در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

شهید سلیمانی یک قهرمان جهانی است و تنه به اسطوره می‌زند
مشارکت در برگزاری جشنواره سردار آسمانی افتخاری برای ما محسوب می‌شود

قادر آشنا در مورد حمایت اداره کل هنرهای نمایشی از برگزاری جشنواره سردار آسمانی گفت: بر اساس رسالت، اهداف و وظایفی که بر عهده ماست، وظیفه داریم از هنرمندان و رویدادهای عرصه نمایشی حمایت کنیم به‌ویژه در موضوعاتی به فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی می‌پردازند

 قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر جشنواره سردار آسمانی در گفت و گو با ایران تئاتر گفت : اداره کل هنرهای نمایشی بر اساس رسالت، اهداف خود، وظیفه دارد هنرمندان عرصه نمایشی را همراهی کند و آن‌ها را تا جایی که امکان دارد مورد حمایت قرار دهد خصوصا در موضوعاتی که با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی همپوشانی دارد. در این مواقع رسالت و وظایف ما در این عرصه دوچندان می‌شوند. باز هم به‌ویژه وقتی که ما با موضوع شهید و شهادت به عنوان یکی از بن‌مایه‌های فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی و شیعی سروکار داریم بنابراین قطعا مدیران فرهنگی خودشان را موظف می‌دانند از این موضوعات حمایت کنند.

او با اشاره به شخصیت والای سردار شهید سلیمانی گفت: وقتی شما به شخصیتی مانند سردار شهید سلیمانی می‌رسید که در واقع یک قهرمان جهانی مقاومت است و در جایگاه خود تنه به اسطوره می‌زند علی‌القاعده تمام توان و ظرفیت‌های موجود باید همپوشانی شود در یک راستا و نیز در این راه هم‌افزایی صورت بگیرد تا شاهد اتفاقاتی خوب، مبارک و میمون باشید. حقیقتا سردار سلیمانی نه از باب شعار بلکه از باب بیان واقعیت، خود یک مکتب بود همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند.

آشنا در مورد اهمیت طرح موضوعات درباره چرایی حضور رزمندگان ایرانی در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش هم بیان کرد: ما باید کمک کنیم تا از دریچه هنر نمایش بگوییم چرا سپاه قدس به فرماندهی سردار سلیمانی وارد عراق و سوریه شد. چرا کمک کرد به دولت‌های سوریه و عراق. پس اولین نکته مهم دریافتن و پرداختن به این چرایی است. نکته دوم هم این است که این ورود و همراهی چگونه اتفاق افتاد و سومین نکته مهم هم فهمیدن این مسئله است که ماحصل و نتیجه این حضور چه بود. این‌ها همان وظایفی است که از عهده هنرمند تئاتر برمی‌آید؛ هنرمند باورمند، فهیم، آگاه و دانایی که در کنار مردمش، اهل جست‌وجو و اندیشه‌ورزی بوده و به دنبال یافتن و بازگشایی لایه‌های پنهان مباحث و پدیده‌های ‌اجتماعی و فرهنگی در سطح کشوری و جهانی با استفاده از هنر نمایشی برای جامعه است.

مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به نقش شاخص هنرمندان عرصه تئاتر برای بازنمایی واقعیت‌ها افزود: هنرمند دغدغه‌مند تئاتر ما باید جست‌وجو کند که سردار شهید سلیمانی چرا وارد عراق و سوریه شد؟ او باید بداند که پاسخ این پرسش اولا به خاطر خدشه‌دار نشدن وجهه اسلام است؛ چون گروهی به نام دین آمده بودند که اوج بی‌دینی را در رفتار و سکنات آن‌ها می‌بینیم و دنیای غرب آمد تا معرفی کند که این گروه نماد دین و اسلام هستند و تلاش بسیار کرد این نگاه و رویکرد افراطی را تقویت کند. حضور سردار سلیمانی در این دو کشور و مبارزه با داعش، به دلیل مقابله با این گفتمان جعلی مبتنی بر رویکرد افراط‌گرایانه داعشیان که مورد پسند غرب هم بود، صورت گرفت. نکته دوم این‌که سردار سلیمانی به خواست مسئولان عراق و سوریه در این این دو کشور حضور پیدا کرد. سوم هم این‌که پشت ماجرای به وجود آمدن این گروه‌های افراطی غرب و برخی کشورهای منطقه قرار داشتند. این نکته‌ای است که خود ترامپ در نطق انتخابی‌اش مطرح کرده و گفته داعش را ما آمریکایی‌ها به وجود آوردیم و این آن چیزی است که هیلاری کلینتون در کتاب خاطراتش نقل می‌کند که ما داعش را به‌ وجود آوردیم و تمام اسناد هم نشان می‌دهد که داعش را آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای غربی و نیز برخی کشورهای منطقه بر اساس یک نقشه کاملا برنامه‌ریزی‌شده و مشخص به وجود آورده‌اند.

