گفتوگو با کارگردان «کاش چشم نمیدید»
روایتهای متکثر از قتل محمدتقی خان امیرکبیر
رقابتی شدن جشنواره آیینی و سنتی شرط لازم برای افزایش سطح کیفی آثار است

عدهای که شاهد قتل امیرکبیر بودهاند، حالا روایتهای خود را از این ماجرا دارند.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، این خلاصهای است از نمایش «کاش چشم نمیدید» که با کارگردانی مهدی ملکی است که در بخش صحنهای بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی اجرا میشود.
این کارگردان، رقابتی شدن فضای جشنواره را شرط لازم برای افزایش سطح کیفی آثار از جنبههای گوناگون میداند.
او درباره جزئیات این نمایش میگوید: این نمایش با عنوان فرعی «مضحکه قتل امیرکبیر» داستانی عدهای از افراد را روایت میکند که از نزدیک شاهد قتل امیرکبیر بودهاند و محوریت این نمایشنامه حول همین موضوع قرار دارد.
ملکی که این نمایش را با متنی از مهدی صفارینژاد اجرا میکند، میافزاید: نمایشنامه «کاش چشم نمیدید» در ترکیبی از تقلیدچیها داستان قتل امیرکبیر را روایت میکند که «جرقه»، «امینالخزینه»، «مبصرالخزینه»، «رکنالخزینه»، «کاشفالخزینه»، «ماه نساء» و «آقا بالاخان» شخصیتهای این داستان هستند و در این اثر از شیوههای اجرایی همچون شبیهخوانی بهره گرفته شده است.
او با اشاره به مسئله آموزش در حوزه نمایشهای آیینی اضافه میکند: برای ما جوانان، جشنواره تئاتر آیینی سنتی، غنیمتی به شمار میرود تا خود را در معرض آموزش قرار دهیم حالآنکه فضای آموزشهای آکادمیک در این بخش تا به الآن عزمی برای ایجاد رشتههای مرتبط و ارائه آثار پژوهشی مرتبط با نمایشهای آیینی و سنتی نداشته است، البته به یاری وجود چهرههای باتجربه در این حوزه شاهد آنیم که چراغ نمایشهای آیینی و سنتی در تمامی عرصهها از جمله نظام آموزش عالی روشن نگه داشته شده است.
ملکی که معتقد است این جشنواره باید بهصورت رقابتی برگزار شود، میگوید: نکته حائز اهمیت دیگر در این بخش به مسئله رقابتی نبودن جشنواره بازمیگردد که به عقیده من سبب میشود گروهها، سطح غایی و نهایی هنر خود را در معرض دید عموم قرار ندهند و به جد معتقدم در بخش اجراهای صحنهای، رقابتی شدن فضای جشنواره را شرط لازم برای افزایش سطح کیفی آثار از جنبههای گوناگون میدانم.
او تأکید میکند: در تمام جشنوارهها، آنچه موجب پرشور شدن رخدادها میشود، زنده نگه داشتن فضای رقابتی است که البته به تناسب بخشهای مختلف در روند تولید نمایشهای آیینی سنتی و موضوعاتی همچون نمایشنامهنویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و لباس، موسیقی و مواردی ازایندست، تمامی هنرمندان تلاش میکنند تا خود را برای قرار گرفتن در معرض آزمونی قرار دهند که چهبسا سرنوشت تداوم حضور آنها را در این عرصه مشخص کند.
کارگردان نمایش «کاش چشم نمیدید» با تأکید بر اهمیت اجرای عمومی آثار شرکتکننده در جشنواره تئاتر آیینی سنتی ادامه میدهد: یکی از دیگر از نکات مهم در ارتباط با جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به ایجاد فرصت اجرای عمومی آثار در دیگر ایام سال بازمیگردد که چهبسا اگر ترویج و احیای بسیاری از فرهنگها و کهنالگوها را در این مسیر دنبال میکنیم. مادامیکه عموم مخاطبان، تماشاگر این تولیدات نباشند، نمیتوانیم آنگونه که بایدوشاید به اثرگذاری امیدوار باشیم.
بیستمین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی این روزها (از ۱۴ تا 21 آذرماه سال جاری) به دبیری داوود فتحعلیبیگی در حال برگزاری است.