در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «توراندخت» حاضر در بیستمین جشنواره آیینی و سنتی:

به برگزیدگان آیینی ‌و سنتی اجرای عمومی بدهید

کارگردان نمایش «توراندخت» از آثار پذیرفته‌شده در بخش اجراهای صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر لزوم حمایت از اجرای عمومی آثار برتر به اجرا درآمده در جشنواره تأکید کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، مرتضی برزگرزادگان کارگردان نمایش «توراندخت» از آثار پذیرفته‌شده در بخش اجراهای صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درباره جزئیات این نمایش گفت: داستان نمایش «توراندخت» از این قرار است که شاهدخت خاقان چین و وزیر او برای تصاحب کشورهای قاره آسیا یک بازی به راه انداخته‌اند و شاهزاده‌های کشورها را برای خواستگاری از توراندخت به آنجا می‌کشانند. بعد از باخت طی مناظره‌ای سر شاهزاده را می‌زنند و کشورش را تصاحب می‌کنند تا اینکه شاهزاده ایران به همراه سیاه به آنجا می‌روند و این ماجرا تغییر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه «توراندخت» نوشته برتولت برشت و از آثار ترجمه و آداپتاسیون شده رضا کرم‌رضایی است، اظهار کرد: تلاش کردیم در فضاسازی‌ها به تئاتر اپیک و برشت نزدیک شویم اما در متن و شیوه اجرا از گونه‌های نمایشی ایرانی بهره گرفتیم.

برزگرزادگان افزود: چنین رویکردی برآمده از نقطه نظرات برخی بزرگان حوزه تئاتر است که معتقد هستند باید نگاه موزه‌ای از جریان نمایش‌های آیینی و سنتی برداشته شده و تلاش شود تولیدات این بخش به سمت سلیقه نسل‌های جدید برود و برای سایر مخاطبان جذاب باشد هر چند که در برابر چنین رویکردی، نگاه دیگری نیز می‌گوید شیوه‌های قدیمی اجرا باید همچنان نسل به نسل منتقل شوند و حفظ اصالت یکی از مهم‌ترین نکات در روند تولید این‌گونه نمایشی است.

کارگردان نمایش «توراندخت» درباره نقش، اهمیت و جایگاه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در حفظ و احیای کهن‌الگوهای نمایشی بیان کرد: اگر بر این امر واقف هستیم که جشنواره فرصتی مغتنم برای گروه‌های نمایشی بوده تا در تعامل و ارتباطی رودررو با مردم بتوانند نقش خود را به‌عنوان هنرمند در بیان موضوعات گوناگون ایفا کنند، باید این مهم را در نظر بگیریم که در شرایط کرونایی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با اجراهای آنلاین در قالب تلویزیونی، چنین فرصتی از هنرمندان حوزه تئاتر و مردم دریغ نشود.

وی در پایان بر لزوم حمایت از گروه‌های نمایشی موفق در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به‌منظور اجرای عمومی آثار تأکید و تصریح کرد: امید است جشنواره بتواند چنین فرصتی را برای گروه‌های نمایشی فراهم آورد تا علاوه بر اجرا در جشنواره، بتوانند در زمان دیگری نیز به صحنه آمده و در میان مردم باشند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ آذر ماه سال جاری به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان‌ شافع و کار مرتضی برزگرزادگان

اپرت یا نمایشی سنتی و آیینی؟
نگاهی به نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» نوشته سیدهاشم خان‌ شافع و کار مرتضی برزگرزادگان

اپرت یا نمایشی سنتی و آیینی؟

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «اپرت نیرنگ اورنگ» را که این شب‌ها در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود، در زمانی که شادروان سعید کنگرانی در آن بازی می‌کرد نیز در سنگلج دیده بودم که البته اجرای فعلی با ...

|

نظرات کاربران