در حال بارگذاری ...
به بهانه اجرای نمایش بابا آدم در تئاتر شهر

چه کسی «عملیات مهندسی » را به صحنه خواهد برد ؟

ایران تئاتر :جرای نمایش «باباآدم » به کارگردانی لیلی عاج پیرامون رنجی که پدران و مادران اعضای فرقه منافقین ویژه پس از سقوط صدام برای یافتن نشانی از فرزندانشان در هزارتوی این سامان تروریستی برده اند فرصتی است تا منتخبی از وقایع و جنایات این جریان ضد مردمی را مرور کنیم . این روایت به قلم سعید مستغاثی پژوهشگر تاریخ معاصر در قالب پرونده اقتباس ایران تئاتر با هدف طرح سوژه هایی برای تبدیل به اثر نمایشی در چند شماره ارائه می شود.

در بخش اول مروری داریم به یکی از دهشتناک ترین اقدامات منافقین تحت عنوان عملیات مهندسی که حتی قلم از روایت آن معذور است:

در تاریخ 22 مرداد 1361، پس از بازداشت فردی به نام "#خسرو_زندی" در حین دزدیدن یک موتورسیکلت و درگیری با مردم، یکی از دهشتناک ترین جنایات تاریخ معاصر ایران برملا شد.
 

خسرو زندی که پس از دستگیری از وی کپسول #سیانور و برخی مدارک بدست آمده بود، در همان نخستین ساعات، پرده از جنایتی مهیب برداشت.

او پس از افشای مدارکش و کدخوانی برخی آنها، ماموران امنیتی را به #باغ فیض واقع در شمال غرب تهران و محل دفن اجسادی برد که 3 روز قبل، پس از تحمل شکنجه های مهیب، درحالی که هنوز نفس کشیده و زنده بودند، بعد از فشرده کردن و پیچیدن در نایلون و بستن با طناب، #دفن شدند.
وقتی اجساد را از زیر خاک بیرون آورده و از حالت فشرده و پیچیده شده خارج کردند، با صحنه تکان دهنده و تاثر آوری مواجه شدند؛ چهره های دفرمه و جسم های سوخته درحالی که پوست صورت و بدن ها کنده و ورقه شده و دهان و دندان ها خرد گردیده، برخی چشم ها از حدقه درآمده و ...
با فراخوان خانواده های برخی افرادی که طی 10 روز قبل از آن مفقود شده بودند و با مطابقت برخی نشانه های شخصی، هویت اجساد روشن شد: #طالبطاهری 16 ساله و #محسنمیر_جلیلی 25 ساله پاسداران کمیته انقلاب و عباس عفت روش، کفاش.
آنها در تاریخ های 10 تا 17 مرداد ماه به اتهام زیر نظر داشتن یکی از خانه های مرکزیت #سازمانمجاهدینخلق توسط نیروهای ویژه این سازمان ربوده شده، و پس از #شکنجه و بازجویی وقتی مشخص گردید که اتهام ها بی مورد بوده، هر 3 نفر آنها به گور شدند.
ولی هنوز سرنوشت 3 فرد ربوده شده دیگر از جمله #شاهرخ_طهماسبی از دیگر #پاسداران #کمیته انقلاب روشن نبود.
اما پس از چند روز پیکر #شکنجه شده او نیز در تپه های #عباس_آباد کشف شد و سپس اجساد و لت و پار شده یک معلم به نام "خسرو ریاحی" و یک مهندس به نام "حبیب روستا" نیز در نقاطی دیگر به دست آمد که مشخص گردید همه آنها به دلیل شک تیم های ویژه سازمان مجاهدین خلق مبنی بر زیر نظر داشتن خانه های تیمی مرکزیت و کادرهای بالای سازمان دستگیر و تحت شکنجه های قرون وسطایی قرار گرفته و سپس به قتل رسیده اند.
(برای اطلاعات بیشتر درباره تیم های ویژه تروریستی مجاهدین خلق به کتاب «عملیات مهندسی» از مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنید)

