در حال بارگذاری ...
دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم :

تولید پنجاه درصد از نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره با رویکرد دفاع مقدس

برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم ، با استقبال هنرمندان هنرهای نمایشی مواجه شده و علاوه بر برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان استان قم ، در جشنواره استانی نیز تاثیر گذار بوده است و ما از نظر موضوعی شاهد آن هستیم که پنجاه درصد از نمایش های شرکت کننده در جشنواره ، با رویکرد دفاع مقدس تولید شده است.

علی فرحناک دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم در گفت و گویی با خبرنگار ایران تئاتر گفت : این جشنواره به یمن حضور جوانان علاقه مند به هنر نمایش ، جشنواره ای پرشور و پر انرژی خواهد بود و امیدواریم از موجی که جشنواره ایجاد می کند ، دوران رکود تئاتر به واسطه ی شیوع بیماری کرونا نیز به پایان برسد و شاهد رونق مجدد تئاتر در استان قم باشیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش تخصصی هنرهای نمایشی و توجه ویژه به این امر در سال های اخیر افزود : در میان هشت گروه نمایشی حاضر در جشنواره امسال ، پنج گروه نمایشی متشکل از هنرجویانی است که طی سالهای اخیر در مراکز مختلف آموزشی استان نظیر انجمن هنرهای نمایشی ، حوزه هنری ، خانه نمایش و سایر آموزشگاه های خصوصی تربیت یافته و آموزش دیده اند. در سایر گروههای نمایشی جشنواره نیز درصدی از عوامل تولید و اجرا ، شامل همین هنرجویان بوده است.

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان قم با اشاره به رویداد مهم برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم افزود : برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم ، با استقبال هنرمندان هنرهای نمایشی مواجه شده و علاوه بر برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی افلاکیان استان قم ، در جشنواره استانی نیز تاثیر گذار بوده است و ما از نظر موضوعی شاهد آن هستیم که پنجاه درصد از نمایش های شرکت کننده در جشنواره ، با رویکرد دفاع مقدس تولید شده است.

علی فرحناک در ادامه گفت : از میان دیگر نمایش های جشنواره نیز ، یک نمایش با رویکرد تاریخی ، دو نمایش با رویکرد اجتماعی – خانوادگی و یک نمایش با رویکرد معضلات اجتماعی تولید شده است که امیدواریم با جذب حمایتهای لازم از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی مرکز ، بتوانیم شرایط مطلوبی را برای اجرای عمومی این آثار ایجاد نموده و حاصل تلاش هنرمندان عزیز تئاتر را در معرض دید و استفاده مردم عزیزمان قرار دهیم.

عضو شورای سیاست گذاری تئاتر استان قم همچنین افزود : زیر ساخت های فعلی استان قم ، پاسخگوی توانمندی و پتانسیل موجود در هنرمندان تئاتر این استان نیست و این مشکلی ست که سالیان درازی ست با آن دست به گریبان هستیم. اما خوشبختانه با قول مساعد جناب آقای حسینی کاشانی مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ، درصدد آن هستیم که به زودی علاوه بر استفاده از مجموعه سالنهای تالار فرهنگ و هنر شهر و تالار شهید آوینی این اداره کل ، پلاتویی را نیز جهت استفاده ی نمایشهای نیازمند به سالن بلک باکس احداث کنیم تا علاوه بر اجرای نمایش ، برای تمرین گروههای نمایشی نیز قابل استفاده باشد.

دبیر بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم در ادامه ضمن تشکر از تمامی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره در مورد بحث داوری جشنواره و معرفی آنان گفت : یکی از مهمترین و چالش برانگیز ترین مراحل برگزاری همه ی جشنواره ها ، انتخاب داوران آن جشنواره است. تمامی هنرمندان شرکت کننده ، قرار است حاصل زحمات چند ماهه ی خود را در معرض قضاوت این داوران قرار دهند و بدون شک توقع داوری منصفانه و متناسب با اصول علمی دنیای تئاتر را دارند. بنابراین ما نیز به عنوان برگزار کنندگان جشنواره ، نهایت دقت خود را به کار خواهیم برد تا داورانی منصف ، دارای دانش و بینش تئاتری لازم و به دور از هرگونه حاشیه و شبهه ای انتخاب و به شورای سیاست گذاری معرفی نماییم.البته این امر هم در نزد هنرمندان فهیم تئاتر ، امری بدیهی ست که بخشی از داوری داوران در تمامی جشنواره ها ، محصول سلیقه ی هنری متفاوت آنها با دیگر کارشناسان است و این تفاوتها ، امری اجتناب ناپذیر بوده و نباید ملاک گروههای نمایشی در مورد کیفیت اثرشان ، تنها نظر همین افراد باشد. بی شک بهترین و درست ترین بازخورد کیفی برای هر نمایش ، از سوی مخاطبان و در اجرای عمومی آثار جلوه گر خواهد بود.

علی فرحناک در پایان با ابراز امیدواری در مورد برگزاری جشنواره ای منظم و با کیفیت ، از مشارکت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ، سازمان بسیج هنرمندان و کنگره ملی شهدای استان قم تشکر کرد و افزود : هیچ برنامه ای بدون همدلی و مشارکت همه ی نیروهای موجود در یک عرصه ، به اجرایی مطلوب و تمام عیار نخواهد رسید. امیدواریم با حضور و همدلی بیش از پیش هنرمندان عزیز تئاتر استان قم و مسئولین محترم ذیربط ، شاهد رشد و ارتقای بیش از پیش هنر والای تئاتر در این استان باشیم.




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

مرور پیامدهای فردی و اجتماعی زندگی معلولان در «روز تولد من»

صادق حسین‌زاده، کارگردان نمایش خیابانی «روز تولد من»، این اثر را در ژانر اجتماعی و روایتی از پیامدهای فردی و اجتماعی معلولان دانست.

|

نظرات کاربران