لب کلام هنرمندان در گفتوگوهای هفته 62
حاشیههای پررنگ تر از متن
رونق اجراهای تئاتر و همچنان کم توجهی رسانه ها
ایران تئاتر- عباس عبدالعلیزاده : این روزها با کاهش موج کرونا در گفت و گوهای تئاتری هم کمتر از این ویروس یاد می شود از طرفی درحالی که به نظر می رسد هم زمان با افزایش تعداد اجراهای صحنه ای تئاتر رونق بیشتری بگیرد و گفت وگوها واخبار تئاتری افزایش داشته باشد اما همچنان جز اندکی از رسانه ها اغلب همچنان سهم اندکی و گاها هیچ را به تئاتر کشور می دهند و تاسف بار اینکه گاهی در این رسانه ها پرداختن به اخبار هنری و فرهنگی خارجی، اولویت بیشتری از گفت وگو درباره تئاتر کشور پیدا می کند و اغلب حاشیه ها از متن پر رنگتر می شوند.
هفته گذشته ایران تئاتر در کنار گزارشهای روزانه متنوع،به انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات مختلفی در حوزه نمایش پرداخت؛ گفت و گوهایی از محمود شالویی سرپرست معاونت هنری وزارت ارشاد؛ حسین مسافرآستانه، دبیر چهلمین جشنواره تئاتر بینالمللی فجر؛ اکبر عبدالله کارگردان شرکت کننده در بیست و دومین جشنواره استانی تئاتر قم؛ امیررضا ملکی کارگردان نمایش منتخب جشنواره استان؛ سعید نوروزی و آرش رضایی کارگردانان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان ؛ حمید ابراهیمی درباره نمایش ابرو کمان؛ علی یداللهی از آغاز تمرینات نمایش «رختشور شاه»؛ رضوان کرباسی درباره انتشار چهار نمایشنامه جدید در مجموعه نمایشنامههای دراما؛ هادی شیخالاسلامی بازیگر نمایش «تنها» و ... در ایران تئاتر منتشر شد.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که تا چهارشنبه هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاریها و سایتها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آوردهایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخشهای گفت و گوها قرار بگیرد.
مهدی کوشکی: خودم را تحمیل نکردم
مهدی کوشکی که به زودی نمایش «نان» را روی صحنه میبرد، میگوید این روزها همه آنچنان گرفتارند که آدم خجالت میکشد کسی را برای تماشای نمایشش دعوت کند.
لب کلام
در شیوه جدیدی که برای آمادهسازی کار دارم، هنرجویان شروع میکنند به دیالوگ گفتن و من از میان دیالوگهایشان تعدادی را انتخاب میکنم.
در این شیوه خودم را به بچهها تحمیل نمیکنم بلکه همه بتدریج به سمت یک ایده جمعی میرویم.
خیلی از بچهها برای اولین بار کلاس تئاتر آمدهاند و بسیاری از آنها اولین بار است که حضور روی صحنه را تجربه میکنند.
اساس نمایش ما دیالوگهای بداهه است و بداهه یعنی ناخودآگاه افراد.
شوق این بچهها خیلی به پیشبرد کار کمک میکند.
دیگر تئاتر هرگز جایی برای پول در آوردن نبوده بویژه الان.
ایسنا
محمودرضا رحیمی: شیفتگان بازیگری چگونه «قربانی» میشوند؟
محمودرضا رحیمی معتقد است در شرایط فعلی آموزشگاههای هنری و حتی دانشگاهها از لحاظ آموزشی کارآمد نیستند و از طرف دیگر هنرجویان باید خودشان راه ورود به عرصه بازیگری را فرا بگیرند.
لب کلام
یکی از چالشهایی که همیشه استاد سمندریان بر آن تاکید داشت مساله آموزش درست در زمینه بازیگری بود.
«من به شما شنا یاد میدهم اما استخر در اختیارتان نمیگذارم»
در برخی مواقع شاهد هستیم که جوانان حاضر میشوند برای به دست آوردن یک نقش هزینه کنند.
بازیگر شدن نیازمند استعداد و دانش است.
