در حال بارگذاری ...
هادی آذرنگ کارگردان نمایش «ملی» :

اجرای عمومی آثار جشنواره آئینی و سنتی، باید یک خواسته‌ جمعی شود

هادی آذرنگ در گفتگو با تئاتر گیلان، خواستار اجرای عمومی آثار بیستمین جشنواره‌ی بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گیلان، هادی آذرنگ که با نمایش «مَلی» توانست برای اولین‌بار از گیلان در بخش مسابقه‌ صحنه‌ای ابیستمین جشنواره‌ بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی حضور پیدا کند، گفت: در بیست دوره‌ گذشته، گیلان تنها توانست در هجدهمین دوره و در بخش مرور این جشنواره راه پیدا کند.

وی با اشاره به محروم ماندن و کم‌توجهی نمایش‌های ایرانی از سوی گروه های تئاتر، یکی از دلایل مهم این اتفاق را نبود متن کافی در این حوزه دانست و حمایت کانون نمایش‌های آئینی و سنتی و مرکز هنرهای نمایشی را تاثیرگذار دانست.

کارگردان نمایش ملی در ادامه اظهار داشت:متاسفانه در این دوره از جشنواره اعلام شد که گروه های پذیرفته شده در بخش صحنه‌ای به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی،اجازه‌ی اجرا در جشنواره را ندارند و آثار این بخش از جشنواره ضبط و فیلمبرداری شده و از طریق سامانه‌های تلویزیون تئاتر ایران و تیوال،پخش مجازی خواهد شد. این در حالی است که در همان زمانی که قرار است جشنواره آئینی و سنتی برگزار شود،بالغ بر ۳۰ نمایش در سالن‌های مختلف شهر تهران به صحنه می‌روند!

سرپرست گروه تئاتر نقش همچنین گفت:از بین ۲۳ نمایش پذیرفته شده در بخش صحنه‌ای(تخت حوضی،مرور و دانشجویی)،تنها ۴ گروه از شهرستان حضور دارند و به‌نظر نمی‌رسد نگرانی‌ای از بابت اسکان و پذیرایی و... یا محدودیت‌های کرونایی وجود داشته باشد،چون بیشتر گروهها از تهران شرکت دارند و همانطور که اشاره شد،در روزهای برگزاری جشنواره،بیش از ۳۰ نمایش در سالن‌های تئاتر تهران اجرا می‌شود.

هادی آذرنگ در پایان گفت:پیشنهاد می‌شود به‌جای ضبط آثار و پخش آن در فضای مجازی که تماشاگر کمتری دارد،گروهها در شهر محل اسکان خود اجرا کنند تا زحمات چند ماهه‌ی گروهها برای آماده‌سازی آثار از بین نرود. این باید یک خواسته‌ی جمعی شود و حمایت بیشتر دبیرخانه جشنواره را می‌طلبد.

نمایش « ملی» به‌نویسندگی هنگامه مفید و کارگردانی هادی آذرنگ در بخش صحنه‌ای(ویژه استاد علی نصیریان)بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی حضور دارد.




مطالب مرتبط

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

نظرات کاربران