رفیعی، صابری و صادقی در «سینما» ، فرمان آرا، پرستویی، بیضایی، مهرجویی و تقوایی در «تئاتر»
درحالیکه کار گردانان مطرح تئاتر ایران مثل علی رفیعی و پری صابری فعالیت در عرصه سینما را برای خود بهتر می بینند برخی از کارگردانان مطرح سینما ،به تازگی تئاتر را بیشتر از سینما برای فعالیت خود مناسب دانسته اند.
ایسنا:
محمد تاجیک
درحالیکه کار گردانان مطرح تئاتر ایران مثل علی رفیعی و پری صابری فعالیت در عرصه سینما را برای خود بهتر می بینند برخی از کارگردانان مطرح سینما ،به تازگی تئاتر را بیشتر از سینما برای فعالیت خود مناسب دانسته اند.
به گزارش خبرنگار هنری ایسنا، یکی از این کارگردانان سینما بهمن فرمان آرا ست که قصددارد نمایش مردی برای تمام فصول را در پاییز به روی صحنه ببرد. بیضایی نیز پس از سگ کشی ترجیح داده تا بیشتر درتئاتر فعالیت کند اگرچه از اجرای جدیدترین نمایشش همچنان خبری نیست . تقوایی نیز برای مرکز هنرهای نمایشی فیلم تعزیه می سازد واگر شرایط لازم فراهم شود فیلمبرداری از نمایشهای ایرانی را آغاز میکند تااز مرگ نمایشهای ایرانی جلوگیری نماید. مهرجویی نیز در سالهای اخیر قصد داشته نمایشی را به روی صحنه ببرد.
همچنین پرویز پرستویی میخواهد مدتی از سینما دور شده و تئاتر کار کندو در شرایط فعلی ”نه“ گفتن به سینما را ، خدمتی به این هنر می داند. او میخواهد نگاهی دوباره به خودش داشته باشد وبا دورشدن از سینما انرژی جدیدی بگیرد. به همین خاطر بازی در نمایش جدید رحمانیان راپذیرفته است . نمایشی که رحمانیان با حضور بازیگرانی چون مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، ترانه علیدوستی و احمد مهران فر آن را به روی صحنه میبرد
/درجست وجوی هوایی تازه/
برخی از این هنرمندان ،عرصه ای که مدتها در آن فعالیت داشته اند را در شرایط جاری بسیار نا مطلوب توصیف کرده اند و شاید برای فرار از این وضع ترجیح داه اند تادر حوزه دیگری به فعالیت بپردازندالبته علاقه برای کسب تجربه در عرصه ای دیگر در این زمینه بی تاثیر نبوده است
/ شوالیه و سینما/
پری صابری کارگردان تئاتر در تازه ترین گفت وگوی خود با خبرنگار ایسنا از قصد خود برای تولید اولین فیلم سینمای اش خبر دا ده است .صابری که دوران نوجوانی وجوانی خود را در فرانسه گذرانده است فارغ التحصیل مدرسه عالی تکنیک وسینماتو گرافی ووژیرار پاریس است و تا کنون بیش از ٢٠نمایش را به روی صحنه برده است .
اوپس از علی رفیعی دومین کارگردان مطرح تئاتر محسوب می شود که قصددارد پا به عرصه سینما بگذارد. وجه مشترک پری صابری با علی رفیعی در این موضوع است که هردو در سالهای اخیر به وضع موجوددر تئاتر به شدت معترض بوده اند صابری پس از دریافت نشان شوالیهی ادب و هنر فرانسه !در اعتراض به پایان زود هنگام نمایش خود، اعلام کرد که در این وضعیت قصد ندارد دیگر کار تئاتر انجام دهد او برخوردهای شخصی و مغرضانه با هنرمندان حرفهای تئاتر، را دلیل اصلی این تصمیم خود عنوان کرده بود
/قطار سینما/
علی رفیعی نیز که با اولین ساخته سینمایی خود ماهی ها عاشق می شونددر جشنواره فجر امسال خوش در خشید بارها گفته است : اگر بگذارند سوار قطار سینما شوم، دلم نمیخواهد از آن پایین بیایم، بنابراین خیلی مشتاق هستم که فیلم دوم خود را امسال بسازم. دکتر رفیعی،در سالهای اخیر مدیریت ضعیف تئاتر کشور را عامل اصلی سرخوردگی خود و گروهش برای فعالیت در عرصه تئاتر کشور عنوان کرده و گفته است فکر میکنم آنقدر سیاستگذاریها اشتباه باشد که هنرمندانی مثل او دیگر نخواهند در این وضعیت کار کنند. رفیعی همیشه کوشش کرده تا با وضع موجود کنار بیایدولی در پایان متوجه شدهاست که هیچ فایدهای ندارد
/مطربها وقاب دستمال /
رفیعی رفتارهایی که با هنرمندان تئاتر صورت گرفته را همانند رفتار با مطربهایی توصیف کرده که بناست به موقع به نوازندگی خودشان مشغول شوند و در آنجا که نیازی به آنها نیست همانند یک قاب دستمال کهنه به دور انداخته و کنارشان بگذارند.