پس از این خانه هایی که تیم های ویژه مجاهدین خلق صرفا برای شکنجه و بازجویی از طعمه ها و قربانیان خود، تدارک دیده بودند در چند نقطه تهران از جمله خیابان بهار کشف شد و چند ماه بعد، پس از دستگیری مهران اصدقی (فرمانده عملیات نظامی تهران) در جریان فرار از کشور و کشف اسناد تکان دهنده ای از یک خانه تیمی در گلشهر کرج، عمق فاجعه شکنجه های فوق که به نام "عملیات مهندسی" نامیده می شد، افشا گردید.
عملیاتی که با دستور مستقیم مسعود رجوی (سرکرده گروهک تروریستی مجاهدین خلق) طراحی شد، توسط بالاترین کادرهای این گروهک همچون علی زرکش (جانشین رجوی در ایران)، محمود عطایی (مسئول کل عملیات مهندسی)، مهدی افتخاری (با نام فرمانده فتح الله)، مهدی کتیرایی (عضو مرکزیت) و حسین ابریشمچی (عضو مرکزیت) سازماندهی شد و توسط امثال مهران اصدقی اجرا گردید.
در همان زمان یک خانم آلمانی به نام "لیوز لوته"، اعلامیه زیر را در یکی از شهرهای آلمان انتشار داد:
با نهایت تاسف از شهادت دوستان ایرانی خود، پاسداران جوان خلیلی، طاهری، طهماسبی، اطلاع حاصل نمودیم، در اوت 1982 عده زیادی به دست عناصری که خود را مجاهدین خلق می نامند کشته شدند. به دست همانهایی که در مملکت ما نیز آنها را گروه مخالف دولت ایران می نامند و طرفدارانی هم در آلمان دارند. قاتلین این سه پاسدار می گویند: ما آنها را هر روز شکنجه کردیم، ما ناخنهای آنها را کشیدیم، اتوی داغ روی سر، گردن و دستهای آنها گذاشتیم، دستهای آنها را در آب جوش فرو بردیم، با چاقوی موکت بری پوست آنها را کندیم، چشمهای آنها را از حدقه در آوردیم، دو نفر از آنها را که هنوز زنده بودند در باغ فیض دفن نمودیم. یکی از شکنجه گران به اصطلاح مجاهد خلق به نام خسرو زندی آنها را دفن نمود.

آنها شهید شدند به دلیل اینکه به خود این حق را می دادند که در راه انقلاب انسانی فداکاری نمایند و علیه ظلم و ستم بجنگند. جان این رهروان جهاد و فداکاری در راه انقلاب از جانب کسانی که به غایت از انسانیت به دور بودند از آنها گرفته شد و ما در سوگ آنها نشسته ایم ."
برای دوستان انقلاب اسلامی در ایران (لیوز لوته – اسکاج)
با انتشار اسناد عملیات مهندسی، مجاهدین خلق در خارج کشور، آن را تکذیب کرده و حتی عضویت افرادی مانند مهران اصدقی و خسرو زندی در سازمان را منکر شدند تا جایی که صدای هر دو نفر نیز درآمد و به طور رسمی به این تکذیبیه اعتراض کردند اما اینک اگر سری به وب سایت رسمی این گروهک تروریستی بزنید، می بینید که با اختصاص صفحات جداگانه ای، هر دو نفر یعنی مهران اصدقی و خسرو زندی را با وقاحت به عنوان "مجاهد شهید" ثبت کرده اند.

این مروری اجمالی بود بر یکی از شنیع ترین جنایات این سازمان با جستجو کلید واژه " عملیات مهندسی " در منابع از جمله گوگل می توانید جزئیات غری انسانی آن را دریابید . فیلم های مستند پیرامون این عملیات نیز در دسترس است .




نظرات کاربران