در حال بارگذاری ...
یادداشت دبیر سی وسومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری برای آغاز:

تئاتر برای جشنواره یا جشنواره برای تئاتر؟! مسئله این است!

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری و دبیر جشنواره به مناسبت برگزاری سی وسومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری پیامی را خطاب به این جشنواره منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری،فرشید بزرگ نیا  به مناسبت برگزاری سی وسومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری یادداشتی منتشر کرد.در  این متن آمده است:

 بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی را با نام و یاد خدای بزرگ آغاز می‌کنیم.

جشنواره‌ای که امروز می‌توان گفت به بلوغ رسیده و مسیر خود را شناخته است. به همین دلیل شاید هر از گاه دچار نقصان‌های ذاتی و شدت و ضعف هایی می‌شود ولی در این میان راه را گم نکرده و یا احیانا خاموش نمی‌شود. در این میان طی کردن این مسیر میسر نبوده مگر با همت و کوشش هنرمندان عزیز و نسل‌های گوناگون که با همه مشقات و سختی‌ها از زندگی و عمر مایه گذاشته‌اند تا این راه پیموده شود.

بنده در سی و سومین دوره جشنواره از آنهایی که از ابتدای دوره اول تاکنون همواره حضور داشته و حامی بوده‌اند قدردانی می‌کنم. امید دارم که همنشینی‌های هنری و هنرمندان موجبات برقراری دیالوگ بین این نسل‌ها شود و بنیه هنری هنرمندان،به ویژه جوانان و نوجوانان را تقویت نماید. درواقع بخشی از آبشخور فکری و تکنیکی نسل‌ها از طریق همین دیالوگ و تبادل دانش و تجربه صورت می‌گیرد. همچنین سپاس از مدیران دلسوز که با مهر و محبت طی این سال‌ها یاری مان کرده‌اند. یادی هم کنیم از آنها که مهر خود را از ریشه‌های فرهنگی و هنری استان دریغ نمودند... بهرحال یادشان بخیر... باید اذعان کرد که هنوز ضعف‌های ماهوی وجود دارد.

تئاتر برای جشنواره یا جشنواره برای تئاتر؟! مسئله این است!

سی و سومین دوره را درحالی آغاز می‌کنیم که باید این پرسش اساسی را از خود بپرسیم که آیا تئاتر وجود دارد تا جشنواره هویت و قوام یابد یا اینکه جشنواره‌ها باید برآیند فعالیت سالانه هنرمندان و گروه‌ها باشند.

طی این ۵ سال که بنده در انجمن و در ارتباط مستقیم با هنرمندان استان بوده‌ام برخی از دوستان تقویم تئاتری و فعالیت خود را اینگونه طراحی کرده‌اند:از شب افتتاحیه تئاتر تعطیل تا یازده ماه بعد. تقریبا یک ماه مانده به جشنواره با عجله متن نمایشی پیدا کرده و تلاش می‌کنند نمایش را به روی صحنه آورده و با هر تقلایی شده نمایش را به جشنواره برسانند. در یک کلام:تئاتر برای جشنواره!

اما عده دیگری که تعدادشان کم نیست بدون در نظر گرفتن تقویم تئاتری ابتدا یا خود،متن نمایش را نوشته و یا با وسواس و در نظر گرفتن جمیع جهات،متن دلخواه را انتخاب و تمرین را شروع می‌نمایند. از دوازده ماه سال تقریبا ۶ تا ۹ ماه را درگیر آماده سازی نمایش هستند. اگر عجله‌ای دارند برای اجرای عموم و رضایت مخاطب است. تلاش شان هم برای بالا بردن کیفیت اثر هم از لحاظ محتوا و هم فرم کار است. در این میان اگر در جشنواره هم شرکت کنند،بدشان نمی‌آید که خود را محک بزنند و در معرض داوری ذاتی جشنواره قرار بگیرند. این عده حتی از قبل قواعد بازی جشنواره را در نظر می‌گیرند و چنانچه جایزه‌ای نبرند،آمال خود را فروریحته نمی‌بینند. به کار خود ادامه می‌دهند اما با وسواس،دقت،آموزش و یادگیری بیشتر.