/میکده حمام نیست/
قطبالدین صادقی دیگر کارگردان تئاترایران ازجمله هنرمندانی است که قصدداشته ساخت اولین فیلم بلند خود را آغاز کند ، او بارهادر گفت وگو بارسانه ها از تولید فیلمی خبرداده که به مشکلات مردم کردستان میپردازد. صادقی در این فیلم به زندگی یک خانواده کرد اشاره میکند که پس از آمدن به تهران متلاشی میشود. صادقی ساخت چندین فیلم کوتاه را نیزدر کارنامه خودداشته است فیلم کوتاه ” میکده حمام نیست” به موضوع تخیلات یک دانشجوی تئاتری میپردازد و فیلم دیگر یعنی ” ترکه” یک فیلم آموزشی محسوب میشود.
وی پیش از این مستندی درباره فولاد مبارکه اصفهان ساخته است. این مستند ” گل ، آب و آتش” نام دارد و به گفتهی صادقی، او سعی کرده است تا ترتیبی از طبیعت، هنر و صنعت را در بافتی شاعرانه به نمایش درآورد.او نیز در سالهای اخیر منتقد وضع موجوددر تئاتر بوده است
/آواز خوان طاس“/
داریوش مهرجویی که در سالهای اخیر قصد داشته نمایش “آواز خوان طاس“ را به روی صحنه ببردچندسال پیش از اجرای آن منصرف شد و در باره این انصراف گفت: چون “آییش“ کما بیش این تئاتر را اجرا کرد؛ من از اجرای آن منصرف شدم. البته شاید در آینده تصمیم گرفتم تئاتر دیگری اجرا کنم. به گزارش ایسنا مهرجویی درباره علت گرایش خود به تئاتر گفته بود : تئاتر نسبت به سینما و تلویزیون دارای فضای بازتری است؛ شاید به این دلیل که از تماشاگران خاص و بالغتری برخوردار است. تئاتر کشور در چند سال اخیر رشد خوبی داشته و تمامی دست اندرکاران و مردم از تئاتر راضی هستند و “نوزایی” جالبی در زمینه تئاتر در حال رخ دادن است. به گفته مهرجویی هم اکنون “تئاتر از سینما وضعیت بهتری دارد چون سینما با وضعیت فعلی حتی نمیتواند مخارج تبلیغات خود را تامین کند ولی اجرای تئاتر در ایران از نظر اقتصادی ریسک کمتری نسبت به سینما دارد.
/بیضایی و سکوت /
البته در این میان بهرام بیضایی اگر امکانی برای فعالیت در سینما وتئاترنداشته باشد راه سومی رانیز پیداکرده است
بیضایی زمانی در پاسخ به سوالی درباره سکوت طولانیاش در این سالها گفته بود: من هیچ گاه سکوت طولانی نکردهام، همیشه دارم کار میکنم و حتی شاید وقت برای کارهایم کم میآورم، من زمانی که در سینما یا تئاتر فعالیت نمیکنم در حال نوشتن هستم. وی تصریح کرده بود: کسانی که فکر میکنند با جلوگیری از کار سینما یا تئاتر میتوانند مرا وادار به سکوت کنند متوجه شدهاند که نمیتوانند. چون من دارم مینویسم و برای نوشتن من هنوز راهحلی پیدا نکردهاند.