در حال بارگذاری ...
گفت وگو با کوروش زارعی کارگردان نمایش :

رقص پرچم تلفیقی از تئاتر و سینما است
هرشب 2500 مخاطب به تماشا می آیند

در دورانی که شیوع کرونا به خصوص در شهرستان ها مدت ها باعث شده مردم از دیدن تئاتر محروم بماند برگزاری رویدادهای تئاتری نظیر هشت شب فرهنگی در استان ایلام با حضور کارگردان صاحب نام تئاتر و اجرای نمایشی های بیگ پرداکشن با موضوعاتی ارزشی بومی ، ایرانی و اسلامی و دوران دفاع مقدسی اقدام ارزشمند و در خور توجهی است .

این اهمیت با توجه به احداث زیر ساخت هایی مثل یک سوله بزرگ در این استان برای فعالیت های  فرهنگی و اجرای تئاتر ارزش دو چندان می یابد. کوروش زارعی کارگردان تئاتر با استفاده از ظرفیت های تئاتر حرفه ای آمیزه ای از تئاتر و سینما ( سینمایش) اثری را در شهر ایلام اجرا می کند. با زارعی در باره ابعاد شکل گیری این کار ارزشمند فرهنگی گفت وگویی انجام داده ایم.

در دوران کرونا که فعالیت های تئاتری به خصوص در شهرستان ها دچار رکود شده است. حضور کارگردان های صاحب نام مثل شما چه تاثیراتی در رونق تئاتر و دلگرمی مردم و هنرمندان شهرستانی دارد؟

هر نوع اجرای نمایش تبعاث مثبت و ارزشمندی مدارد . در این نوع تجربه مردم شهرستانها می توانند با نمایش های خوب و با کیفیت آشنا بشوند و در ضمن این حضور برای گروه های تهرانی هم  تبعات مبتی دارد و در حقیقت یک تعامل سودمند دوطرفه فرهنگی شکل می گیرد .

از همه مهم تر مردم متوجه می شوند که همه چیز در تهران متمرکز نیست .باید همه شهرستانها از تئاتر منتفع شوند و نمایش های خوب و حرفه ای در معرض دیدشان قرار بگیرد . هنرمندان استان نیز می توانند در کنار دیدن این آثار از کلاس های آموزشی هم بهره بگیرند و گروه های تهرانی در مدت حضورشان کارگاه های انتقال تجربه آموزشی را برگزار کنند . این رویه سطح کیفی کاری و آموزشی جوان های هنرمند شهرستانی را افزایش می دهد و به رشد تئاتر در استان ها کمک کند.

 

مخاطب تئاتر شهرستان ها هم به تنوع دیدن نمایش های گوناگون نیاز دارند...

مردم هم در شهرها دوست دارند سوای دیدن نمایش های هنرمندان همشهری اجراهای سایر مناطق را ببینند و این برایشان جذاب است و باعث آشتی دادن آنها با تئاتر و دیدن تئاترهای بیشتر در طول سال می شود. در برخی از شهرستانها سطح کمی و کیفی نمایش ها بالا است و در حد آثار ملی و بین المللی است. از طرفی برای برخی از استان های دور از مرکز کشور که مردمش دوست دارند نمایش های پایتخت را ببینند و امکانش را ندارند که به تهران بیاییند حضور گروه های تهرانی در شهرشان نیاز آنها را برطرف می کند .

در کارنامه  شما یک سری موتیف های نام آشنا مثل پرداختن به دوران دفاع مقدس ، آئین ها و سنت ها و ارزش های ایرانی و اسلامی دیده می شود.  در نمایش (سینمایش) رقص پرچم با این موتیف ها مواجه هستیم...

