در حال بارگذاری ...
کارگردان «منظومه نسبتاً عاشقانه خسرو و شیرین»:

ارائه مشاوره به هنرمندان جوان برای توسعه نمایش ایرانی ضروری است

یک کارگردان نمایش خیمه‌شب‌بازی، حضور افراد باتجربه در جشنواره بین‌المللی نمایش آیینی و سنتی را ضروری خواند و گفت: مسئله این‌جاست که ما در برخی بخش‌ها افراد آگاه چندانی نداریم، به همین خاطر علاقه‌مندان ممکن است به بیراهه بروند، بنابراین معرفی مشاوران مناسب، می‌تواند این خلأ را پوشش دهد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، «علی جباری» که با نمایش «منظومه نسبتاً عاشقانه خسرو و شیرین» در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد، درباره اجرای این اثر توضیح داد: این اثر یک نمایش خیمه‌شب‌بازی و برگرفته از داستان خسرو و شیرین است که مخاطب آن را در قالب خیمه‌شب‌بازی تماشا خواهد کرد.

او ادامه داد: در این نمایش، منظومه عاشقانه خسرو و شیرین، به حالت کمدی خیمه‌شب‌بازی تبدیل شد و در آن از تکنیک‌های هنر خیمه‌شب‌بازی و نقالی استفاده کردیم.

این کارگردان، شکل‌گیری ایده این اثر را شخصی و نهایی شدن آن را حاصل کار گروهی خواند و تصریح کرد: مرشد در این اثر، علاوه بر مرشد خیمه، راوی و بازیگر نیز هست. در واقع این نمایش با ایده شخصی من شکل گرفت اما به‌صورت کارگاهی پیش رفت بنابراین متن با همکاری سعید دهقان‌نژاد و شیرین کاشفی که عروسک‌گردان و مرشد ما هستند، به نتیجه رسید و کاری مشترک به شمار می‌رود.

جباری همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی نمایش آیینی و سنتی را یک فرصت مناسب برای ارتباط این بخش با مخاطبان دانست و خاطرنشان کرد: خوشحالم که بخش خیمه‌شب‌بازی به‌صورت زنده برگزار می‌شود زیرا ما به حضور تماشاچی و نفس به نفس بودن با آنان نیاز داریم.

او حضور افراد باتجربه در بدنه جشنواره و ارائه مشاوره به جوانان را امر مهمی خواند و یادآور شد: شاید لازم بود که کارهای متفاوت دیگری نیز در این جشنواره پذیرفته شود. همچنین یکی از اتفاقاتی که می‌تواند به جشنواره کمک کند و شاید نیازی ضروری باشد، این است که قبل از جشنواره افرادی باتجربه معرفی شوند تا به جوان‌ها و علاقه‌مندان مشاوره ارائه دهند.

این کارگردان تصریح کرد: مسئله این‌جاست که ما در برخی بخش‌ها افراد آگاه چندانی نداریم، به همین خاطر علاقه‌مندان ممکن است به بیراهه بروند، بنابراین معرفی مشاوران مناسب، می‌تواند این خلأ را پوشش دهد.

جباری خاطرنشان کرد: در واقع با این دیدگاه افرادی که به این عرصه علاقه دارند، می‌توانند کارهای باکیفیت‌تری را ارائه دهند تا زحمات آن‌ها به‌خوبی دیده شود و عملاً به بار بنشیند.

او در پایان با اشاره به این دوره از جشنواره که از چهاردهم آذرماه سال جاری آغاز به کار کرده است، ادامه داد: به نظر من، حضور افراد آگاه می‌تواند به توسعه نمایش‌های سنتی و حفظ و ماندگاری این عرصه کمک کند که امیدوارم که در دوره‌های بعد مدنظر قرار بگیرد.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ تا ۲۱ آذرماه به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.




نظرات کاربران