در حال بارگذاری ...
پیام داوود فتحعلی‌بیگی به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی؛

برای دایر کردن بنیاد ملی حفظ و اشاعه هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی هم‌صدا شویم

دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در پیامی گفت: وقت آن است که همه دوستداران و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی هم‌صدا شده و از متولیان امور فرهنگی و هنری کشور خواستار دایر کردن بنیاد ملی حفظ و اشاعه هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی باشند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی،‌ داوود فتحعلی‌بیگی دبیر بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به این جشنواره پیام داد که متن آن بدین شرح است:

«ضرورت ثبت میراث ناملموس به عنوان بخشی از هویت هر قوم و ملتی، سال‌هاست که مورد توجه جهانیان قرار گرفته و از طریق سازمان یونسکو پیگیری می‌شود.

به گواهی تاریخ تئاتر در سرزمین‌های با تمدن کهن مانند (چین، ژاپن و هند و...) ماندگاری و حفظ و اشاعه هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی در گرو توجه به امر آموزش و به تبع آن آفرینش بوده و هست.

ملل متمدن با درک این ضرورت و اهمیت آموزش در امر ماندگاری هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی، از دیرباز با دایر کردن مدارس ویژه، نسبت به تعلیم و تربیت هنرآموز و انتقال تجربه اساتید و پیشکسوتان به شیوه مدون تنظیم شده اقدام کرده‌اند. روشی که نه تنها منتج به آفرینش شده، بلکه سبب‌ساز ثبت و ضبط تجربه‌های اساتید و سیر تحول هنرهای آیینی و سنتی در اقلیم‌های مختلف بوده است.

رواج سنت آموزش سینه به سینه و استاد-شاگردی و عدم توجه پیشینیان نسبت به ضرورت دایر کردن مکتب و مدرسه هنری و تدوین روش آموزش براساس تجربه اساتید و پیشکسوتان هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی، از یک طرف و بی‌توجهی و غفلت حکومت‌ها نسبت به این امر مهم از سوی دیگر موجب از دست رفتن جلوه‌های مختلف میراث معنوی، از جمله در قلمرو هنر نمایش ایرانی شده است، به گونه‌ای که امروزه به دلیل عدم دسترسی به نحوه و چگونگی سازوکار آن‌ها قابل بازآفرینی نیستند و تنها اسم و عنوانی از آن‌ها مانده که موجب حسرت و دریغ است.

بدیهی است که ثبت جهانی برخی از هنرهای ایرانی مانند تعزیه و نقالی و... به عنوان جلوه‌ای باقی‌مانده از نمایش آیینی و سنتی بدون توجه ویژه به امر آموزش، آفرینش و پژوهش میسر و ممکن نیست و استمرار حیات و دوام آن‌ها در شرایطی که بسیار در معرض آسیب‌پذیری هستند، نیازمند عزم همگانی و درخواست عمومی برای دایرکردن بنیاد ملی هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی با تشکیلات و بودجه و شرح وظایف معین برای پژوهش، آموزش و آفرینش است.

اگرچه برگزاری بیست دوره جشنواره‌ نمایش‌های آیینی و سنتی در طی بیش از سه دهه گذشته، آن ‌هم به همت مدیران هنر نمایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شده که در زمینه آفرینش و پژوهش گام‌هایی قابل تقدیر برداشته شود، لیکن برای هموار کردن راه و ادامه حیات و استمرار و بقای این هنرها کافی نیست.

وقت آن است که همه دوستداران و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی هم‌صدا شده و از متولیان امور فرهنگی و هنری کشور خواستار دایر کردن بنیاد ملی حفظ و اشاعه هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی باشند. ان‌شاءالله. به امید آن روز.»

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 14 تا 21 آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار خواهدشد.




