در حال بارگذاری ...
قادر آشنا در آستانه شهادت سردار دلها مطرح کرد:

مکتب سلیمانی سراپا اندیشه است
ضرورت زنده نگه داشتن یاد شهدا در تئاتر

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به لزوم پرداختن به ویژگی‎‌ها و دستاوردهای سردار سلیمانی عنوان کرد هنرمندان تئاتر برای نمایش مکتب سردار نیاز به شناخت فرهنگ و اندیشه وی دارند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی درباره لزوم پرداختن به ویژگی‌های او گفت: امنیت و اقتداری که امروز ایران اسلامی در منطقه و جهان دارد، مدیون دلاورمردی های رزمندگان، ایثارگران و نخبگانی چون شهید سلیمانی است بنابراین حفظ نام و یادشان جزو وظایف دینی، انسانی و اخلاقی ما محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه هر قوم و ملتی که ایثارگری دلاورمردانش را فراموش کند قطعاً به بیراهه خواهد رفت، افزود: حفظ نام و یاد بزرگان در تاریخ هم باعث زنده نگه داشتنشان می‌شود و هم روحیه برادری و برابری را در داخل کشور تقویت می‌کند.

آشنا اظهار کرد: هنر تئاتر یکی از مهمترین هنرهایی است که به زنده نگه داشتن نام و یاد بزرگان و ترویج فرهنگ شهدا و حافظان مرز کشور کمک می‌کند. سردار سلیمانی جزو بهترین‌های ایران اسلامی و از سرداران کم نظیر ما بود که تلاش کرد داعش را از مرز و بوم ما دور نگه دارد تا جنگ دیگری بر ما تحمیل نشود از این رو باید پرداختن به ویژگی‌های منحصر به فرد سردار سلیمانی در عرصه تئاتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی بیان کرد: مکتب سلیمانی سراپا اندیشه است، آنچه سلیمانی را سلیمانی کرد، صرفاً رزم او و پیروزی‌اش در میادین جنگ نبود هر چند همین جنگیدن او با داعش، نجات سوریه و عراق و اقلیم کردستان و نفوذ نکردن داعش در خاک ایران خود جزو کارهای بزرگ او محسوب می‌شود.

او درباره وظایف هنرمندان در قبال سردار سلیمانی یادآور شد: در این زمینه وظیفه هنرمندان فرهنگ و هنر در حد توان خود بسیار خطیر است. من به نوبه خودم دست هر کسی که در این راه قدمی و قلمی بر می‌دارد، می‌بوسم و تکریم می‌کنم. هنرمندان با پرداختن به زندگی سردار سلیمانی قطعاً به فرهنگ و هویت خود کمک می‌کنند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه چطور سردار سلیمانی و یارانش توانستند بر علیه قدرت‌های بزرگ که حامیانی چون غرب داشتند، ایستادگی و پیروزی پیدا کنند، گفت: آنچه هنرمندان باید عمیقاً بدان بپردازند، چگونگی ایستادگی سردار سلیمانی و یارانش در برابر قدرت‌های استعمارگر است. این فرهنگ باید شناخته شود چرا که اندیشه سردار سلیمانی همین باور زنده نگه داشتن اسلام، مکتب شیعه، مقابله با ظلم و ظالم، دفاع از مظلوم و انسانیت بود.

آشنا در عین حال با تأکید بر ساده زیستی، تواضع و توجه شهید سلیمانی به مسائل جزئی نیز متذکر شد: هنر تئاتر عمیقاً نیاز به این باورها و اعتقادات دارد. همین شخصیتی که در میدان‌های نبرد چون شیری غران است در برابر مردمش متواضع و خاکی است. از این رو آنچه هنرمندان تئاتر برای نمایش مکتب شهید سلیمانی نیاز دارند، شناخت درستی از فرهنگ و اندیشه سردار پیدا کنند.

وی در پایان درباره برگزاری جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» که اختصاص به آثاری درباره شهید سلیمانی دارد، بیان کرد: شخصاً با تعدد جشنواره‌ها موافق نیستم و معتقدم تعداد چنین رویدادهایی باید کمتر و در عوض کمیت شان بیشتر شود اما شاخص‌هایی هم وجود دارند که نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم که یکی از همین شاخص‌ها خود سردار سلیمانی است. ما نمی‌توانیم به شخصیت و دستاوردهای سردار سلیمانی نپردازیم چرا که او فردی غنی است منتها نباید پرداختن به ویژگی‌های شهید سلیمانی به ورطه روزمرگی و سطحی نگری بیفتد.

سومین جشنواره سراسری تئاتر «سردار آسمانی» به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان دی ماه سال جاری با دبیری سید وحید فخر موسوی در کرمان برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

|

نظرات کاربران