این دو دسته در تئاتر استان و حتی در کل استان‌ها هرکدام طرفداران خود را دارند و افرادی که اینگونه می‌اندیشند و رفتار می‌کنند. البته هر دسته هم برای بروز رفتار خود حتما دلایل کافی و لازم را دارند. بهرحال بنده قضاوتی در هیچ مورد ندارم. اینکه شما در کدام دسته قرار دارید با خودتان.

با آرزوی سلامتی،تندرستی و پیروزی برای تک تک عزیزان.




مطالب مرتبط

بررسی دلایل  انتخاب داوران در گفت و گو با دبیران جشنواره‌های استانی

از علاقه اسپانسرها به چهره ها تا شائبه لابی‌گری!
تنها شش استان از ترکیب مطلوب داوری استفاده کردند
بررسی دلایل انتخاب داوران در گفت و گو با دبیران جشنواره‌های استانی

از علاقه اسپانسرها به چهره ها تا شائبه لابی‌گری!
تنها شش استان از ترکیب مطلوب داوری استفاده کردند

ایران تئاتر: طی سال های گذشته، فعالان و صاحبان اندیشه در عرصه تئاتر کشور،سیاست «توجه و تمرکز بر تئاتر استان‌ها» را مطرح کرده‌اند و برای دستیابی به این هدف برنامه‌هایی راهبردی را به اجرا درآورده اند.

|

علیرضا فرهنگ هنرمند تئاتر بروجن:

آثار طنز با محتوای انگیزشی و امید آور از نیازهای اصلی جامعه امروز است
علیرضا فرهنگ هنرمند تئاتر بروجن:

آثار طنز با محتوای انگیزشی و امید آور از نیازهای اصلی جامعه امروز است

علیرضا فرهنگ کارگردان نمایش «روز پر کار یک گورکن» گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم و تاثیر مخرب بیماری کرونا بر زندگی مردم آثار طنز با محتوای انگیزشی و امید آور از نیازهای اصلی جامعه بشری امروز است.

|

کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

گفتمان بین هنرمندان سرزمین مادری خیلی کم شده  است
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

گفتمان بین هنرمندان سرزمین مادری خیلی کم شده است

مهدی جعفری کارگردان نمایش «یوزفکا» شرکت کننده در سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: عموماً گفتمان بین هنرمندان این سرزمین مادری خیلی کمتر شده است.ما خیلی کم با هم حرف می زنیم. یک جور فردگرایی عبث غربی و شبه روشنفکری ما را دارد از هم دور می کند که این غم انگیزه است.

|

عضو هیات داوران سی ویکمین جشنواره تئاتر استان یزد

تئاتر یزد جسورانه است و حرفی برای گفتن دارد
عضو هیات داوران سی ویکمین جشنواره تئاتر استان یزد

تئاتر یزد جسورانه است و حرفی برای گفتن دارد

اتابک نادری عضو هیئت داور سی و یکمین جشنواره سی و یکمین جشنواره تئاتر استان یزد در حاشیه این جشنواره در خصوص ویژگی‌های ارزیابی آثار گفت: آنچه در ارزیابی آثار برای ما مهم است ضرورت انتخاب و نحوه اجرا موضوع و دغدغه‌های اجتماعی توسط گروه اجرایی است که در استان یزد انتخاب و اجرا ...

|

با اعلام دبیر جشنواره

مهلت ارسال آثار برای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد 1400 تمدید شد
با اعلام دبیر جشنواره

مهلت ارسال آثار برای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد 1400 تمدید شد

"جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد” در دو بخش “اصلی” (مسابقه بین المللی طراحی و اجرای فضاهای مفهومی) و بخش “نوروزگان” برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال آثار در این جشنواره 26 آذرماه اعلام شده است.

|

محمود شالویی در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

نیروی انسانی مهمتر از امکانات سخت افزاری است
محمود شالویی در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

نیروی انسانی مهمتر از امکانات سخت افزاری است

محمود شالویی مدیرکل حوزه وزارت و سرپرست‌ معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: ساختن پلاتو، سالن و استفاده از امکانات خیلی کار سخت و دشواری نیست آن چیزی که بسیار مهم است نیروی انسانی است. ما به نیروی ...

|

نظرات کاربران