در حال بارگذاری ...
گفت‌گو با کارگردان نمایش «کاش چشم نمی‌دید»

در نوآوری‌هایمان مراقب ساختارهای سنتی باشیم

فرزاد لباسی که با نمایش «کاش چشم نمی‌دید» در بخش صحنه‌ای بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی حضور دارد، گفت: اگر بنا داریم شیوه‌هایی نو در اجرای آثار آیینی و سنتی اتخاذ کنیم، باید مراقب ساختارها در ادبیات و فرم اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی باشیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، این کارگردان با بیان جزئیاتی درباره نمایش خود افزود: این نمایشنامه در قالب مجلس تقلید، نوشته مهدی صفاری‌نژاد، روایتی متفاوت از قتل امیرکبیر با عنوان «مضحکه قتل امیرکبیر» است که طی آن هفت شخصیت نمایش بنا دارند تا ماجرا را از زاویه‌ای متفاوت با آنچه در حمام فین رخ داده است بازگو کنند.

او افزود: در ادامه و با آنکه این تقلیدچی‌ها قصد دارند نمایشی را علیه امیرکبیر ترتیب دهد تا به‌این‌ترتیب وجهه او را نزد اهالی شهر تخریب کنند اما به‌یک‌باره با ورود سیاه نمایش به داستان، ورق برمی‌گردد و حقیقت ماجرای قتل امیرکبیر افشا می‌شود.

کارگردان نمایش «کاش چشم نمی‌دید» با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر، بسیاری از گروه‌های نمایشی تمایل داشته‌اند از شیوه‌های مدرن در حوزه تئاتر آیینی و سنتی بهره گیرند، اضافه کرد: اگر بنا داریم شیوه‌هایی نو در اجرای آثار آیینی و سنتی اتخاذ کنیم، باید مراقب ساختارها در ادبیات و فرم اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی باشیم.

لباسی تأکید کرد: هرگاه سخن از نمایش آیینی و سنتی به میان می‌آید، توقع آن می‌رود که گروه‌ها بخشی از تلاش خود را صرف حفظ الگوها، آداب‌ورسوم قدیمی کنند در نتیجه فضای تولید اثر در این عرصه کاملاً مشخص بوده و تنها با نیم‌نگاهی به شیوه‌های مدرن اجرا و بهره‌ گرفتن از ظرفیت‌های فنی و تکنولوژیکی می‌توان به بهبود سطح کیفی آثار کمک کرد.

او جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترها به‌منظور توجه آحاد جامعه به این بخش برشمرد و تصریح کرد: طیف گسترده‌ای از اهالی قم و هنر تئاتر هستند که از گذشته تا به امروز، تمام تلاش خود را وقف حفظ این گونه نمایشی کرده‌اند و در تمامی ادوار برگزاری جشنواره به آسیب‌شناسی پرداخته‌اند.

لباسی ادامه داد: در این راستا به نظر می‌رسد هر آنچه در فراخوان این رویداد موردتوجه قرار گرفته دچار کم و کاستی نیست اما تنها نکته مهم به نحوه برگزاری این دوره از جشنواره در برخی بخش‌ها به شیوه مجازی بازمی‌گردد که البته چه‌بسا به دلیل مخاطرات بیماری کرونا، چاره دیگری برای برگزارکنندگان جشنواره باقی نمانده بوده که امید است در سال‌های آینده و به‌واسطه از بین رفتن این بیماری، شاهد برگزاری پرشور تمامی جشنواره‌های مردمی حوزه تئاتر از جمله جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی باشیم.

مهدی ملکی، دیگر کارگردان تئاتر هم همین نمایشنامه را با گروهی دیگر از بازیگران در این دوره از جشنواره اجرا می‌کند.

مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی امروز 21 آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد
در گفت‌وگو با هوشنگ جاوید مطرح شد

حضور نسل جوان در نمایش‌های آیینی نشان از تعهد به فرهنگ ایرانی دارد

هوشنگ جاوید، پژوهشگر و داور بخش نقالی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه حضور نسل جدید در عرصه هنرهای آیینی و سنتی، نشان از تعهد جوانان امروزی به هنر و فرهنگ ایرانی دارد، گفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی از ...

|

نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد
نگاه امیرحسین حریری به بخش سمینارهای جشنواره آیینی و سنتی

ارتباط با پژوهشگرانی چون شکنر و کارلسن، تعامل فرهنگی ما با جهان را گسترش می‌دهد

امیرحسین حریری، عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا، با اشاره به اینکه پژوهش‌های بینافرهنگی افرادی چون شکنر و کارلسن در حال حاضر جزو منابع مطالعاتی دانشجویان در دانشگاه‌هاست، ارتباط مستمر و دوسویه بین پژوهشگران ایرانی و خارجی، خصوصا در زمینه‌های مربوط به نمایش‌های آیینی و ...

|

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است
ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته است

ناصر آویژه، کارگردان راه‌یافته به جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی گفت در ناخودآگاه جمعی بشر آیین و سنت جا داشته و این مهم سریع و عمیق انتقال پیدا می‌کند.  

|

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گلستان

اختتامیه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد

مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، سه‌شنبه 11 مهر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گرگان برگزار شد. در این آیین، از گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره، هنرمندان پیشکسوت و مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج استان میزبان، تقدیر به ...

|

در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است
در گفت‌وگو با پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر مطرح شد

منصور براهیمی: پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است

منصور براهیمی، پژوهشگر، مترجم و مدرس تئاتر با بیان این‌که پژوهش نیاز اجتناب‌ناپذیر هر فعالیت هنری است، گفت برای امر پژوهش و فعالیت تئاتر نیازمند سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.  

|

دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد
دو پیشکسوت تئاتر بجنورد مطرح کردند

باید از همان آغاز این جشنواره در خراسان شمالی برگزار می‌شد

علیرضا صمدی‌شادلو و منوچهر محمدپور پیشکسوتان تئاتر در خراسان شمالی، به واسطه برخورداری از فرهنگ غنی آیین و سنت در استان خراسان شمالی تاکید کردند که میزبانی این جشنواره باید برعهده این استان باشد.

|

مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد
مهتاب تبریزی، کارگردان حاضر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی:

رقابتی شدن بخش عروسکی، کیفیت آثار را افزایش می‌دهد

مهتاب تبریزی، کارگردان هرمزگانی اعتقاد دارد بخش عروسکی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، بهتر است به صورت رقابتی برگزار شود تا کیفیت آثار افزایش یابد.

|

نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است
نویسنده و کارگردان نمایش آیینی و سنتی مطرح کرد

کاوه مهدوی: پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «در انتظار گورو» معتقد است پژوهش در نمایش‌های ایرانی کمرنگ و انگشت‌شمار است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود.

|

نظرات کاربران