در حال بارگذاری ...
عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

حضور نسل جدید در جشنواره سی و سوم از اتفاقات مبارک است

عضو هیات انتخاب سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری حضور نسل جدید در جشنواره ۱۴۰۰ را اتفاق مبارک خواند و گفت: زمانی این حضور جشنواره را به اهدافش نزدیکتر می کند که پس از اتمام جشنواره این نسل جدید بازیگر در استان به حال خود رها نشوند و با آموزش درست بتوان این جوانان را در مسیر درست هدایت کرد و آینده تئاتر استان را تحقق بخشید.

روح الله سمیع در گفت و گو با درگاه تئاتر چهارمحال و بختیاری، درباره آثار منفی و مثبت جشنواره های تئاتر استانی گفت: جشنواره زمانی بار منفی پیدا می کند که تبدیل به هدف اصلی گروه های نمایشی شود ولی تا هنگامی که در راستای تشویق و حمایت از هنرمندان تئاتر برگزار شود می تواند مفید باشد.

وی با نقد از نگاه کمی به جشنواره ها گفت: از آنجا که سیاست ها بر آن است که جشنواره به هر قیمتی برگزار شود معمولا کمیت بر کیفیت غلبه می کند. که این  می تواند در دراز مدت آسیب جدی به تئاتر وارد کند.

سمیع اساس هنرهای دراماتیک را نمایشنامه نویسی دانست و افزود: هیچگاه اثری مقبول نمی افتد مگراینکه متن قابل توجهی داشته باشد. متاسفانه ضعف اصلی در تاتر ما کمبود نمایشنامه های متفکر و در عین حال خوش ساخت است.

سمیع درباره اینکه چرا بیشتر آثار جشنواره از نویسندگان غیر بومی است اظهار داشت:   ضعف نمایشنامه نویسی در شهرستان ها بیشتر به چشم می آید و باید با دعوت از مدرسین نمایشنامه نویسی و برگزاری ورکشاپ های متعدد در این زمینه  این ضعف را بهبود بخشید، آن گاه می توان انتظار اجرای آثاری با متون دست نوشته هنرمندان استان را داشت.

وی در پاسخ به سوال اینکه جایگاه تئاتر استان در کشور چگونه است گفت: این که تئاتر استان در کشور چه جایگاهی دارد چندان اهمیتی ندارد، به نظر من آنچه باید مورد پرسش قرار گیرد جایگاه تئاتر در خود استان است. متاسفانه سال هاست که ارتباط تئاتر با جامعه ارتباطی بیگانه است و باید به دنبال راه حلی برای این مشکل بود.

سمیع تربیت نسل جدید را در رشد و اعتلای تئاتر استان بسیار موثر دانست و افزود: مطالعه، دیدن تاترهای خوب و آموزش برای نسل جدید هنر تئاتر استان بسیار مفید است و با تماشای آثار هنرمندان تئاتر به درستی خلاء مطالعه و دانش به روز هنرهای دراماتیک قابل مشاهده است. آنچه انتخاب را سخت می کند کیفیت پایین اکثر آثار شرکت کننده و فاصله ی کم آن ها از یکدیگر است.

این کارشناس ارشد هنرهای دراماتیک گفت: امیدوارم زمانی شاهد ارتقا جایگاه تئاتر در کشور و درک اهمیت هنر و به ویژه تئاتر در بین مسئولین  استانی باشیم.

به گزارش تئاتر چهارمحال و بختیاری، بازبینی آثار سی و سومین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری از 4 تا 7 آذر با حضور قاسم اسماعیلی، روح الله سمیع و فراز مهدیان انجام شد و 6 اثر به جشنواره سی و سوم راه یافتند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

نظرات کاربران