هر کسی که مولف کار هنری است در تمام آثارش به موتیف های مورد علاقه اش می پردازد . این موتیف ها می تواند شامل ارزش های دوران دفاع مقدس ، آئینی ، ملی و اسطوره ای و سایر نشانه ها باشد. اگر این مولف بخواهد نمایش غیر ایرانی هم اجرا کند یک جورهایی هم این نشانه ها و موتیف ها را جانمایی  می کند . موتیف های که در زندگی تجربه شان کرده و به آنها علاقه دارد در کارهایش بروز و ظهور پیدا می کند . نمایش (سینمایش ) رقص پرچم هم بواجد چنین موتیف های است و مخاطبان نشانه هایی که در نمایش های قبلی من دیده را در این نمایش می بیند .

 

نمایش بهنوعی یک تئاتر مستند است؟

نمایش (سینمایش ) رقص پرچم یک اثر مستند راجع به دوران دفاع مقدس در خط مقدم و شهر ایلام  و اتفاقاتی است که در سال 1359 تا پایان جنگ در شهرهای این استان  به وقوع پیوسته است.

 

آیا در نگارش متن اثر خودتان به تنهایی حضور داشتید؟

باتفاق سید محمد مصطفی موتورچی این متن را نوشتیم و قبل از شروع نگارش متن سفری به استان ایلام داشتیم و درباره این رخدادهای واقعی جنگ در سال 59 در استان ایلام مشغول تحقیق و پژوهش شدیم و بر اساس این تحقیقات متن نوشته شده است و بیشتر از هفتاد درصد اتفاقات نمایش مستند و واقعی با دراماتیزه شدن است و تبدیل به اثری شده که فرازهای مهم آن دوران را در یک نمایش دوساعت و نیمه درباره مقاومت مردم ، ارائه چهرهای واقعی از شهدای تاثیر گذار استان  در معرض دید قرار داده است. تلاش کردیم در حوزه موسیقی و هم در طراحی صحنه کاری متفاوت و تاثیر گذار ارائه کنیم. من این نمایش را یک تجربه جدید در کارنامه کاریم می دانم .

 

چرا در  رقص پرچم تلاش کردید تلفیقی از تئاتر و سینما را ارائه کردید؟

 درسه  نمایش های قبلیم هم رگه های از تئاتر مستند در حوزه جنگ و دفاع مقدس است.نمایش مثل ماهی در خواب راجع به لشکر 41 ثار الله و شهید قاسم سلطانی بود. نمایش رقص پرچم هم در باره مقاومت مردم ایلام است. نمایش الشمس تشرق بالحلب  هم در باره سوریه و جنگی بود. در حوزه اجرا و کارگردانی با در هم آمیزی سینما و تئاتر  تجارب جدیدی را ارائه می کنم.جلوه های ویژه بصری هم نقش مهمی در این اجرا دارد و بخشی های از فضای نمایش را با حضور بازیگران فیلمبرداری کردم و در صحنه های نمایش ادامه همین اتفاقات اجرا می شود .

 ظاهرا این شیوه اجرایی  برای مخاطبانجذاب است؟

 جذابیت های زیادی دارد و تماشاگر متوجه می شود که بازیگران نمایش توامان در صحنه و پرده حضور  دارند و این تلفیق جذابی است.این نمایش در قالب برنامه "هشت شب فرهنگی"  به مناسبت برگزاری کنگره ملی 3 هزار شهید ایلامی به اجرا در آمده است .درسینمایش رقص پرچم 150 بازیگر بومی ایلامی وبازیگران مطرح تهرانی ایفای نقش می کنند و در مجموع 200  نفرعوامل اجرایی نمایش هستند.نمایشی که پر از صحنه های جنگی ، انفجار و تیر اندازی است.

 نمایش در یک سوله  بسیاربزرگ با ظرفیت 2500 مخاطب و به صورت رایگان اجرا می شود و در این چند شب اجرا ، استقبال مردم  از نمایش خوب بود و هر شب با ظرفیت کامل اجرا می رویم .

 

نحو شکل گیری تمرینات با توجه به حضور بازیگران ایلامی به چه نحوی بود؟

 در حدود 15 روز در تهران تمرین داشتیم و موقعی که به ایلام آمدیم ادامه تمرینات در حدود 15 جسله دیگر با حضور بازیگران ایلامی انجام شد.

 

گفت وگو  از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران