در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب»؛

جشنواره آیینی و سنتی بستر مهم ارتباط میان اهالی تئاتر و مردم است

کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب» گفت: جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مهمترین پل ارتباطی میان اهالی تئاتر و مردم است و حال که جشنواره به شیوه مجازی برگزار می‌شود، امیدواریم شاهد فراهم آوردن بستر اجرا‌های صحنه‌ای برای گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره و برقراری این ارتباط باشیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، محمدجواد کبودرآهنگی، کارگردان نمایش «عروسی دختر رستم بانوگشسب» که با این نمایش در بخش صحنه‌ای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد درباره جزئیات این نمایش، گفت: این نمایشنامه نوشته اردشیر صالح‌پور به همت گروه تئاتر بوعلی از استان همدان در این دوره از جشنواره حضور یافته که در قالب نمایشی کمدی، بر اساس منظومه‌ای حماسی متعلق به قرن ششم هجری نوشته است هر چند که نویسنده آن منظومه مشخص نیست و مبنای کار، نسخه تصحیح شده روح‌انگیز کراچی است.

او درباره ویژگی‌های متن این اثر نمایشی و خط روایی آن یادآور شد: دختر رستم در این منظومه حماسی هزار بیتی که چون شاهنامه در بحر متقارب سروده شده، بانویی زیبا، یل و پهلوان است که تربیت جنگی برادرش فرامرز را بر عهده دارد، در نبرد‌های بسیار شرکت می‌کند و البته حاضر به ازدواج با خواستگاران خود نیست.

کبودرآهنگی در ادامه تصریح کرد: بانو گشسب در برابر ازدواج با خواستگاران خود مقاومت می‌کند و در مجموع، مشکلاتی که برای خواستگاران او به وجود می‌آید، تلاش‌های رستم برای راضی کردن دخترش به ازدواج، بستن دستان شوهر در شب عروسی و برخی موارد دیگر موقعیت‌های کمدی را شکل می‌دهد.

بهره‌گیری از شیوه‌های آشنای نمایش ایرانی چون نقالی، شبیه‌خوانی، سیاه بازی

در روند تولید نمایش عروسی دختر رستم بانوگشسب از گونه‌های مختلف تولید نمایش آیینی و سنتی همچون نقالی، شبیه‌خوانی، سیاه بازی و تخت‌حوضی بهره گرفته‌ام و بار‌ها و بار‌ها در موقعیت‌های مختلف این اثر نمایشی را به صحنه برده‌ایم.

طیف وسیعی از جامعه خواهان مواجهه هر چه بیشتر با نمایش‌های آیینی و سنتی هستند

نقش و جایگاه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در مسیر حفظ کهن‌الگو‌های نمایشی غیرقابل انکار است. این رویداد از آن دست جشنواره‌هایی است که طیف وسیعی از جامعه، خواهان آن هستند چرا که نه تنها برای بسیاری از افراد تداعی‌کننده بخشی از آداب و رسوم مرتبط با فرهنگ‌های گوناگون است بلکه نمایش‌هایی که دارای موقعیت‌های کمدی هستند، می‌توانند دقایقی مفرح و لذت بخش را برای مخاطبان به وجودآورند.

کبودرآهنگی به ادوار مختلف حضور خود در جشنواره اشاره و بیان کرد: البته یکی از نکات حائز اهمیت در عرصه تئاتر، وجود ارتباط دوسویه میان عوامل نمایش و مردم است و امیدواریم حال که جشنواره به شیوه مجازی برگزار می‌شود، طی فرصت‌های پیش رو و فراهم آوردن بستر اجرا‌های صحنه‌ای برای گروه‌های نمایشی حاضر در جشنواره، شاهد برقراری این ارتباط باشیم.

بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ آذر به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در حال برگزاری است. اختتامیه این رویداد ۲۱ آذر ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد
گفت‌وگو با محمدجواد کبودرآهنگی

سیاه‌بازی به بازیگرانی کاربلد برای خلق فضای کمدی نیاز دارد

محمدجواد کبودرآهنگی، نویسنده و کارگردان نمایش «سلطان عمرا بمیرد» می‌گوید سیاه‌بازی کار دشواری است که بیش از کارگردانی به بازیگرانی کاربلد نیاز دارد تا بتوانند فضای کمدی را خلاقانه به نمایش بگذارند.

|

نظرات کاربران