در حال بارگذاری ...
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی:

اهر به عنوان پایتخت تئاتر کوتاه ایران معرفی می شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت: با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با امضای تفاهم نامه ای بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، اهر به عنوان پایتخت تئاتر کوتاه ایران معرفی و این امر به عنوان یک برند به نام اهر ثبت خواهد شد و جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در تقویم رویدادهای ملی میراث فرهنگی نیز ثبت می شود

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران،  علیرضا بایرام زاده برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را یک اتفاق مبارک برای معرفی و شناساندن آیین های سنتی شهرستان اهر و منطقه در قالب تئاتر برشمرد و افزود: هم اکنون این رویداد مهم فرهنگی و هنری با هماهنگی دو دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در شهرستان اهر در حال اجراست. 

وی در ادامه افزود:فرهنگ موضوعی همگانی بوده و تنها مختص یک دستگاه نیست که متولی فرهنگ باشد بلکه همه ارگانها،ادارات و مردم برای فرهنگ مسئولیت دارند و باید برای آن ارزش قائل شوند تا با کمک هم فرهنگ عالی خود را متعالی معرفی کرده و به داشته‌های خود بیشتر بها دهند.

بایرام زاده گفت:در زمان شکل گیری و شیوع بیماری منحوس کرونا در سراسر جهان و کشور که آسیب‌های زیادی به حوزه‌های مختلف صنعتی زد،متاسفانه بیشترین آسیب متوجه صنعت گردشگری شد که در این جریان استان آذربایجان شرقی نیز مستثنی نبوده و متحمل آسیب فراوانی در حوزه گردشگری شد.

وی افزود:در این راستا و در جریان ارتقای صنعت گردشگری برای در صدر نگهداشتن اخبار صنعت گردشگری و جاذبه گردشگری استان آذربایجان شرقی و بدست آوردن سهم گردشگری استان با برنامه ریزی در زمان کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوران پسا کرونا با جذب گردشگر داخلی و خارجی توانیم به موفقیت‌های لازم دست پیدا کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت:در آذربایجان شرقی ۱۰ کمیته برنامه ریزی شد که از این ده کمیته یک مورد کمیته گردشگری خوراک یا غذا تعیین شد که در این راستا غذاهای سنتی مختلف در سطح استان شناسایی شد و در این راستا ۶۰ جشنواره برای سال ۱۴۰۰پیش بینی گردید که اکثر جشنواره‌ها در حوزه غذا و خوراک بسته به شهرستان و منطقه‌ای که در آن غذای خاص پخت می‌شد، برگزار می‌شود.

وی حفظ و نگهداری غذاهای سنتی هر شهرستان را هویت تاریخی آن شهرستان برشمرد و افزود:برای زنده نگه داشتن این هویت برنامه ریزی شده تا بتوانیم با معرفی این غذاها علاوه بر حفظ هویت،در برندسازی و ایجاد اشتغال بیشتر خصوصا در غذاخوری‌ها و تاسیسات گردشگری تمام داشته‌های خود را به منصه ظهور برسانیم.

بایرام زاده گفت:در این راستا و با توجه به شرایط کنونی کرونا این اجازه وجود دارد در چند شهرستان که وضعیت کرونایی زرد دارند از جمله در شهرستان‌های کلیبر و اهر اقدام برگزاری جشنواره نموده که در دو هفته اخیر شاهد برگزاری جشنواره غذاهای سنتی با نام جشنواره نان یوخا در شهرستان کلیبر و امروز جشنواره غذاهای سنتی در شهرستان اهر می‌باشیم.

وی افزود:در جشنواره غذاهای سنتی اهر که در حال برگزاری می‌باشد بیشتر اقدام به معرفی هفت غذای سنتی این شهرستان که قابل ارزش و ارزش گذاری هستند پرداخته شده و این جشنواره در کنار پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاترکوتاه ارسباران و نمایشگاه صنایع دستی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری و غذایی این شهرستان در حال اجرا است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت:این اداره کل در برنامه هایی که دارد با برگزاری جشنواره غذاهای محلی و سنتی قصد دارد با معرفی تعدادی از این غذاهای سنتی که کمتر به آنها پرداخت شده است بیشتر توجه نموده و در این میان با معرفی شیرینی اهری(نان اهری)،یئتی قات ویژه شهرستان اهر و غیره می‌توان با پرداخت به این موضوعات و معرفی آنها و بازاریابی خوب گامی بزرگ برای اشتغالزایی منطقه برداریم.

وی با تاکید بر حمایت اداره کل از توسعه صنعت گردشگری در شهرستان اهر از مسئولان و مردم این شهرستان خواست برای معرفی و عرضه این غذاها و شیرینی جات مکانی مناسب معرفی نمایند و در این راستا غذاخوری هایی که در آنها برای مشتریان و گردشگران از غذاهای سنتی استفاده می‌کنند مناسب هستند.

بایرام زاده همچنین بر ضرورت ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در شهرستان اهر تاکید کرد و در ادامه افزود:در رایزنی هایی که با مسئولان شهرستان داشتیم انشالله با کمک فرمانداری و شورای شهر مقرر گردید در ورودی این شهرستان از طرف تبریز مکانی برای استقرار نمایشگاه دائمی مشخص شود که در آن هم صنایع دستی و هم غذاها و خوراکی‌های سنتی را که مختص این منطقه هستند عرضه شود.




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند
گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند

محمدباقر قهرمانی، استاد دانشکده هنرهای زیبا معتقد است با اینکه همچنان درگیر معضل کم‌توجهی به امر پژوهش هستیم، اما بعضی از پژوهشگران با انگیزه شخصی، آثار بسیار خوبی را خلق می‌کنند که باعث افتخار تئاتر ایران است.

|

گلایه عضو هیئت داوران جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

علیرضا حنیفی: به داستان‌ها و شخصیت‌های کهن ایرانی کم‌توجهیم
گلایه عضو هیئت داوران جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

علیرضا حنیفی: به داستان‌ها و شخصیت‌های کهن ایرانی کم‌توجهیم

علیرضا حنیفی، معتقد است شخصیت‌های بیگانه جایگزین اساطیر کهن ایرانی در نمایشنامه‌نویسی کشورمان شده‌اند و همچون گیاهی بیگانه هستند که در خاکی که برای آنها نیست گذاشته شده و هم خاک را آلوده می‌کنند و هم بار نمی‌دهند.

|

نظرات کاربران