مطالب مرتبط

کارگردان نمایش «توراندخت» حاضر در بیستمین جشنواره  آیینی و سنتی:

به برگزیدگان آیینی ‌و سنتی اجرای عمومی بدهید
کارگردان نمایش «توراندخت» حاضر در بیستمین جشنواره آیینی و سنتی:

به برگزیدگان آیینی ‌و سنتی اجرای عمومی بدهید

کارگردان نمایش «توراندخت» از آثار پذیرفته‌شده در بخش اجراهای صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر لزوم حمایت از اجرای عمومی آثار برتر به اجرا درآمده در جشنواره تأکید کرد.

|

ملیکا رضی؛ کارگردان حاضر در بیستمین جشنواره آیینی و سنتی:

«مجلس شبیه لیر بیچاره» از تعزیه وام گرفته است
 ریشه‌ها را دریابیم
ملیکا رضی؛ کارگردان حاضر در بیستمین جشنواره آیینی و سنتی:

«مجلس شبیه لیر بیچاره» از تعزیه وام گرفته است
ریشه‌ها را دریابیم

کارگردان نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» معتقد است هنرمندان عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی باید اصول و ریشه‌ها را بشناسند و بدانند مهم‌ترین وظیفه‌شان، شناساندن فرهنگ ایرانی به جهان اطرافشان است.

|

در مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار دفتر پژوهش و انتشارات نمایش عنوان شد

اهتمام به توسعه نهضت نوشتن نمایشنامه ایرانی
در مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار دفتر پژوهش و انتشارات نمایش عنوان شد

اهتمام به توسعه نهضت نوشتن نمایشنامه ایرانی

مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار دفتر پژوهش آموزش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی عصر روز یکشنبه 26 دی ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

|

بیست نکته از بیست‌سالگی جشنواره (6)

کهنه‌کاران باشکوه خنداندن و گریاندن ایرانیان
همه بزرگداشت‌های نمایشگران آیینی و سنتی
بیست نکته از بیست‌سالگی جشنواره (6)

کهنه‌کاران باشکوه خنداندن و گریاندن ایرانیان
همه بزرگداشت‌های نمایشگران آیینی و سنتی

ایران تئاتر – رضا حسینی: در مطلب پیش رو مروری بر مجموعه مراسم بزرگداشت برگزار شده در دوره‌های بیست‌گانه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خواهیم داشت. این مرور در قالب بیست نکته صورت می‌گیرد.

|

گفت‌وگوی ایران تئاتر با لاله تقیان(بخش دوم):

علاقه جوانان به تئاتر غرب آن‌قدر زیاد است که از تئاتر شرق دور افتاده‌ایم
گفت‌وگوی ایران تئاتر با لاله تقیان(بخش دوم):

علاقه جوانان به تئاتر غرب آن‌قدر زیاد است که از تئاتر شرق دور افتاده‌ایم

ایران تئاتر: در بخش نخست گفت‌وگوی ایران تئاتر با خانم لاله تقیان همان‌طور که پیش‌تر خواندید، محور پرسش‌ها و پاسخ‌ها پیرامون امر پژوهش در حوزه نمایش‌ها و آیین‌های سنتی ایران مطرح شدند و در بخش دوم این گفت‌وگو که پیش روی شماست، در مورد جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و ...

|

مروری بر نمایش‌های بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی (4)

آخرین فرصت دیدار با تازه ترین نمایش های ایرانی
مروری بر نمایش‌های بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی (4)

آخرین فرصت دیدار با تازه ترین نمایش های ایرانی

ایران تئاتر – رضا حسینی: در مطلب پیش رو نگاهی به نمایش‌های صحنه‌ای اجرا شده در پنجمین روز برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خواهیم داشت و به مرور آنها خواهیم پرداخت.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «راز عروسک»؛

جشنواره آیینی‌ و سنتی مظلوم‌ترین رویداد تئاتری است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «راز عروسک»؛

جشنواره آیینی‌ و سنتی مظلوم‌ترین رویداد تئاتری است

سامان تیرانداز کارگردان نمایش «راز عروسک» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد با گلایه از برگزاری آنلاین جشنواره، این رویداد را مظلوم‌ترین رویداد تئاتری کشور دانست.

|

نظرات کاربران