در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با علی طربی کارگردان نمایش شهرآشوب

نقد دروغ‌گویی در فضایی مفرح

غلامی که عاشق شده، برای رسیدن به عشق خود ناچار به دروغ‌گویی می‌شود. غافل از اینکه دروغ‌های او یک شهر را به هم می‌ریزد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، این خلاصه‌ای است از داستان نمایش «شهرآشوب» که این روزها برای شرکت در جشنواره تئاتر آیینی سنتی آماده می‌شود.

علی طربی کارگردان این نمایش درباره جزئیات آن گفت: این نمایش داستان غلام سیاهی را روایت می‌کند که عاشق شده و برای رسیدن به عشق خود مجبور به دروغ‌گویی می‌شود تا آنجایی که تمام شهر به هم می‌ریزد و در آخر داستان می‌بینیم که دروغ‌گویی‌هایی او سبب رو شدن دست آدم‌های نمایش برای ارباب این غلام می‌شود که اتفاقاً او هم در معرض رقابت با اربابی دیگر برای رسیدن به مقام سلطنت است.

او در ادامه با اشاره به اینکه در روند تولید نمایش به اصل شیوه سیاه‌بازی وفادار بوده است، ادامه داد: در نمایش «شهرآشوب» نوشته شهناز روستایی، فارغ از اینکه به عمل قبیح دروغ‌گویی نقد می‌شود اما مهم‌ترین هدف و خواسته من و گروه از تولید این نمایش، ایجاد دقایقی شاد و مفرح برای تماشاچیان نمایش با تکیه‌بر سنت‌های نمایش ایرانی بود.

او با تأکید بر ضرورت برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به‌ویژه در شرایط کنونی که مردم با مشکلات متعددی ازجمله کرونا دسته و پنجه نرم می‌کنند، بیان کرد: این رویداد ملی، تنها ویترین سنت‌ها و آیین‌های نمایشی است پس باید از سوی جامعه هنری، مسئولان و مردم مورد حمایت قرار گیرد.

طربی افزود: حتی اگر جشنواره‌ای که یک سال در میان برگزار می‌شود، فرصت برگزاری به شکل سالیانه را داشته باشد قدمی روبه‌جلو برداشته‌شده زیرا از دریچه همین رخدادها است که کهن‌الگوهای کشورمان، دیگربار موردتوجه و رصد مردمی قرار می‌گیرند و گامی مؤثر در مسیر حفظ و احیای آن‌ها برداشته می‌شود.

کارگردان نمایش «شهرآشوب» با تأکید بر اینکه رقابتی شدن جشنواره نقش بسزایی در افزایش کیفیت برگزاری این رویداد دارد اضافه کرد: جشنواره به شکلی منحصربه‌فرد، روایتگر آیین‌ها و سنت‌های نمایشی کشورمان است و پرداختن به نمایش‌های سنتی و مراسم و آداب آیینی در جای خود حرکتی ارزشمند و مبتنی بر فرهنگ و هنر به شمار می‌رود، حال‌آنکه اگر فعالان این بخش در معرض رقابت با یکدیگر قرار گیرند، کمک فراوانی به توسعه و گسترش تئاتر ملی خواهد شد.

او در پایان گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، حافظ بخش عمده‌ای از باورها و سنت‌های دیرینه کشورمان است و با افزایش رویکردهای پژوهشی در این حوزه با تکیه‌بر میراث فرهنگی و هنری موجود می‌توان به دستاوردهای بسیاری در این زمینه نائل آمد. در حال حاضر این جشنواره تنها ویترین سنت‌های نمایشی ماست.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 14 آذرماه سال جاری به دبیری داود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.




نظرات کاربران