های این متن بود.
نمایش درباره یک نویسنده است که در نظر دارد داستانی با سه شخصیت بنویسد.
این نمایش فضایی اپیک دارد که از چند سبک مختلف نیز در آن استفاده شده است.
به نظر من این نمایش تاثیر کاملا مستقیمی دارد روی مخاطبانی که با یک سری مشکلات خاص همچون کنترل‌گری،زیاده‌روی و... درگیر هستند.
هنرآنلاین

سید مصطفی موتورچی:کیفیت آثار جشنواره «گلدسته‌ها» مورد هدف است
سید مصطفی موتورچی دبیر دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» گفت:دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با هدف افزایش سطح کیفی نمایشنامه‌ها برگزار خواهد شد،البته این به آن معنا نیست که در دوره قبل بحث کیفیت در اولویت دوم قرار داده شده باشد.
لب کلام
امسال بحث تعداد نمایشنامه‌ها اهمیت چندانی ندارد؛ لذا صرفا به کیفیت اهمیت می‌دهیم.
نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد به وفور تولید شده‌اند.
نمایشنامه‌های نوشته شده برای اجرا در این عرصه تئاتری باید تک‌جنسیتی باشند.
مدت زمان لازم برای اجرای آنها بیشتر از ۲۵ دقیقه نباشد.
نمایشنامه‌های مذکور باید متناسب با اجرای آسان و بدون استفاده از دکور در فضا،حیاط و پیرامون مسجد باشند.
ما مبنی بر چیستی دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ و هنر به ویژه هنرهای نمایشی کار تحقیقاتی را با یک اندیشکده پیش بردیم و به یک جزوه رسیدیم.
معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب یک سری سرفصل‌ها را بیان می‌کنند و ما نیز در جشنواره به آنها تأکید می‌کنیم.
بحث ایثار،شهادت و مقاومت نیز در مرکز توجه جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» قرار گرفته است.
حوزه هنری
زهرا مریدی:تئاتر خیابانی درآمدزایی ندارد
زهرا مریدی کارگردان تئاتر خیابانی «دگردیسی» عدم توجه مسئولان به حمایت مالی از تئاتر خیابانی را بزرگ‌ترین مانع پیشرفت دانست.
لب کلام
موضوع نمایش « دگردیسی » مضرات غرق شدن کودکان و نوجوانان در دنیای مجازی است.
این نمایش عروسکی است و از طناب برای طراحی و ساخت عروسک‌ها استفاده شده است.
انتخاب موضوع تئاتر خیابانی به دلیل دربرگیری مخاطب عامه بسیار مهم است.
جشنواره مریوان از همه نظر خوب است،اما فقط در مدیریت پذیرایی گروه‌ها ضعیف عمل می‌کند.
تئاتر مفید کودک و نوجوان روی خلقیات آنان بسیار مؤثر است.
باشگاه خبرنگاران جوان

مسعود ترابی:تجربه‌ای تازه از یک تئاتر سریالی
مسعود ترابی کارگردان نمایش سریالی «ما کی هستیم؟» گفت:سعی‌مان بر آن بود تا هر قسمت نمایش «ما کی هستیم؟» خط داستانی داشته باشد که اگر تماشاگر موفق به تماشای دیگر قسمت‌ها نشد،چیزی را از دست ندهد.
لب کلام
از آنجا که پیش از این تئاتر سریالی اجرا نشده بود از این رو این اقدام در ابتدا برایمان کمی دشوار بود.
این کار را با ایده‌های خودمان آغاز کردیم.
سعیمان بر آن شد که هر قسمت نمایش،خط داستانی داشته باشد که در صورتی تماشاگر موفق به تماشای دیگر قسمت‌ها نشد چیزی را از دست ندهد.
قسمت اول نمایش با آغاز هفته شروع و شش قسمت آن تا پایان هفته به پایان می‌رسد.
یک ماه گذشته را به این شیوه نمایش را اجرا کردیم.
تم داستان،خیانت،دروغ و پنهانکاری است.
طی این ۹ ماه در حقیقت ۶ نمایش مجزا با حدود ۸۰ بازیگر و مجموع ۵۰۰ دقیقه تولید شده که هر قسمت حدود ۷۰ تا ۸۰ دقیقه است.
هنرآنلاین

