در حال بارگذاری ...
دبیر اجرایی سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر استان مازندران:

موفقیت تئاتر فقط با تماشاگر معنا پیدا می‌کند

افشین رشیدی نویسنده و کارگردان دبیر اجرایی سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران را به عهده داشت. رشیدی علاوه بر دبیری سی و سوم جشنواره تئاتر مازندران دبیر جشنواره سارویه و جشنواره دیالوگ را نیز درکارنامه خود دارد. وی که نویسنده بیش از ۱۰ نمایشنامه است، از تجربیات خود و چالش ها و کم و کاستی هایی که در سی و سومین جشنواره تئاتر مازندران با آن مواجه بود گفت.

 خبرنگار ایران تئاتر در مازندران، با دبیر اجرایی جشنواره تئاتر استان مازندران درباره برگزای  سی و سومین دوره  و حواشی آن گفت وگویی انجام داده  که در ادامه می‌خوانید:

وقتی به عنوان دبیر اجرایی جشنواره برگزیده شدید چه جذابیت و ویژگی باعث قبول این مسئولیت شد؟

می‌دانستم دردسر و چالش‌های زیادی را پیش‌رو خواهم داشت و جذابیتی برایم نخواهد داشت و دلیل اصلی که من این مسئولیت را پذیرفتم همان چالش هایی بود که در صحنه تئاتر قرار بود با آن مواجه شوم بوده است. از۲۰ سال پیش تابحال به من ثابت شده است تا چالشی نباشد کوشش و تلاشی هم نخواهد بود. همانطور که گفتم انتخاب من به عنوان دبیری جشنواره جذابیتی برایم نداشت و طی چندین جلسه بنده مسئولیت را پذیرفتم،ولی ابلاغی که از مدیر کل فرهنگ و ارشاد گرفتم همچنان برایم ارزشمند است. ما در دبیرخانه آن‌چنان خواسته‌ای نداریم،بعضی از رویکردهای سخت و نرم‌افزاری است و بودجه‌ی مناسب احتیاج داریم. ولی چیزی که در این حرفه به من روحیه و انرژی برای ادامه‌ی کار را می‌دهد همان چالشی است که عرض کردم. از تمام عوامل اداره کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی استان،همراهی و پشتیبانی مدیریت،معاونت،حراست،مجموع معاونت هنری و شخص معاون هنری تشکر را به‌جا آورم. و تشکر ویژه را از آقای «عمرانی نسب »کارشناس تئاتر استان که پابه‌پای هنرمندان تئاتر بودند،با آنکه ایشان نیروی اجرایی دبیرخانه‌ای بودند بار زیادی را از مسئولیت مارا برعهده گرفتند دارم.

بعد از انتصاب به عنوان دبیر اجرایی سطح  انتظارات از شما بیشتر شد چه برنامه ای برای حرفه و کار خودتان در نظر داشتید؟

از همان ابتدا به تمام بچه‌های تئاتر گوشزد کردم،کاری که قرار است ارائه بدهید فقط محدود به افراد هنری نیست بلکه تمام افراد را احاطه می‌کند،پس کار خود را به بهترین نحو انجام دهید تا تمام عموم از آن استقبال کنند.ما به تمام ارگان‌ها،سازمان‌ها،مراکز فرهنگی و هنری،شهرداری،آموزش و پرورش،هلال احمر و. بیش از ۱۰۰ نامه زدیم تا در این جشنواره تئاتر حضور یابند و آن را جدی بگیرند،خوشبختانه مجموع این سازمانها ورود کردند و جای قدردانی هم دارد،اما سازمان آموزش و پرورش هیچ اقدامی نکردند و فقط گله‌مندی برای ما به جا گذاشتند. چون آموزش و پرورش استان یک شاخه فرهنگی دارد که هر‌سال منهای این ۲ سال کرونا هر‌ساله در جشنواره تئاتر حضور داشتند اما در این دوره از جشنواره کارشناس آن گفت که حاضر به شرکت در جشنواره نیستند،بنده متاسفم برای سازمانی که با فرهنگ و تربیت سروکار دارد اما چنین دعوتی را نمی‌پذیرد.دبیر اجرایی جشنواره اظهار داشت:من شعاری با عنوان« همه برای تئاتر» را انتخاب کردم دلیل انتخاب من هم بوده که همه تئاتر را جدی بگیرند و حضور یابند و استقبال کنند،ما برای این جشنواره بنر،تراکت،بیلبورد،پوستر که از عناصر جذابیتی برای تبلیغات هستند در سطح شهر استفاده کردیم.

