در حال بارگذاری ...
گفت‌گو با کارگردان نمایش «کاش چشم نمی‌دید»

در نوآوری‌هایمان مراقب ساختارهای سنتی باشیم

فرزاد لباسی که با نمایش «کاش چشم نمی‌دید» در بخش صحنه‌ای بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی حضور دارد، گفت: اگر بنا داریم شیوه‌هایی نو در اجرای آثار آیینی و سنتی اتخاذ کنیم، باید مراقب ساختارها در ادبیات و فرم اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی باشیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، این کارگردان با بیان جزئیاتی درباره نمایش خود افزود: این نمایشنامه در قالب مجلس تقلید، نوشته مهدی صفاری‌نژاد، روایتی متفاوت از قتل امیرکبیر با عنوان «مضحکه قتل امیرکبیر» است که طی آن هفت شخصیت نمایش بنا دارند تا ماجرا را از زاویه‌ای متفاوت با آنچه در حمام فین رخ داده است بازگو کنند.

او افزود: در ادامه و با آنکه این تقلیدچی‌ها قصد دارند نمایشی را علیه امیرکبیر ترتیب دهد تا به‌این‌ترتیب وجهه او را نزد اهالی شهر تخریب کنند اما به‌یک‌باره با ورود سیاه نمایش به داستان، ورق برمی‌گردد و حقیقت ماجرای قتل امیرکبیر افشا می‌شود.

کارگردان نمایش «کاش چشم نمی‌دید» با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر، بسیاری از گروه‌های نمایشی تمایل داشته‌اند از شیوه‌های مدرن در حوزه تئاتر آیینی و سنتی بهره گیرند، اضافه کرد: اگر بنا داریم شیوه‌هایی نو در اجرای آثار آیینی و سنتی اتخاذ کنیم، باید مراقب ساختارها در ادبیات و فرم اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی باشیم.

لباسی تأکید کرد: هرگاه سخن از نمایش آیینی و سنتی به میان می‌آید، توقع آن می‌رود که گروه‌ها بخشی از تلاش خود را صرف حفظ الگوها، آداب‌ورسوم قدیمی کنند در نتیجه فضای تولید اثر در این عرصه کاملاً مشخص بوده و تنها با نیم‌نگاهی به شیوه‌های مدرن اجرا و بهره‌ گرفتن از ظرفیت‌های فنی و تکنولوژیکی می‌توان به بهبود سطح کیفی آثار کمک کرد.

او جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترها به‌منظور توجه آحاد جامعه به این بخش برشمرد و تصریح کرد: طیف گسترده‌ای از اهالی قم و هنر تئاتر هستند که از گذشته تا به امروز، تمام تلاش خود را وقف حفظ این گونه نمایشی کرده‌اند و در تمامی ادوار برگزاری جشنواره به آسیب‌شناسی پرداخته‌اند.

لباسی ادامه داد: در این راستا به نظر می‌رسد هر آنچه در فراخوان این رویداد موردتوجه قرار گرفته دچار کم و کاستی نیست اما تنها نکته مهم به نحوه برگزاری این دوره از جشنواره در برخی بخش‌ها به شیوه مجازی بازمی‌گردد که البته چه‌بسا به دلیل مخاطرات بیماری کرونا، چاره دیگری برای برگزارکنندگان جشنواره باقی نمانده بوده که امید است در سال‌های آینده و به‌واسطه از بین رفتن این بیماری، شاهد برگزاری پرشور تمامی جشنواره‌های مردمی حوزه تئاتر از جمله جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی باشیم.

مهدی ملکی، دیگر کارگردان تئاتر هم همین نمایشنامه را با گروهی دیگر از بازیگران در این دوره از جشنواره اجرا می‌کند.

مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی امروز 21 آذرماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

کارگردان نمایش «شهر آشوب» در گفت و گو با ایران تئاتر :

هر بازیگری از عهده سیاه‌بازی برنمی‌آید
در حوزه نمایش‌های ایرانی به‌روز نشده ایم
کارگردان نمایش «شهر آشوب» در گفت و گو با ایران تئاتر :

هر بازیگری از عهده سیاه‌بازی برنمی‌آید
در حوزه نمایش‌های ایرانی به‌روز نشده ایم

ایران تئاتر: علی طربی معتقد است که نمایش‌های آیینی و سنتی بازیگران خاص خودش را می‌خواهد و هر بازیگری نمی‌تواند وارد نمایش‌های ایرانی و به‌ویژه سیاه‌بازی شود.نقش سیاه ، بازیگری می‌خواهد که بداهه‌گوی خوبی باشد و صدای خوبی هم داشته باشد.

|

ضرورت بازتعریف مبانی و آموزش مدون در گفت و گوی ایران تئاتر با داوود فتحعلی بیگی

خطر شکل گیری آیین‌های جعلی !
من و هم‌نسل‌هایم هیچ‌وقت در یاد دادن بخیل نبوده‌ایم
ضرورت بازتعریف مبانی و آموزش مدون در گفت و گوی ایران تئاتر با داوود فتحعلی بیگی

خطر شکل گیری آیین‌های جعلی !
من و هم‌نسل‌هایم هیچ‌وقت در یاد دادن بخیل نبوده‌ایم

ایران تئاتر: داوود فتحعلی‌بیگی برای بسیاری از هنرمندان و مخاطبان امروز تئاتر و سینما و تلویزیون، چه آن‌ها که عمری گذرانده‌اند و چه آن‌ها که جوان هستند، چهره‌ای آشنا محسوب می‌شود. سال‌ها کار کردن در عرصه هنرهای نمایشی هم به‌عنوان نویسنده و کارگردان و هم به‌عنوان بازیگر و ...

|

نظرات کاربران