در حال بارگذاری ...
با برگزاری مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان

نمایش بهشت حکیم الله از ایلام به جشنواره تئاتر فجر معرفی شد

آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان ایلام، صبح جمعه بیست و هشتم آبان ماه ۱۴۰۰ در سالن سینما فرهنگ مجتمع فرهنگی وهنری ارشاد اسلامی ایلام برگزار شد و آثار برگزیده در بخش های مختلف معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از ایلام، در این مراسم سعید خیرالهی دبیر سی و چهارمین جشنواره استانی تئاتر ایلام گفت: شرایط کرونایی در این مدت بر کاهش کیفیت آثار نمایشی استان تاثیر زیادی داشت و نباید وضعیت فعلی را در ساخت نمایش های صحنه ای بی اثر دانست، با این حال حضور ۵ گروه در جشنواره و جریان گرفتن دوباره‌ی تئاتر ایلام را مغتنم می دانیم.

عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این آیین اظهار کرد:  بسیار خوشحال و خرسندم که پس از وقفه‌ای (تقریباً دو ساله) در فعالیت‌های تجمعی فرهنگی و هنری، شاهد برگزاری جشنواره استانی تئاتر بودیم. جشنواره‌ای که با همت هنرمندان و انجمن هنرهای نمایشی استان شکل گرفت.

او تاکید کرد: اگر چه سایه سنگین کرونا کماکان با ما است، اما جامعه به موازات سلامت جسمی، به نشاط و امید هم نیاز مضاعف دارد و در این بین هنرمندان بیش از مردم، به فضای پویا و پرنشاط نیاز دارند.

خودآموز با بیان اینکه همان‌گونه که زایایی رمز مانایی چشمه است، هنرمند نیز با خلق و آفرینش اثر زنده می‌ماند، گفت: بی‌گمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره همراه هنرمندان و حامی آنان است و  خدای را شاکرم که با تمهیداتی که اندیشیده شد انجمن هنرهای نمایشی استان نیز به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی اداره کل، بهتر از گذشته به مسئولیت خود عمل می‌کند و ساماندهی فضای انجمن و برگزاری جشنواره تئاتر استانی نشانه تحولات مثبتی است که جز با هم‌فکری، همدلی و همراهی عزیران حاصل نمی‌شد.

وی افزود: جا دارد مراتب قدردانی خود را از گروه‌های هنری شرکت کننده در جشنواره و نیز شورای سیاست‌گزاری، هیئت انتخاب آثار، هیئت داوران، دبیر و ستاد اجرایی، مدیریت تماشاخانه استاد باسره، سینما فرهنگ، منتقدین گرامی، حامیان جشنواره، همکاران عزیز، همه علاقه‌مندان به تئاتر که تماشاگر اجراهای صحنه‌ای بودند، اعلام نمایم.

در ادامه این مراسم هادی شیرخانی مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام که از حامیان اصلی برگزاری این جشنواره بود، طی سخنانی با تقدیر از هنرمندان عرصه تئاتر استان بیان کرد: جای بسی خرسندی است که در شرایط سخت کنونی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیار در کشور، تئاتر رسالت خود را در بازتاب مسائل روز پی می‌گیرد و هنرمندان این عرصه برای حیات فرهنگی جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند.

وی برگزاری چنین رویدادهای هنری را موجب تکاپوی گروه های نمایشی استان ایلام دانست و بیان کرد: وجه تمایز تئاتر با دیگر رشته‌های هنری در این است که تئاتر، زبان و هنر مردمی است که شرایط اجتماعی و اقتصادی را نقد کرده و زبان مطالبه و خواسته مردم از مسئولان می‌شود.

کوروش زارعی عضو هیئت داوران این جشنواره نیز در این مراسم، ضمن تجلیل از ایستادگی و رشادت های مردم ایلام در جریان هشت سال دفاع مقدس گفت: لازم است هنرمندان استان با استفاده از ظرفیت بالای هنر نمایش و اجرای برنامه‌های هنری پر محتوا در جهت ترویج و گسترش فرهنگ غنی ایلام و معرفی آن به اقصی نقاط کشور و جهان کوشا باشند.

همچنین جایزه ویژه مرحوم علی باسره، هنرمند فقید ایلامی، به علیرضا آقایی، کارگردان نمایش های عروسکی و از هنرمندان بین المللی عرصه تئاتر ایلام، به پاس تلاش ها و فعالیت های ارزنده هنری وی در راستای ارتقای فرهنگ و هنر استان ایلام، اهدا گردید.

در ادامه این مراسم کوروش زارعی، محسن سلیمانی فارسانی و مالک حدپور سراج به عنوان هیات داوران سی و چهارمین جشنواره استانی تئاتر ایلام نتایج داوری این دوره از جشنواره را به شرح زیر اعلام کردند:

در بخش طراحی لباس خانم ها پردیس پورقهرمان و مینا دوستی برای نمایش مده آ مینا برگزیده شدند.

در بخش موسیقی گروه نوازندگان نمایش محکوم به رفتن به عنوان برگزیده این بخش معرفی شدند.

در بخش طراحی صحنه محمد هادی ناصرمنش و احمد یعقوبی نژاد برای نمایش محکوم به رفتن شایسته تقدیر شناخته شدند و حمیدرضا ارجمندی و  زهرا چراغی نیز در این بخش برای نمایش فعل حائز تقدیر اعلام شدند‌.

هیئت داوران در بخش طراحی صحنه با اهدای دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به روحان امامی طراح صحنه نمایش بهشت حکیم الله از وی تقدیر به عمل آوردند.

در بخش بازیگری مرد آقایان علی بهادری، امیر عباس زاده و یوسف بابایی برای نمایش محکوم به رفتن تقدیر شدند و کیانوش مقدم برای همین نمایش برگزیده شد.

در بخش بازیگری زن، خانم ها شکیلا حاتمی منفرد و فاطمه اسداللهی برای نمایش فعل تقدیر شدند و بهاره مهکی نیز برای نمایش مده آ مینا شایسته تقدیر شناخته شد.

جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره نیز به مرجان قاسمی برای بازی در نمایش بهشت حکیم الله اهدا شد.

در بخش نمایشنامه نویسی امیر عباس زاده برای نمایش محکوم به رفتن تقدیر شد و خسرو امیری برای نوشتن نمایش بهشت حکیم الله، جایزه نمایشنامه برگزیده را کسب کرد.

در بخش کارگردانی نیز رتبه سوم به حمیدرضا ارجمندی برای کارگردانی نمایش فعل تعلق گرقت .رتبه دوم به  امیر عباس زاده برای کارگردانی نمایش محکوم به رفتن و رتبه اول به مرجان قاسمی برای نمایش بهشت حکیم الله اهدا شد.

در پایان نمایش بهشت حکیم الله از سوی هیئت داوران به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شد.




نظرات کاربران