در حال بارگذاری ...
بازشنیدن حدیث نفس یک گروه نمایشی

«سیاه» را به اندرونی سلطان راهی نیست

گروهی مطرب قصد اجرای برنامه در اندرونی شاه را دارند ولی از آنجا که سیاه زبانی سرخ و آتشین دارد، او را به اندرونی شاه راه نیست؛ این خلاصه‌ای است از داستان نمایش «پری» که برای شرکت در جشنواره تئاتر آیینی سنتی آماده می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، متن این نمایش نوشته خیرالله تقیانی‌پور است که پیش‌ازاین هم خودش آن را روی صحنه برده و حالا قرار است با کارگردانی احسان جانمی ریزی در بخش صحنه‌ای بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی روی صحنه برود.

کارگردان این نمایش در توضیح بیشتر جزییات آن می‌گوید: این نمایش داستان گروهی مطرب است که قصد اجرای نمایش در اندرونی پادشاه را دارند اما از آنجا که سیاه به‌عنوان یکی از اعضای این گروه زبانی سرخ دارد، موفق به راه یافتن به اندرونی پادشاه نمی‌شود و در ادامه‌ این ماجرا اتفاقاتی رخ می‌دهد.

جانمی ریزی با اشاره به اینکه نمایش «پری» درباره هنر و هنرمند است، ادامه می‌دهد: این اثر به نفس اجرای هنر در ملأعام و میان مردم و فلسفه پشت آن می‌پردازد و به‌نوعی حدیث نفس یک گروه نمایشی است.

او درباره شیوه اجرای این نمایش توضیح می‌دهد: در این نمایش به اتفاق دیگر دوستانم در گروه نمایشی «کاوش» از شیوه‌های اجرایی متنوعی همچون سیاه‌بازی، نقالی، بقال‌بازی و معرکه‌گیری بهره گرفتیم و بر این باور هستیم که باید از مسیر این آثار به احیای آئین‌ها و سنت‌های نمایشی دست یابیم.

کارگردان نمایش «پری» تصریح می‌کند: نکته مهمی که در ارتباط با جریان اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی وجود دارد، ایجاد فضاها و جایگاه‌های ویژه به‌منظور اجرای هر چه بهتر و اصولی این دست آثار است. حال آنکه به‌طور مثال در شهر تهران، تالار «سنگلج» برای همین منظور کاربرد دارد اما متأسفانه در شهرهای دیگر از جمله اصفهان علی‌رغم داشتن قدمت تاریخی در زمینه اجرای این آثار نمایشی، وجود چنین سالن‌هایی را شاهد نیستیم.

کارگردان نمایش «پری» درباره تأثیر جشنواره آیینی سنتی بر توجه بیشتر به نمایش‌های ایرانی می‌گوید: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی فرصتی ارزشمند را برای گروه‌های نمایشی متعدد از سراسر کشور فراهم می‌آورد تا گامی هر چند کوچک در مسیر احیای آیین‌ها و سنت‌های نمایشی بردارند.

جانمی ریزی تأکید می‌کند: بااین‌همه، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی غنیمتی بوده و فرصتی ارزشمند را برای گروه‌های متعدد از سراسر کشور فراهم می‌آورد تا گامی هر چند کوچک در مسیر احیای آئین‌ها و سنت‌های نمایشی بردارند؛ این در حالی است که طی دیگر ایام سال متأسفانه گاه شاهد آنیم که با موضوع نمایش‌های آیینی و سنتی به دو شیوه برخورد می‌شود؛ یکی آنکه این حوزه در دست گروه‌های غیرحرفه‌ای و در قالب تئاترهای آزاد به ابتذال کشیده می‌شود یا گروه‌هایی که به دلیل دغدغه‌مندی و دلسوزی برای این عرصه منزوی شده و به محاق رفته‌اند.

او اضافه می‌کند: به عقیده من، جشنواره و سایر هنرمندان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی باید به‌گونه‌ای با این مقوله برخورد کنند که آثار به‌عنوان یک پدیده هنری باقی بماند و به نمایش‌های آزاد پهلو نزند و برای دستیابی به چنین هدفی، جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با هدایت و نظارت جمعی از پیشکسوتان و بزرگان این حوزه، بستری مناسب برای تحقق این خواسته را فراهم می‌آورد.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

نظرات کاربران