در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «خواستگاری»حاضر در بیستمین دوره جشنواره:

جشنواره نمایش‌های سنتی و آیینی بخشی از تاریخ آیندگان است

کارگردان نمایش «خواستگاری» گفت: جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی بخشی از تاریخ آیندگان ماست زیرا نسل‌ آتی می‌توانند بیشتر فضای تئاتر سنتی و آیینی ما را بشناسند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از تسنیم، محمد حسن ابویی، کارگردان نمایش «خواستگاری» درباره این اثر گفت: از آنجایی که من دبیر هنر در شهرستان مهریز یزد هستم و بیش از 20 سال است که در این عرصه فعالیت دارم، می‌توان گفت که نمایش «خواستگاری» نتیجه سال‌ها کار و تلاش من در عرصه تدریس و علاقه به شخصیت مبارک است.

وی افزود: کار من در عرصه آموزش به سمت و سویی پیش رفت که همراه با دانش‌آموزانم و با کمک مواد بازیافتی، از آثار اساتیدی چون بهروز غریب پور الهام گرفتیم و عروسک مبارک را اجرا کردیم. تداوم این نوع فعالیت‌ها باعث شد که پس از دو سال، ما خیمه و عروسک مبارک را در شهرستان اجرا کنیم و با استفاده از تخصصی که در ساخت عروسک به دست آوردیم و تجربیاتی که پشت سر گذاشتیم وارد این عرصه شویم.

این هنرمند خاطر نشان کرد: من فارغ التحصیل رشته نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد هستم بنابراین برای تسلط هر چه بهتر به مباحث خیمه شب بازی، به مطالعه متون قدیمی پرداختم و در این راستا کتاب اساتیدی چون خانم پوپک عظیمی بسیار به من کمک کرد تا بتوانم خیمه‌شب‌بازی را به صورت جدی در شهرستان مهریز یزد، اجرا کنم.

ابویی ادامه داد: تقدیر دوستان و اساتید، در جشنواره بین‌المللی مبارک و واکنش‌های مثبتی نسبت به فعالیت‌های من، که در راستای شناساندن شخصیت مبارک به دانش آموزان انجام شده بود، سبب شد که من در این حوزه به شکل جدی‌تر کار کنم. در واقع به همین دلایل تصمیم گرفتم که این بار نمایشنامه «خواستگاری» را که متن آن متعلق به حسین ربیعی است و به ماجرای عاشقی مبارک می‌پردازد، اجرا کنم. این نمایش در فضای خواستگاری برای مبارک شکل می‌گیرد و موسیقی در آن نقشی جدی دارد.

وی برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش آیینی و سنتی را مایه خرسندی و افتخار خواند و گفت: برگزاری این جشنواره آن هم طی 20 دوره و به شکل بین‌المللی، یک افتخار بزرگ برای ما و صد البته تاریخ کشور ما به شمار می‌رود. در واقع این رویداد نشان می‌دهد که تا چه حد ما در عرصه تئاترهای آیینی و سنتی غنی هستیم که امکان برگزاری چنین جشنواره بزرگی را داریم.

این کارگردان تصریح کرد: به نظر من، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بخشی از تاریخ آیندگان ماست زیرا به واسطه پژوهش‌هایی که در دل این رویداد شکل می‌گیرد، نسل‌های آتی می‌توانند بیشتر فضا و امکانات تئاتر سنتی و آیینی ما را بشناسند. از دل این جشنواره، آثار و نوشته‌ها ارزشمندی تاکنون به چاپ رسیده که خود من از آن بارها و بارها استفاده کرده و بهره مند شده‌ام.

ابویی همکاری دبیرخانه جشنواره با شهرستان‌ها را مایه دلگرمی خواند و گفت: همکاری صمیمانه دبیرخانه جشنواره و پاسخگویی درست آنان، یکی از مهمترین و دلپذیرترین بخش‌هایی است که مایه دلگرمی من و هنرمندانی نظیر من در شهرستان‌های کوچکی چون مهریز یزد است.

بر اساس این گزارش، نمایش «خواستگاری» توسط گروه خیمه شب بازی تماشاخانه مهریز یزد اجرا می‌شود و ابوالفضل میروکیلی، سید عباس میرزینعلی، فرزاد امینی، حسین ابویی، اکرم زارع و مسلم زارع، عوامل این نمایش هستند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به پیگیری اخبار و اطلاعات بیست دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به نشانیhttps://irtf.theater.ir  مراجعه کنند.




نظرات کاربران