در حال بارگذاری ...
یادداشت دبیر سی وسومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری برای آغاز:

تئاتر برای جشنواره یا جشنواره برای تئاتر؟! مسئله این است!

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری و دبیر جشنواره به مناسبت برگزاری سی وسومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری پیامی را خطاب به این جشنواره منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از چهارمحال و بختیاری،فرشید بزرگ نیا  به مناسبت برگزاری سی وسومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری یادداشتی منتشر کرد.در  این متن آمده است:

 بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی را با نام و یاد خدای بزرگ آغاز می‌کنیم.

جشنواره‌ای که امروز می‌توان گفت به بلوغ رسیده و مسیر خود را شناخته است. به همین دلیل شاید هر از گاه دچار نقصان‌های ذاتی و شدت و ضعف هایی می‌شود ولی در این میان راه را گم نکرده و یا احیانا خاموش نمی‌شود. در این میان طی کردن این مسیر میسر نبوده مگر با همت و کوشش هنرمندان عزیز و نسل‌های گوناگون که با همه مشقات و سختی‌ها از زندگی و عمر مایه گذاشته‌اند تا این راه پیموده شود.

بنده در سی و سومین دوره جشنواره از آنهایی که از ابتدای دوره اول تاکنون همواره حضور داشته و حامی بوده‌اند قدردانی می‌کنم. امید دارم که همنشینی‌های هنری و هنرمندان موجبات برقراری دیالوگ بین این نسل‌ها شود و بنیه هنری هنرمندان،به ویژه جوانان و نوجوانان را تقویت نماید. درواقع بخشی از آبشخور فکری و تکنیکی نسل‌ها از طریق همین دیالوگ و تبادل دانش و تجربه صورت می‌گیرد. همچنین سپاس از مدیران دلسوز که با مهر و محبت طی این سال‌ها یاری مان کرده‌اند. یادی هم کنیم از آنها که مهر خود را از ریشه‌های فرهنگی و هنری استان دریغ نمودند... بهرحال یادشان بخیر... باید اذعان کرد که هنوز ضعف‌های ماهوی وجود دارد.

تئاتر برای جشنواره یا جشنواره برای تئاتر؟! مسئله این است!

سی و سومین دوره را درحالی آغاز می‌کنیم که باید این پرسش اساسی را از خود بپرسیم که آیا تئاتر وجود دارد تا جشنواره هویت و قوام یابد یا اینکه جشنواره‌ها باید برآیند فعالیت سالانه هنرمندان و گروه‌ها باشند.

طی این ۵ سال که بنده در انجمن و در ارتباط مستقیم با هنرمندان استان بوده‌ام برخی از دوستان تقویم تئاتری و فعالیت خود را اینگونه طراحی کرده‌اند:از شب افتتاحیه تئاتر تعطیل تا یازده ماه بعد. تقریبا یک ماه مانده به جشنواره با عجله متن نمایشی پیدا کرده و تلاش می‌کنند نمایش را به روی صحنه آورده و با هر تقلایی شده نمایش را به جشنواره برسانند. در یک کلام:تئاتر برای جشنواره!

اما عده دیگری که تعدادشان کم نیست بدون در نظر گرفتن تقویم تئاتری ابتدا یا خود،متن نمایش را نوشته و یا با وسواس و در نظر گرفتن جمیع جهات،متن دلخواه را انتخاب و تمرین را شروع می‌نمایند. از دوازده ماه سال تقریبا ۶ تا ۹ ماه را درگیر آماده سازی نمایش هستند. اگر عجله‌ای دارند برای اجرای عموم و رضایت مخاطب است. تلاش شان هم برای بالا بردن کیفیت اثر هم از لحاظ محتوا و هم فرم کار است. در این میان اگر در جشنواره هم شرکت کنند،بدشان نمی‌آید که خود را محک بزنند و در معرض داوری ذاتی جشنواره قرار بگیرند. این عده حتی از قبل قواعد بازی جشنواره را در نظر می‌گیرند و چنانچه جایزه‌ای نبرند،آمال خود را فروریحته نمی‌بینند. به کار خود ادامه می‌دهند اما با وسواس،دقت،آموزش و یادگیری بیشتر.

این دو دسته در تئاتر استان و حتی در کل استان‌ها هرکدام طرفداران خود را دارند و افرادی که اینگونه می‌اندیشند و رفتار می‌کنند. البته هر دسته هم برای بروز رفتار خود حتما دلایل کافی و لازم را دارند. بهرحال بنده قضاوتی در هیچ مورد ندارم. اینکه شما در کدام دسته قرار دارید با خودتان.

با آرزوی سلامتی،تندرستی و پیروزی برای تک تک عزیزان.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم
گفت‌وگو با رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال پیشکسوت

امیدوارم شاهد تاسیس مکانی برای اجرا در پیشگاه حکیم فردوسی باشیم

رضا بیابانی جعفرآبادی، نقال تقدیرشده در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه تشکیل کانون نقالان در کشور امری ضروری و جدی است، می‌گوید امیدوارم در مشهد مکانی برای اجرا ساخته شود و شاهد اجرای نقالی در پیشگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی باشیم.

|

گزارشی از نخستین روز برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در شهرکرد

افزایش نشاط اجتماعی با آیین‌هایی که با امید زنده‌اند
گزارشی از نخستین روز برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در شهرکرد

افزایش نشاط اجتماعی با آیین‌هایی که با امید زنده‌اند

در آیین افتتاحیه بخش‌هایی از بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی سنتی که پنجشنبه ششم مهر در شهرکرد برگزار شد، هنرمندان و مسئولان از تاثیر برگزاری این رویداد بر نشاط‌آفرینی در جامعه، همدلی اقوام ایرانی باهم، حفظ میراث فرهنگ ملی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با ...

|

محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد
محمود سالاری در آیین افتتاحیه جشنواره شبستان گفت

تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد

محمود سالاری، در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان تاکید کرد تئاتر مسجدی، ریشه و مبنای قرآنی دارد و از این طریق، هنرهای قدسی از مساجد به سطح جامعه راه خواهند یافت.

|

مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم
مراسم بدرقه هنرمندان یونانی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

نیکولاس تومبروس: در برابر هنرمندان ایرانی کوچک هستیم

نیکولاس تومبروس، کارگردان یونانی حاضر در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اعلام کرد هیچگاه تماشاگران و مردم یزد و اردکان را فراموش نخواهد کرد و خودش را دربرابر هنرمندان ایرانی کوچک می‌بیند.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
در گفت‌وگو با دو عروسک‌گردان نمایش «آیینه» مطرح شد

شگفت‌زدگی یونانی‌ها از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

الینا پانایوتو و نیکولاس تومبروس دو هنرمند یونانی حاضر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گویند از برگزاری و حضور مخاطبانی از طیف کودک، نوجوان و بزرگسال در شهر اردکان شگفت‌زده شده‌اند.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران