در حال بارگذاری ...

گزارشی از نخستین روز برگزاری همایش آئین‌های عاشورایی

به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر، از ساعت ۱۵ امروز و با برگزاری مراسم آئینی پرده‌خوانی، پنجمین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی کار خود را آغاز می‌کند.

پنجمین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی با برگزاری مراسمی به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کند.
به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر، از ساعت 15 امروز و با برگزاری مراسم آئینی پرده‌خوانی، پنجمین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی کار خود را آغاز می‌کند.
نخستین روز
نمایش"حیرت بازار" نوشته عبدالرضا فریدزاده به کارگردانی زری اماد، نخستین نمایش بخش صحنه‌ای جشنواره است که از ساعت 16 اجرا می‌شود.
نمایش"کرب و بلا" به نویسندگی و کارگردانی خسرو امیری از کرمانشاه، دومین اجرای صحنه‌ای نخستین روز از همایش است که در بخش مسابقه روی صحنه خواهد رفت.
نمایش"من قاضی القضاتم که مرگ مرد مهر کردم به مهر" نمایش بخش ویژه جشنواره هم از ساعت 19 نوشته و کارگردانی نصرالله قادری روی صحنه خواهد رفت.
تالارهای نمایشی جشنواره
تالار فخرالدین اسعد گرگانی و تالار طه شهرستان گرگان به همراه تالار شهید بهشتی شهر کردکوی که در فاصله 40 کیلومتری شهر گرگان واقع است، میزبان نمایش‌های بخش صحنه‌ای، پنجمین همایش آئین‌های عاشورایی هستند.
نشست مدیرکل ارشاد‌ گلستان با مهمانان‌
غلامرضا منتظری مدیرکل ارشاد استان گلستان شب گذشته با حضور در باشگاه فرهنگیان گرگان، محل اقامت گروه‌های نمایشی به دیدار و گفت‌وگو با مهمانان حاضر در جشنواره پرداخت.
وی همایش آئین‌های عاشورایی را میدانی برای مسابقه و رقابت دانست و گفت:«همایش آئین‌های عاشورایی، همایشی رقابتی است اما چه زیباست که تلاش کنیم برای رضایت بیشتر سالار قافله کربلا(ع) و قلمرو نگاهمان رضایت او باشد.»
منتظری با بیان این که تلاش‌های زیادی برای برگزری این همایش صورت گرفته است، گفت:«به طور قطع شرایط موجود ایده‌آل نیست و نتوانسته‌ایم در حد ایده‌آل شرایط و امکانات را فراهم کنیم اما تا آن جا که امکان دانسته تلاش کرده‌ایم و امیدواریم با همکاری گروه‌ها بنیاد این همایش که به پنجمین دوره خود رسیده است، شکل مطلوب‌تری بگیرد و این دوره از جشنواره هم نسبت به دوره‌های گذشته موفق‌تر برگزار شود.»
او همچنین از برنامه‌های در نظر گرفته شده توسط اداره کل ارشاد استان گلستان برای حاضران در همایش خبر داد، گفت:«هر روز یک برنامه بازدید از نقاط مختلف استان برای مهمانان در نظر گرفته شده است. همچنین هر شب و پس از آخرین اجرای نمایش، کارگاه‌های تخصصی آموزشی با حضور استادان نمایش ایرانی در با نگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.»
وی با اشاره به حجم بالای برنامه‌های همایش و فشردگی آن‌ها، گفت:«علاقه‌مند بودیم که جلسات نقد و بررسی نمایش‌ها را هم برگزار کنیم که فشردگی برنامه‌ها و زمان کم، مجالی برای برگزاری جلسات نقد و بررسی باقی نگذاشت.»
در ادامه این نشست حسین راضی قائم مقام دبیر همایش آئین‌های عاشورایی با تشکر از میزبان استان گلستان از این همایش گفت:«از بین 30 استان کشور، استان گلستان میزبانی از پنجمین همایش آئین‌های عاشورایی را پذیرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.»
وی ابراز امیدواری کرد تا فرهنگ عاشورا به عاشوراییان در این همایش متجلی شود و هنرمندان بتوانند جلوه‌هایی از کربلا را در صحنه‌های نمایش متجلی کنند.
قائم مقام دبیر همایش آئین‌های عاشورایی از گروه‌ها خواست تا داوری را ملاک قرار ندهند و قضاوت درباره آثار را به صاحب اصلی همایش، امام حسین(ع) واگذار کنند و پاداش خود را از آن حضرت بخواهند.