در حال بارگذاری ...
مردم از بیستمین دوره نمایش های آیینی و سنتی چه دریافت کرده اند

استقبال عمومی از اجراهای جشنواره در پهنه رودکی
امروز ، آخرین فرصت را از دست ندهید

ایران تئاتر- مینا بهرامی: پس از وقفه دو ساله تعطیلی تئاتر اجرای بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی محبوبیت چشم گیری در بین مخاطبان به دست آورده است به نحوی که مردم خواهان اجرای این چنین نمایش ها در محل های دور از منطقه مرکزی و محدود تمرکز سالن های نکمایش تهران هستند.

از خیابان حافظ که رد شوی صدای ساز های سنتی توجه هم را جلب می کند،نزدیک تر ، متوجه تجمع مردم می شوی. بله نمایش های محیطی و آیین های سراسر کشور  با شور و حال ، در حال اجرا است.

اینجا خیابان حافظ ، تقاطع شهریار پهنه رودکی، محلی که نمایش های بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اجرا می شود.

پس از اجرای نمایش های آیینی و سنتی توسط هنرمندان مناطق مختلف کشور؛ با دیدن مردم علاقمند ، جویای نظر اقشار مختلف جامعه در خصوص برگزاری جشنواره شدیم :

آگاهی بخشی با تئاتر خیابانی 

مینا مختاری دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی نانو تکنولوژی درباره این اجراها می گویید: تئاتر خیابانی این روزها نقش مهمی در آگاه کردن مردم و یادآوری نکات آموزشی دارد. اگر این نمایش ها به معرفی آیین ها و سنت های مختلف ملل هم بپردازند که اهمیت آنها دوچندان خواهد بود چون که ما مردم عام با آداب و رسوم هموطنانمان آشنا می¬شویم نکاتی را به خاطر می سپاریم و گاهی هم ترقیب می¬شویم که درمورد آن بیشتر مطالعه کنیم.

اجراهایی در مسیر زندگی مردم 

وحید خسروی دانشجوی کارشناسی ارشد نمایش عروسکی، مسئول دبیرخانه جشنواره قصه گویی و یکی از کارگردانان نام آشنای  تئاتر کودک است. او نظرش را درمورد جشنواره این گونه بیان میکند: بعد از شرایط کرونایی که پشت سر گذاشته ایم نمی شود راحت برگشت به اجراهای سالنی، طبیعتاً سخت است و بنا بر شیوه و اجرا به شکل خیابانی می شود این وضعیت را رقم بزنه که مردم آرام آرام دوباره متوجه اتفاقات تئاتری و اجرای نمایش شوند و کم کم از این حال و هوای سخت و  اپیدمی بحث کرونا خارج شوند با دغدغه کمتر به تماشای تئاتر بنشینند.

بنظر من بهتر است که اجرای نمایش ها را محل مجموعههای نمایشی جابه جا و منتقل کنند به جاهایی که هیچ مرکزی برای این هنر وجود ندارد.

مکان هایی که مردم عادی  بیشترند. وقتی این اتفاق درب تالار وحدت ویا حتی محوطه تئاتر شهر باشد قطعا افرادی که برای تماشا می آیند بیشتر از همین صنف هستند.

اما زمانی که این نمایش های در مکان هایی اجرا می شوند که مردم عام بیشتر هستند قطعا استقبال بیشتر خواهد بود و تئاتر بهتر و بیشتر از قبل شناخته میشود.

ما تئاتری ها چون تئاتر را دوس داریم هرجایی که تئاتری اجرا شود لذت خواهیدم برد  ولو اینکه در این خیابان باریک باشد در سرما و یا گرما باشد.

تپش قلب با اجرای آیین های محلی 

الهام دارابی دارای مدرک تحصیلی لیسانس امور تربیتی با بیان وقفه دوساله تعطیلی تئاتر و خلاء این اتفاق گفت: حس خوبی بود که صدای موسیقی آیینی سنتی را  از دور می شنیدم قلبم تبش گرفته بود که برسم به محل اجرا و متأسف شدم وقتی دیدم مردم حتی از فصایی که به راحتی امکان استفاده دارند استفاده نکردند چون تعداد صندلی ها از آدم ها بیشتر بود واین حیف شده بود. کرونا می تواند یک دلیل برای اتفاق باشد اما این نمایش ها در فضای باز در حال اجرا هستند و پروتکل ها کاملا رعایت شدند وجایی نگرانی نبود.

بنظر من دنیا دیگر به متخصص نیاز ندارد بیشترنیازمند هنرمند است و خدا را شاکرم که باز هم هنرمندان به میدان آمدند و امیدوارم که این مسئله تداوم داشته باشد.

