در حال بارگذاری ...
در آغاز سی و سومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی

اولین جلسه کارگاه نقد با حضور رضا رجایی برگزار شد

جلسات کارگاه نقد تئاتر به عنوان جلسات آموزشی در ایام سی و سومین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی به صورت روزانه برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان غربی، اولین جلسه کارگاه نقد تئاتر با مدرسی رضا رجایی کارشناس ارشد هنرهای نمایشی، دانش‌آموخته‌ی کارگردانی و مدرس این کارگاه در ساعت هفده روز 17 آذر ماه 1400 در سالن فرهنگ مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد ارومیه برگزار شد.

این جلسه در حضور علاقمندان، بازیگران، کارگردانان و کارشناسان تئاتر استان، در تالار فرهنگ با معرفی و پخش دقایقی از فیلم-تئاتر «روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند» اثر «تام استوپارد» از نشنال تیاتر (NATIONAL THEATRE) انگلستان آغاز گردید. در ادامه، «رضا رجایی»  با پرداختن به مقدمه‌ای کوتاه، در خصوص نقل‌قول‌هایی از نظریات رادیکال «ضد تفسیر» و ضدّ انتقادی دکتر ساموئل جانسون، سوزان سانتاگ و پروفسور لزلی فیدلر سخنانی را ارایه نمودند. در بخش دوم مبحث «واکنش پیش از نقد» مطرح گردید و عواملی چون: «زمان و مکان، پی‌رنگ، شخصیت، ساختار، فضا، سبک و درونمایه» از منظر واکنش پیش از نقد و از دیدگاه خواننده/شنونده/تماشاگرِ عادی مورد موشکافی و بررسی قرار گرفت. به عنوان مثال در بخش «ساختار» برای درک بهتر موضوع، «هِرَم فریتاگ» به عنوان نمودار شاخص بررسی ساختار نمایشنامه‌های پنج پرده‌ای مورد تحلیل و تبیین قرار گرفت.

در بخش سوم این کارگاه شاخص‌ها و عوامل موثر در «نقد سنتی» معرفی گردید و همچنین رویکردهای این نقد با دو عنوانِ «نقد تاریخی-تذکره‌ای (زندگی‌نامه‌ای)» و «نقد اخلاقی – فلسفی» در بخش‌های چهارم و پنجم از جلسه کارگاه نقد برای حاضران ارایه شد. در پایان جلسه نمایش هملت اثر جاودانه ویلیام شکسپیر از منظر نقد سنتی مورد بحث و بررسی اجمالی قرار گرفت.

 جلسه دوم و سوم این کارگاه نیز به ترتیب رأس ساعت 17 روزهای پنجشنبه و جمعه، هجدهم و نوزدهم آذرماه هزار و چهارصد در تالار فرهنگ مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام

احمدرضا حجارزاده: سال‌هاست خاورمیانه و انبوه حوادث بی‌پایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و جهان قرار گرفته است. گرچه چندان ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران