در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری:

گفتمان بین هنرمندان سرزمین مادری خیلی کم شده است

مهدی جعفری کارگردان نمایش «یوزفکا» شرکت کننده در سی و سومین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری گفت: عموماً گفتمان بین هنرمندان این سرزمین مادری خیلی کمتر شده است.ما خیلی کم با هم حرف می زنیم. یک جور فردگرایی عبث غربی و شبه روشنفکری ما را دارد از هم دور می کند که این غم انگیزه است.

مهدی جعفری در گفتگو با تئاتر چهارمحال و بختیاری در معرفی خودش افزود: به شکل غم انگیزی مهدی جعفری فارسانی هستم. امسال با نمایش «یوزفکا» نوشته ی محمد چرم شیر و فرهاد مهندس پور در جشنواره شرکت کرده ام.

جعفری در پاسخ این سوال که چرا این نمایش را برای اجرا انتخاب کرده است گفت:« یوزفکا» بر آن است تا راه‌های نرفته را برای تجربه‌ی اجرایی پیشنهاد کند و در راستای تجربه‌های پیشین صحنه‌های ما نیست.حرف این نمایش این است که تنهایی انسان معاصر از فقدان معنویت شکل می‌گیرد.

او معتقد است؛ جامع الاطراف بودن،خردورز بودن،هنر خوب دیدن،خوب شنیدن که فلسفه‌ی هنر امروز است از خصوصیات یک کارگردان موفق تئاتر است.

این هنرمند تئاتر استان رسیدن به یک هارمونی در عین آشفتگی در اثر خود را بیشترین چالش در کار کردن «یوزفکا» دانست و گفت:من معتقد هستم یکی از ویژگی‌های اثر آشفتگی است. گسترش لمحات گونه گون و در هم تنیده متنی فشرده و پنداری عصاره‌ی هر شخصیتی نمود می‌یابد.

جعفری امیدواری و انتقال اندوخته و تجربیات اش به دیگران به ویژه نسل نورس و خلاق تئاتر استان را از علاقه‌های مهم تئاتر کار کردن خواند و در پاسخ به اینکه چرا تئاتر را به عنوان رسانه خود انتخاب کرده افزود:به نظر من تئاتر رسانه نیست. اما تئاتر مأمن حرف‌های نگفته‌ ما است هنری که البته تو و مخاطبت را از این مقال رهایی می‌بخشد.

این هنرمند تئاتر خلاقیت همراه با کشف و شهودی خردورزانه را مهمترین ویژگی بازیگری می‌داند که با او کار می‌کند و معتقد است آموزش در عرصه بازیگری بسیار مهم است ولی دست آخر این دریافت درست هر بازیگر از عوالم خودش است که آن را به حرکت در خواهد آورد.

کارگردان شرکت کننده در سی و سومین دوره جشنواره استانی در پاسخ به این سوال که تعطیلی دو ساله تئاتر با انتشار ویروس کرونا چه تاثیری بر این هنر گذاشته است گفت:بلاخره همه‌ی طیف‌ها درگیر این شرایط بودن.اما برای من فرصت خوبی شد که بیشتر اوقاتم رو به کتابخوانی بگذرانم.من پیشنهادی ندارم چون تخصص در این امر ندارم اما فقط معتقد هستم که آدم هنرورز مثل شمشیر باید توی نیام هم تیز بماند.مرادم این است که چه اوقات تمرین چه اجرا و چه روزهایی که بر صحنه نیست باید جریان فکری داشته باشد.

این هنرمند فارسانی اظهار داشت:جشنواره‌ها همه ویترین هستند برای تئاتر و هر کسی ویترین آگاهانه‌تری برای تأثیرگذاری بر نهاد یک جامعه برپا کند ، درخورتر خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

نظرات کاربران