حواشی جشنواره به چه صورت بوده ؟ آیا با چالش هایی هم مواجه شدید؟

بله قطعا ضعف هایی هم وجود دارد،با وجود تمام استقبال هایی که از سوی مردم به جشنواره شده است،بنده به خودم نمره‌ی کمی لحاظ می‌کنم،علی رغم تمام رضایت مندی‌ها،ضعف‌های بسیاری هم وجود خواهد داشت و ما باید تمام سعی خود را می‌کردیم تا با آرامش بهتری به اهداف خود برسیم،و دلیل اینکه نتوانستیم خواسته و اهدافی که در ذهنمان بود را اجرایی کنیم شاید مشکلاتی بود مانند نور صحنه،صدای رسا،و. به طور مثال ما درخواست هایی برای تغییر نور صحنه و پروژکتور دادیم که اصلی‌ترین و مهم‌ترین چیز برای نشان دادن چهره و کیفیت بازی و نمایش هنر پیشه‌ها روی صحنه است،اما اجرای اول با تمام این نقص‌ها بر روی صحنه رفت،ضعف دیگر که با آن مواجه بودیم فضای کم قسمت بلک باکس بود که جمعیت زیادی را نمی‌توانست پوشش دهد ولی افراد زیادی در این قسمت حضور داشتند. از جمله ضعف‌های دیگری که داشتیم تلویزیون شهری که در محل مقرر مستقر بود تا اجرای نمایش هارا همزمان اکران کند،اما روز اول و دوم دچار مشکل شد و نمایش‌ها پخش نشد تا روز سوم ما این مشکل را رفع کردیم.

سطح جشنواره و ملاک انتخاب شما چه بوده؟

به دلیل شرایط کرونایی ما فراخوان جشنواره را برای هنرمندان دیر فرستادیم و این عزیزان کمتر از ۲ماه زمان داشتند تا اجرا‌های خود را برای حضور در جشنواره آماده کنند،اما این عزیزان بسیار توانمند بودند و با تمام این شرایط بد کرونایی خود را برای جشنواره حاضر کردند.لذا دبیرخانه به هیئت انتخاب آثار گفت سعی کنید با توجه به شرایط‌ها آثار را انتخاب کنید.تمام نمایش هایی که در جشنواره حضور پیدا کردند،آن نرم،اسلوب و باهم بندی مورد نیاز را برای یک اجرای سالم داشتند. اجرای سالم به اجرایی اطلاق می‌شود که تمام گروه از ابتدا تا انتهای اجرا با ریتم،متن،طراحی موسیقی و نور مناسب به پایان برسانند و توقف،تاخیر،کندی ریتم ندارد.

امسال به دلیل شرایط حاکم و اپدیمی کرونا و وقفه دوساله در تئاتر کمی اجرای این جشنواره ریسک بالایی داشت . استقبال مخاطبین از جشنواره چطور بوده ؟

باید با اغراق بگویم استقبال مردم در این دوره از جشنواره بی‌نظیر بود. با توجه به اطلاع رسانی بسیار خوب از سوی رسانه‌ها و تبلیغاتی خودمان در سطح شهر انجام دادیم،شاهد استقبال خوبی از طرف مردم عزیزمان بودیم،و در همین رسانه می‌خواهم تشکر ویژه داشته باشم از مشاور رسانه‌ای خود از «سینا رویگریان»،پیشکسوت عرصه قلم،نویسندگی،روزنامه‌نگاری که کمک‌ها و راهنمایی‌های زیادی به گروه ما داشت.

سازمان چه حمایت هایی را برای برگزیدگان جشنواره در نظر دارد؟

ما در این جشنواره چیزی که مدنظرمان بود حمایت مالی نبوده بله درسته هدایایی از سوی سازمان هلال احمر،کانون پرورش فکری بوده ولی در این جشنواره هدف ما ایجاد پل ارتباطی بوده بین اهالی و مجموعه تئاتر و مردم که آن هم محقق شد.

شما موفقیت را در زمینه‌ی تئاتر چطور ارزیابی می‌کنید؟

باید با قاطعیت بگویم که موفقیت در تئاتر فقط با تماشاگر معنا پیدا می‌کند و بدون تماشاگر معنایی ندارد. و همین طور تماشاگر زمانی به تماشای تئاتر می‌آید که آگاه باشد تئاتری وجود دارد.قبل از برگزاری جشنواره طی تهیه گزارشی که از مردم داشتیم تا سطح علاقمندی مردم را نسبت به تئاتر مطلع شویم،اما هیچ یک از مصاحبه‌شونده‌ها اصلا به تماشای تئاتر نرفته بودند و این بسیار جای تاسف دارد.و ما زمانی در کار و حرفه خود موفق خواهیم بود که تماشاگر برای اجرای نمایش‌های خود داشته باشیم.

 




مطالب مرتبط

در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی
در نامه 50 هنرمند مازندرانی صورت گرفت

قدردانی از مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی

فعالان تئاتر خیابانی مازندران، در نامه‌ای به شهرام نوشیر، از تغییرات و تحولات اساسی در کانون تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزوده شدن بخش تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر استان‌ها، تشکر و تقدیر کردند.

|

با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت
با اعلام آرای هیئت داوران

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر مازندران برگزیدگانش را شناخت

سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران 23 آبان در آیین اختتامیه برگزیدگان خود را در بخش‌های مختلف معرفی کرد و 4 اثر به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. این نمایش‌ها در بخش صحنه‌ای «خواب نامه» و «کارنامه بندار بیدخش» و در بخش خیابانی «پوتین» و «مغزهای کادو‌پیچ‌شده» ...

|

نظرات کاربران