در حال بارگذاری ...
در آستانه یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک خان؛

پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان رونمایی شد

پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان در آستانه یکصدمین سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از گیلان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان  در مراسم رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان با اشاره به اینکه جشنواره امسال به نام میرزا کوچک جنگلی نامگذاری شده است، اظهار کرد: میان شخصیت‌های مبارزی که وجود دارند میرزا کوچک شخصیتی ذاتاً بین المللی است.

وی با بیان اینکه این موضوع از این نظر بیان می‌شود که در میان نهضت میرزا کوچک جنگلی افرادی با ملیت‌های مختلف حضور داشتند، افزود: بر همین اساس یکی از دغدغه‌های ما برگزاری همایش‌های بین المللی با موضوع میرزا است.

فیروز فاضلی  در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های گذشته در این استان بسیاری از شخصیت‌های بین المللی در حد افراد محلی جلوه داده شده‌اند، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر گیلان نیز شخصیت‌های با بُرد ملی حضور دارند که باید جایگاه‌های آنها حفظ شود.

وی با بیان اینکه جای خوشحالی است که نسل مدیرانی که در این اداره کل در سال‌های اخیر پرورش داده شده‌اند به دنبال ملی کردن چهره‌های استانی و محلی خود هستند، اضافه کرد: زمانی که تفکر و برنامه به این سمت حرکت کند یعنی به دنبال ماندگاری شخصیت‌ها هستیم.

فاضلی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پای بین المللی بودن شخصیت میرزا کوچک جنگلی مانده است، افزود: مسئولان وقت استان باید برای ملی شدن این کنگره موضوع را در از طریق وزارت کشور در هیئت دولت مطرح می‌کردند که متأسفانه انجام نشد.

وی با بیان اینکه در دوران مبارزات نهضت جنگل، میرزا کوچک تنها به فکر مبارزه با استبداد نبود بلکه رسیدگی به احوال مردم و کمک به آنها نیز در اولویت‌های او قرار داشت، گفت: این موضوع در گیلانی‌ها نهادینه شد همان گونه که در جنگ تحمیلی شاهد اعزام هزار و ۵۰۰ کامیون از کمک‌های مردم این استان به جبهه بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه بدترین کار این است که یک مفهوم تبدیل به عدد شود، اضافه کرد: زمانی که به عدد تبدیل می‌شود یعنی اینک منطق ریاضی بر آن حاکم است و در این منطق تفکر به معنای خاص مورد توجه نیست.

وی با بیان اینکه انسان برای اینکه از عدد خارج و به ذات اصلی خود برسد نیازمند سه چیز دارد که متأسفانه نه جامعه شناسان و نه روان شناسان درباره آن به درستی صحبت نکرده‌اند، ادامه داد: عشق، ایمان و امید این سه مؤلفه است که اگر انسان آن را داشته باشد به بودگی و یا همان ذات خود باز می‌گردد.

فاضلی با اشاره به اینکه هنر در تمام جهان مرز ندارد و بودگی انسان را می‌شناسد، گفت: هنر و فرهنگ دو مورد عاملیت (انسان) و کلیت (توجه به همه نیازهای انسانی) را با خود به همراه دارند و تکه برداری در هنر معنایی ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در زمینه تئاتر و اجرای نمایش‌ها راهبردی است نه تجویزی، افزود: تئاتر جنبه‌های بین المللی دارد و باید در این مسیر حرکت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه می‌دانیم که امکانات زیادی در بخش‌های هنری و فرهنگی نداریم اما اینکه راه و مسیر را برای فعالیت هنرمندان و اهل قلم نبندیم بالاترین ارزش است، تأکید کرد: قطعاً زمانی که هم امکانات و هم منابع مالی وجود داشت می‌توانستیم شاهد پیشرفت فعالیت فرهنگی و هنری باشیم که نبودیم.

وی با تأکید بر اینکه باور داشتن هنرمند بالاترین ارزش است، تصریح کرد: هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگی در تنگناها به بالاترین درجات رسیده‌اند.

در پایان این جلسه از پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان رونمایی شد.




نظرات کاربران