در حال بارگذاری ...
گفت و گو با نویسندۀ نمایشنامه «بر بلندای غدیر»

تقویت وحدت شیعه و سنی با آثار نمایشی

 لقمان بحرانی که با نمایشنامه «بر بلندای غدیر» موفق به کسب رتبه دوم جشنواره سراسری غدیر فائزون شده است، می‌گوید: ما اهالی تئاتر می‌توانیم از طریق نمایش، اختلافات میان این دو برادر یعنی شیعه و سنی را حل کنیم و آن‌ها را کنار هم قرار داده و به وحدت برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بوشهر، دومین جشنواره سراسری غدیر فائزون اصفهان، به تازگی با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در بخش نمایشنامه‌نویسی این جشنواره، لقمان بحرانی با نمایشنامه «بر بلندای غدیر» موفق به کسب رتبه دوم این بخش شد.

لقمان بحرانی در این باره گفت: با نمایشنامه «بر بلندای غدیر» در بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره، شرکت کردم و موفق به کسب مقام دوم شدم. ضمن اینکه باید بگویم در این بخش جشنواره مقام اول نداشت.

بحرانی در ادامه به داستان نمایشنامه‌اش اشاره کرده و افزود:  قصه ای که برای این کار انتخاب کردم نبز با موضوعیت غدیر بود؛ اتفاقی که در یک بندر می افتد. اهالی مسجد این بندر قرار است جشن غدیر را برگزار کنند؛ خانواده‌ای اهل تسنن به این بندر کوچ کرده‌اند و پدر خانواده مشغول به کار صیادی است. فرزند خانواده از طرف مسجد برای مجری‌گری این جشن انتخاب می‌شود اما این تصمیم با مخالفت بچه‌های مسجد روبه‌رو می‌شود. آن‌ها معتقد هستند، این پسر اهل تسنن است و نمی‌تواند مجری جشنی باشد که اختصاص به شیعیان دارد! در ادامه، اتفاقاتی می‌افتد که پدر خانواده نیز درگیر این مسئله شده ، تهدید می‌شود و ...

او همچنین عنوان کرد: این نمایشنامه، یک کار رئال و دانش‌آموزی با موضوع غدیر است و دغدغه‌ای بود درباره تنش‌های بین اهل تشیع و تسنن که همیشه در ذهن داشتم. به نظر من، ما اهالی تئاتر، می‌توانیم از طریق نمایش، اختلافات میان این دو برادر یعنی شیعه و سنی را حل کنیم و آن‌ها را کنار هم قرار داده و  وحدت آنها را تقویت کنیم؛ کج‌فکری و کج‌فهمی در این خصوص نداشته باشیم و در کنار هم کارهای خوبی برای انقلاب اسلامی خود انجام بدهیم.

این هنرمند تئاتر بیان کرد: از آنجا که من کارشناس فرهنگی هنری اداره کل آموزش و پرورش استان هستم و از طرفی رشته اصلی دانشگاهی‌ام، ادبیات نمایشی است، نسبت به دانش‌آموزان، دغدغۀ برنامه‌های نمایشی دارم. در جشنواره های مختلف دانش‌آموزی شرکت کردم و در بخش‌های نمایشی جشنواره‌ها موفق به کسب مقام شدم.

لقمان بحرانی با تاکید بر این‌که دانش آموزان از طریق نمایش می‌توانند به نقطه اوج نمایش حرفه‌ای برسند، گفت: اغلب نمایشنامه‌هایم از جنس دغدغه برای دانش آموزان است و به همین دلیل آن ها تک‌جنسیتی می‌نویسم؛ به این معنا که هم برای دختران و هم برای پسران نمایشنامه می‌نویسم. شخصیت‌هایی که برای پسران می‌نویسم پسرانه و شخصیت‌هایی که برای دختران می‌نویسم از جنس دخترانه است.

 بحرانی در پایان یادآور شد: 2 نمایشنامه‌ دیگرم به‌نام «دمام» و «نی‌انبون‌کُشون» از طریق انتشارات «منادی تربیت» به چاپ رسیده و موفق به کسب مقام اول جشنواره‌های دانش آموزی شده‌اند. امیدوارم که به مقوله نمایش دانش‌آموزی هم از طریق وزارت آموزش و پرورش و هم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه ویژه شود و در این راستا، برای دانش‌آموزان نمایشنامه‌های زیادی نوشته و در مدارس اجرا شود.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نظرات کاربران