تجربه شیرین اجراهای خیابانی با چاشنی آشنایی با اقوام ایرانی

نوشین رحیمی یکی دیگر از تماشاچیان این جشنواره است با مدرک کارشناسی IT  در یک مطب ورانپزشکی کار می کند. او حس خوبی از این اجراها گرفته در تعریف حسش می گوید: گاهی اوقات از این مسیر رد می شوم امروز هم همانند هر روز در حال رد شدن بودم که صداهایی توجه ام را جلب کرد. قبلا از دوستانم درمورد تئاتر خیابانی شنیده بودم و چند باری هم به دعوت شان به سالن نمایش برای دیدن تئاتر رفته بودم اما فقط تئاتر صحنه ای، تصوری از اجرای خیابانی نداشتم. تا اینکه به محل اجرای نمایش های خیابانی آیینی سنتی رسیدم. برایم جالب بود که مردم با دقت تمام در حال تماشا کردن هستند، مهمترین مسئله ای که توجه ام را جلب کرد اجرای موسیقی های سنتی بود که هر کدام از نمایش از یک استان بودند و مدتی که در محل اجراها بودم با موسیقی چند استان آشنا شدم و این باعث شده روز های دیگر این جشنواره هم کارهایم را سبک کنم تا بتانم به دیدن این تئاترهای خیابانی بیاآیم. یک پیشنهاد دارم که مسئولین امر اگر بتوانند این اجراها را به مکان هایی که مردم آشنایی با تئاتر و تئاتر خیابانی ندارد ببرند قطعا استقبال بیشتری خواهد شد و افراد بیشتری به سمت تئاتر و حمایت از آن خواهند آمد.

این همه رسم ورسوم جذاب 

مایکل روکا ( مهدی جعفری) مهندس عمران و به گفته ی خودش دو رگه پدر ایرانی و مادر فرانسوی است. برخلاف رشته اش در یک کافه باریستا است و می گوید روزانه با هنرمدان تئاتری زیادی سرکار دارد اما تا کنون اجرای نمایش خیابانی را از نزدیک ندیده بود فقط تعریف مشتریان را شنیده و در ذهن خود تجسم کرده بود. بعد از دیدن نمایش های یک روز از جشنواره آیینی سنتی گفت: من چندین سال بنا به وضعیت خانواده خارج از کشور زندگی کرده ام. همیشه مشغول کار بودم و هیچگاه به سمت این گونه از هنر نرفته بودم. تا اینکه به دعوت دوستانم برای دیدن نمایش های آیینی و سنتی  آمدم.

با شنیدن صدای ساز و آواز های سنتی به وجد آمدم، با آداب و رسوم فرهنگ های مختلف آشنا شدم و برایم جذاب بود که هر منطقه ای ساز مخصوص به خود و نوع موسیقی منحصربفرد خود را دارد.

برای هر مراسمی نظیر عروسی، وفات، بارش باران و.. هر منطقه ای رسوم خاص خود را دارد و به این نشان دهنده ی این است که ایران زمین دارای فرهنگی غنی، استوار و پر مفهوم می باشد.

انتقال فرهنگ بدون نیاز به کلام 

فلور حکمی فوق دیپلم اقتصاد دارد و خانه دار است برای دیدن دختر دانشجو اش به تهران آمده است.

می گویید اتفاقی از این مسیر رد می شدم که صداها را شنیدم و کجنکاو شدم که ببینم چه خبر است. وقتی نزدیک شدم جمعیتی از مردم را دیدم که به تماشای نمایش نشسته بودند. من هم در میان جمعیت نشستم به تماشا.

بازیگران روی صحنه با فرم های مختفلی تکه هایی از آداب و رسوم دیارشان را در مراسم مختلف بازی می کردند. با اینکه دیالوگی نداشتند و اما به خوبی منظورشان را با حرکاتشان به مخاطب می رسانند.

برایم باعث خوشحالی بود که در این سفر دوسه روزه موفق به تماشای این نمایش¬های زیبا شدم و با رسوم مختلف آشنا شدم. این مسئله مرا به سمتی کشاند که بیشتر در مورد اداب و رسوم دیگر مناطق مطالعه داشته باشم. به امید اینکه بیماری کرونا هرچه زود بارش را جمع کند و برای همیشه سایه ش از سرمان کم شود که بیشتر شاهد این چنین اتفاق ها باشیم.

استراحت فرهنگی در ماین دغدغه های کاری و فکری

میلاد اسدی استاد دانشگاه است و مهندسی مواد رشته  تخصصی اوست. اسدی می گوید: در رشته ما انعطافی وجود ندارد و در تمام بخش هایش با کلی فرمول و معادله سرکار داریم اما هنر روح را درگیر خود می کند. من امروز به دعوت دوستانم به دیدن این اجرا ها آمدم و لذت بردم و به این نتیجه رسیدم که گاهی میان دغدغه های کاری و فکری لازم است به سمت هنر وری بیاوریم و به دیدن نمایش بنشینیم  که روح را درگیر خود می کند که گاهی اوقات تو را به عمق خاطرات تلخ و شیرین زندگی می برد. با اقوام مختلف آشنایت می¬کند و برای داشتن همچین هنرمندان هم وطنی بر خود می بالی و درمیابی که وطنت مملوء از هنر و زیبایی است.

امروز آخرین اجراهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی  به صحنه می رود پس اگر علاقمند تجربه هخای متفاوت هستید این برنامه ها ساعت 15:30 در پهنه رودکی از دست ندهید .

 اختتامیه این جشنواره نیز  21 آذر ماه ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود.




نظرات کاربران