در حال بارگذاری ...
آهنگساز حاضر در جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری :

موسیقی تئاتر در جشنواره ها به درستی دیده نمی شود

سجاد شیرازی آهنگساز و از هنرمندان نام آشنای موسیقی تئاتر در چهارمحال و بختیاری گفت: کمتر موسیقی های که برای نمایش های استان تولید کرده ام در جشنواره ها دیده شده است.

سجاد شیرازی در گفت وگو با خبرنگار ایران تئاتر در چهارمحال و بختیاری گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی نیازی به آوردن ساز های زنده در اجرا های نمایش ها نیست و موسیقی های نمایش ها را یا در استودیو  ضبط خواهیم کرد  و یا با نرم افزار تولید می کنیم  که متاسفانه داوران جشنواره های تئاتر  احساس می کند این آثار انتخاب موسیقی است.

شیرازی که در جشنواره سی وسوم برای دونمایش آهنگ سازی کرده است اظهار داشت:اکنون بیش از یک دهه است که با هنرمندان خوب تئاتر استان همکاری دارم و تلاش کرده‌ام در آثار موسیقی نمایش‌ها جنبه‌های مختلف اثر را مد نظر قرار دهم و در خدمت نمایش بودن را برای خود یک اصل قرار دهم.

این آهنگ ساز جوان گفت:موسیقی نمایش نباید به گونه‌ای باشد که از اثر نمایشی بیرون بزند و می‌باید در طول اجرای نمایش جزی از نمایش باشد و خود نمایی نکند.

شیرازی افزود:در جشنواره‌های مختلف تئاتر شرکت داشته‌ام ولی در پایان جشنواره وقتی موسیقی نمایش دیده نشده به سراغ داوران برای سوال که می‌روم همه احساس کرده‌اند که این آثار انتخابی بوده و ساخته نشده است. البته شاید مشکل از ما هم بوده که در بروشور اسامی همه نوازندگان اثر را نیاورده و یا توضیحی در این باره نداده‌ایم.

شیرازی اظهار داشت:اکنون موسیقی تئاتر در دنیا به عنوان یک رشته دانشگاهی تدریس می‌شود و یک آهنگ ساز نمایش باید اطلاعاتی نیز از هنر نمایش هم داشته باشد.

آهنگ ساز نمایش‌های «یوزفکا» و «زخم گشوده جهان» اظهار داشت:امیدوارم در جشنواره‌های تئاتر موسیقی کارهایی که در استودیو ضبط و میکس و مسترینگ و تولید می‌شوند و کیفیت بالایی دارند نیز دیده شوند و حتما به بروشور اثر مراجعه کنند و فکر نکنند چون کیفیت بالایی دارند و از لحاظ محتوا غنی هستند این موسیقی‌ها تولید نشده‌اند و انتخابی هستند و داوران گرامی نگاهی نیز به این آثار داشته باشند.

این هنرمند جوان درباره موسیقی‌ها انتخابی در تئاتر گفت:بهترین شکل ممکن این است که موسیقی‌های تئاتر در فرایند تولید اثر و توسط آهنگ ساز تولید شود. مگر اینکه کارگردان تئاتر بنا به یک ایده خاص از موسیقی انتخابی استفاده کند. البته در برخی آثار هم داریم که هم آهنگسازی دارد و هم موسیقی انتخابی همان طور که در نمایش «یوزفکا» بنا به پیشنهاد کارگردان اثر از دو قطعه موسیقی انتخابی نیز استفاده می‌شود.

   

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند
در اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استانی

نمایش‌های راه‌یافته از چهارمحال و بختیاری به جشنواره منطقه‌ای فجر معرفی شدند

سی‌و‌پنجمین جشنواره استانی تئاتر چهارمحال و بختیاری پایان یافت و سه نمایش «من هر وقت ‌دیدمت داشتی می‌رفتی»، «عاشقانه، عامدانه، قاتلانه» و «تکرار» موفق به حضور در جشنواره منطقه‌ای فجر شدند.

|

گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم
گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم

رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال تقدیرشده در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه تشکیل کانون نقالان در کشور امری ضروری و جدی است، می‌گوید امیدوارم در مشهد مکانی برای اجرا ساخته شود و شاهد اجرای نقالی در پیشگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی باشیم.

|

گفت‌وگو با پویا بازرگان، نقال کرمانشاهیِ حاضر در جشنواره آیینی و سنتی

حفظ اصالت شاهنامه‌خوانی و نقالی به شیوه کهن ضروری است
گفت‌وگو با پویا بازرگان، نقال کرمانشاهیِ حاضر در جشنواره آیینی و سنتی

حفظ اصالت شاهنامه‌خوانی و نقالی به شیوه کهن ضروری است

پویا بازرگان، نقال حاضر در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، اعتقاد دارد نسل جدید هنرمندان این عرصه، هنرهای نمایشی را وارد شاهنامه‌خوانی و نقالی کرده در حالی که حفظ اصالت این هنرها به شیوه کهن آن‌ها ضروری است.

|

گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد
گفت‌وگو با رضا فقیهی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

هیچ کشوری به اندازه ایران، اقوام و آیین‌های متنوع و مختلف ندارد

رضا فقیهی که نمایش «حنابندان» را در سومین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در شهرکرد اجرا کرد، اعتقاد دارد ایران از همه کشورهای جهان، به لحاظ داشتن نمایش‌های آیینی و سنتی متعلق به اقوام مختلف، غنی‌تر است.

|

روز پرکار‌ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در قلعه تاریخی جونقان

روز پرکار‌ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در قلعه تاریخی جونقان

دومین روز از بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی چهارمحال و بختیاری در قلعه‌ تاریخی شهر جونقان و میان جمعیتی انبوه از تماشاگران سپری شد و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره، 9 اثر نمایشی و نقالی را برای عموم مردم اجرا کردند.

|

نظرات کاربران