در حال بارگذاری ...
زهرا امینی کارگردان نمایش «بارگاه سلیم خان»:

برای بقای فرهنگ و ارزش‌های ملی به نمایش‌های سنتی نیاز داریم

زهرا امینی جشنواره بین‌المللی نمایش آیینی و سنتی را تنها فضای دیده شدن آثار برای مردم و امکانی برای نفس کشیدن به هنرمندان این عرصه دانست.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صبا، زهرا امینی کارگردان نمایش «بارگاه سلیم خان» درباره این نمایش که در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کرده است، گفت: این اثر یک نمایش خیمه شب بازی است که در آن عروسک مبارک نقشی پررنگ دارد و کار کاملا سنتی است که روایت آن در بارگاه پادشاهی به نام سلیم خان می‌گذرد و مبارک با کمدی خاصی در آن حضور دارد.

او ادامه داد: نمایش سنتی برای من و خانواده همسرم که خاندان خمسه هستند یک عنصر مهم به شمار می‌رود زیرا این هنر از زمان پدر همسرم و بیش از ۷۰ سال پیش آغاز شد و پس از آن نیز توسط همسرم و برادر ایشان ادامه پیدا کرد. در واقع فرزندان من که امروز در این نمایش حضور دارند نسل سوم خاندان خمسه می‌باشند که همچنان نمایش سنتی را دنبال می‌کنند و سعی در زنده نگاه داشتن این هنر ارزشمند دارند.

این تهیه کننده و کارگردان تئاتر درباره جایگاه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بیان کرد: به نظر من نمایش سنتی و آیینی دارای ارزش و جایگاه والایی است اما متاسفانه عدم رسیدگی درست و حمایت به ویژه در عرصه مالی سبب شده که جوانانی نظیر فرزندان من از این هنر دلسرد شوند و  این در حالی است که ما برای بقای فرهنگ ملی و ارزش‌های کشورمان به این نمایش‌ها نیاز داریم.

کارگردان نمایش «بارگاه سلیم خان» جشنواره نمایش سنتی و آیینی را فضایی برای نفس کشیدن این هنر دانست و گفت: این جشنواره تنها فضایی است که امکان دیده شدن آثار را برای مردم فراهم می‌کند و در واقع امکانی برای نفس کشیدن به هنرمندان این عرصه می‌دهد.

زهرا امینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من برگزاری جشنواره بین‌المللی آیینی و سنتی باعث رشد آثار و ارزشمند شدن کارها می‌شود اما لازم است که به جز این رویداد ما فضاهای دیگری را نیز برای این شاخه از هنر تئاتر که ریشه‌ای تاریخی و فرهنگی دارد در نظر بگیریم زیرا مردم ما اساسا این شاخه‌های تئاتر را بسیار دوست دارند و عموما استقبال از این نوع کارها بالاست.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ آذر ماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.




نظرات کاربران