محمد عارف:ریشه بدبختی یا خوشبختی تئاتر در برخورد با ادبیات نمایشی‌
محمد عارف رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان ایران از ابتکار این کانون برای حمایت جامع از ادبیات نمایشی و ساحت نمایشنامه‌نویس خبر داد.
لب کلام
اگر ایران تئاتر ملی ندارد به این دلیل است که سال‌ها به ادبیات نمایشی ایران بی‌توجهی و به درام‌نویسان ایران بی‌مهری شده است.
ریشه بدبختی یا خوشبختی تئاتر در ایران یا هر کشوری دیگر را باید در برخورد با ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌نویسان آن کشور جست نه جایی دیگر.
پروژه نمایشنامه‌نویسی ۱۴۰۰،یکی از ده برنامه اساسی در اهداف هیات مدیره دهمین دوره کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتراست.
این شش بند مانند اصل پروژه ۱۴۰۰ کاربردی/مهارتی و نو و نگاهی قابل تحسین به درام‌های ملی/ بومی است.
ایلنا
میثم یوسفی:نگذاریم ضربان قلب تئاتر و سالن‌های نمایش،کند شود
میثم یوسفی بازیگر نمایش «صفر درجه سانتی‌گراد زیر صفر» با تاکید بر حمایت و حفاظت همه‌جانبه از تئاتر گفت:اجازه ندهیم ضربان قلب تئاتر و سالن‌های نمایش کند شود.
لب کلام
این اثر نمایشی بازتاب‌ فریادهای فشرده شده در گلوی بشر امروز از بلایا و مصیبت‌های جهان پیرامون اوست.
ایفای نقش کالیگولا از خود کالیگولا بودن سخت‌تر است.
حمایت از تئاتر وظیفه و رسالت خانواده تئاتر و تمام مسئولان است.
همه ما از هنرمندان و خانواده تئاتر گرفته تا مسئولان و دست‌اندرکاران این هنر موظفیم برای بقای این هنر جریان‌ساز نهایت دقت و کوشش را به کار بندیم.
ایرنا

امین سنجر بیگی:برخی جشنواره‌ها مشتری وی آی پی دارد
امین سنجر بیگی از حضور یک سری از شرکت کننده‌های ثابت در برخی جشنواره‌ها گفت و اینکه جشنواره خیابانی مریوان تجربه خوبی را برایش رقم زد.
لب کلام
حدود سه ماه جهت تکمیل طرح و ایده و گرد هم آوردن تیم اجرایی زمان سپری شد.
تمرین این نمایش را در فضای باز انجام دادیم تا بتوانیم به مردم نشان دهیم که هنرمندان دوشا دوش مردم و در کنارآنها در دوران کرونا سختی کشیده.
بر اساس تعطیلی‌های مکرر و مداوم سالن‌های تئاتر و فشار‌های روحی روانی و مالی که به همه هنرمندان تحمیل شد.
به دلیل نداشتن پول برای کار از دکور خاصی استفاده نشده و فقط دکور ما دو چمدان است.
بر خلاف اینکه تعداد جشنواره‌های خیابانی در سطح کشور زیاد شده،اما هنوز با تئاتر خیابانی غریب هستیم.
برخی تئاتر صحنه‌ای را به جای تئاتر خیابانی در خیابان اجرا می‌کنند.
برخی جشنواره‌ها شرکت کننده vip دارد.
جدول اجرایی بعضی از جشنواره‌ها همیشه چندین کارگردان ثابت دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان




مطالب مرتبط

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

آیین پایانی دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که پیش از این قرار بود روز پنجم دی، هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی و جاودانگی اکبر رادی برگزار شود، به دلیل پاره‌ای از مشکلات، به روز 30 دی موکول شد.

|

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

نظرات کاربران