من هیچ گاه نتوانستم در آموزشگاهی که قول حضور در آثار مختلف به هنرجویانش را داده، کار بکنم.
ما شما را به دنیای بازیگری معرفی میکنیم یا استادان آموزشگاه در کارهایشان از شما استفاده میکنند، دروغی بیش نیست.
تا زمانی که هنرمندان به عنوان فرزندان فرهنگساز این مملکت مورد قبول واقع نشوند متأسفانه شاهد اینگونه فسادها در هنر هستیم.
وحید فخرموسوی: بارگذاری تیزر نمایشها در سامانه صدور مجوز اتفاق جدیدی نیست
وحید فخرموسوی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر عنوان کرد تائید تیزرهای تبلیغاتی نمایشها از طریق بارگذاری در سامانه صدور مجوز آثار نمایشی رخ می دهد و اتفاق تازه ای نیست.
لب کلام
سامانه جامع صدور مجوز آثار نمایشی بخش های مختلفی دارد.
از بارگذاری متن و صورت جلسه های بازبینی گرفته تا مواردی همچون بارگذاری اقلام تبلیغاتی مثل پوستر و بروشور و تیزر.
لزوم ثبت تیزر در سامانه از قبل تعریف شده و برنامه جدیدی نیست.
این سامانه به شکلی طراحی شده که لازم نیست کارگردان مراحل بارگذاری مدارک را برعهده و دغدغه ای در این زمینه داشته باشد.
ما به سالن دارها چه خصوصی و چه دولتی نحوه کار با سامانه را آموزش داده ایم.
گفت وگو ها از مهر
اردشیر صالحپور: نمایشهای آیینیسنتی شالوده فرهنگ ملی هستند
اردشیر صالحپور داور بخش «آیینیسنتی» جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری معتقد است قصه برای جامعه لازم است و جامعهای که قصه نداشته باشد حکمت و تاریخ ندارد. وی قصهها را واجد حکمت و ارزشهایی میداند که باید در همه خانوادهها باشد.
لب کلام
داوری یک سری اصول و مبانی، کلیت نمایشهای آیینیسنتی را دربر میگیرد.
کانون امسال جدولی برای امتیازدهی تقسیمبندی کرده که شامل ایده، نوآوری و خلاقیت، ابتکار، لحن و بیان میشود.
بهطورکلی در عالم هنر هیچگاه به مسابقه اعتقاد نداشتم،
من قائل به قضاوت در هنر نیستم، چون ذات هنر اینگونه است.
به نظر من اولین اصل هنر، لذت است و هنری که نتواند در گام اول حس لذت را بوجود بیاورد اولین میخ را بر تابوت خود کوبیده است.
به نظر من جهان ایرانی، جهان قصه است.
کانون پرورش فکری
مهتا محدث: نمایشنامه خوانی برای بهتر شدن حال رامین پرچمی
مهتا محدث کارگردان نمایشنامهخوانی «چه کسی از ویرجینا وولف میترسد» در این باره گفت: ما برای بهتر شدن حال رامین پرچمی عزیز ، این جلسه نمایشنامهخوانی را برگزار میکنیم. این نمایشنامه با دقت و وسواس زیادی انتخاب شد و قرار است به همت هنرمندان و به صورت همت عالی روخوانی شود.
لب کلام
او ادامه میدهد: برای برگزاری این برنامه با دوستان بسیاری تماس گرفتیم که در این کار همراه ما باشند.
خیلی از آنان از کار و گرفتاریهای خود سخن گفتند و دعوت ما را نپذیرفتند.
دوستانی مانند میترا حجار و خاطره اسدی و حامد کمیلی به گرمی هر چه تمامتر پیشنهاد همکاری با این برنامه را پذیرفتند.
بزرگترین هدف ما بازگشت دوباره رامین پرچمی عزیز به فضای کار هنری است.
رامین پرچمی در این نمایشنامهخوانی نقش «نیک» را میخواند و بسیار مسلط است.
حالا همه چیز به شکل گروهی اتفاق میافتد که تجربه بسیار شیرینی است.
ایسنا