آشنا حفظ امنیت مردم ایران و منطقه را یکی از دستاوردهای سردار سلیمانی در منطقه دانست و گفت: نکته دیگر در باب اهمیت حرکت و مقاومت اصیل سردار سلیمانی و یارانش این است که آن‌ها برای حفظ و مراقبت از امنیت ایران اسلامی و کشورهای مسلمان منطقه وارد عمل شدند. داعش شکل گرفته بود تا هم چهره‌ای زشت و خشن از اسلام به جهان ارائه دهد و هم تا تا آخرین حد توان به شیعیان ضربه وارد کند. آن‌ها‌ شیعه را عین کفر می‌دانستند و برای آسیب رساندن به شیعیان از هیچ کاری حتی قتل‌عام زنان و کودکان و غارت جان و مال‌شان هم فروگذار نبودند. آن‌ها ریختن خون شیعیان را نه‌تنها مباح که حتی واجب می‌دانستند و جهان بیدار شاهد وحشی‌گری و انسان‌ستیزی داعش در موقعیت‌های بسیاری بود. طبیعی است که سردار سلیمانی رفت به جبهه مبارزه با داعش و از امنیت سرزمین اسلامی‌مان و آرمان‌های انقلاب اسلامی‌مان و حیثیت ایرانی‌مان جانانه دفاع کرد و ریشه داعش را در منطقه خشکاند.

این همه گفته شد تا به این مهم برسیم که می‌طلبد برای شفاف کردن و تبیین اندیشه‌ و رویکرد قهرمانانه‌ای که سردار سلیمانی نماد آن محسوب می‌شود چنین جشنواره‌ای را با همه امکانات‌مان حمایت جدی کنیم در کنار سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی‌ای که متولی برگزاری جشنواره سردار آسمانی هستند از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، انجمن تئاتر دفاع مقدس و سایر دوستان. مشارکت در این رویداد بزرگ نمایشی افتخاری برای ما محسوب می‌شود.

او درباره ضرورت توجه به الگوسازی کارآمد و کاربردی که حصول نتیجه را در پی داشته باشد توصیه کرد: به نظرم باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشیم و از سطحی‌نگری احتراز کنیم. همچنین باید خودداری کنیم از رفتن به سوی ساختن الگوها و نمادهای دست‌نیافتنی. سردار شهید سلیمانی یک انسان مخلص متواضع دیپلمات دانای رزمنده فرمانده واقع‌گرایی‌ بود که اهل زمین بود. باید حواسمان باشد و این موضوع را همیشه مدنظر داشته باشیم. باید بگوییم که انسان‌های زمینی می‌توانند کارهای بزرگ و آسمانی بکنند. نکته بسیار مهم که بسیار مورد تاکید است آن‌که به دنبال ترویج اندیشه و سلوک و سیره سردار سلیمانی باشیم. مردم ما و نسل جوان ما شیفته سردار سلیمانی بودند، در مراسم تشییع او همگان دیدیم که ملت ما به مشی و مرام و افکار سلیمانی افتخار می‌کنند و به آن می‌بالند چرا که این اندیشه زلال بود و سردارخود نیز انسانی زلال  و شریف بود و این با فطرت همه انسان‌ها سازگار و هم‌نواست و طبیعی است که او نزد مردمش تا این حد محبوب و مورد احترام است؛ و بر هنرمندان ایران‌زمین است که با تبیین و معرفی عملکرد و شخصیت و رفتار و اندیشه ایشان راه را برای سردار سلیمانی‌های فردای این سرزمین مهیا کنند.

سومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی کشور توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با دبیری سید وحید فخر موسوی در ۳ بخش تئاتر خیابانی، نمایشنامه‌نویسی و رادیو تئاتر دی ماه سال جاری در کرمان برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

|

نظرات کاربران