در حال بارگذاری ...
با ارائه خدمات مستمر رسانه ای در سراسر کشور

ایران تئاتر 17 ساله شد

ایران تئاتر :درگاه تخصصی هنرهای نمایشی با عنوان ثبت شده درگاه  تئاتر ایران امروز ۱۷ ساله شد .

درگاه تخصصی هنرهای نمایشی  ( با عنوان ثبت شده درگاه  تئاتر ایران )  ؛ «ایران تئاتر» بیست‌سوم آذرماه سال 1383 با هدف اطلاع‌رسانی در کمترین زمان، انعکاس صحیح رویدادهای و اخبار حوزه تئاتر، ارائه تازه‌ترین نقدها و بازتاب نظرات اهالی هنر نمایش آغاز بکار کرد.

اولین مطلب منتشر شده در ایران تئاتر با عنوان «آدم های تئاتر نصر به روایت دوربین» به قلم الهه خسروی یگانه و درباره مریم خاکی پور ‏‌، مدرس تئاتر مقیم فرانسه است که آن روزها در بازگشت به ایران فیلم مستندی تحت عنوان ” کارگران شادی ” را به سوغات آورده درباره سرگذشت تئاتر نصر و تئاتر پارس  .

ایران تئاتر به تازگی از عدد صد و پنجاه هزار مطلب منتشر شده عبور کرد و متن پیش رو صد و پنجاه و یک هزار و صد و شصت و هفتمین (151167) مطلب منتشر شده این رسانه است. 

استمرار فعالیت و تلاش بی‌وقفه کارکنان این رسانه و صد البته حمایت هنرمندان تئاتر، در این سال‌ها ایران تئاتر را به نامی پرآوازه بدل کرده است.

درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران با صاحب امتیازی انجمن هنرهای نمایشی ایران، در طول این سال‌ها همواره تلاش کرده با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و آشنا به هنر نمایش و بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های رسانه‌‌ای در دسترس و روزآمد، هر روز بر گستره مخاطبان خود افزوده و امروز در میان انبوه رسانه‌های مکتوب و اینترنتی به جایگاهی درخور و شان هنرمندان فرهیخته تئاتر دست یابد.

ایران تئاتر با تغییرات راهبردی سعی کرده بر کارآمدی سایت بیافزاید و با توجه به پیشرفت وسایل ارتباطی روز در فضای مجازی، همواره با افزودن بخش‌های مختلف امکانات بیشتری را در اختیار هنرمندان و مخاطبان تئاتر قرار داده .

 

 «ایران تئاتر» تا امروز

همواره از متخصصین کارآزموده مسئولیت سردبیری«ایران تئاتر» را عهده دار شده اند و در دور تازه فعالیت درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران با مدیریت و سردبیری علی اکبر عبدالعلی زاده در مسیر پرفراز و نشیب رسانه‌های تخصصی با سازماندهی و جذب نیروهای حرفه‌ای، ایجاد تغییرات لازم، به روز کردن بخش‌های مختلف و افزدون بخش‌های جدید و متنوع، تلاش کرده همواره جایگاه تثبیت شده‌ای در میان هنرمندان و مخاطبان تئاتر داشته باشد.

اغراق نیست اگر بگوییم که امروز «ایران تئاتر»  مرجع معتبر در زمینه تئاتر ایران است که می‌تواند همگان را در جریان رویدادهای نمایشی، جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی، همایش‌ها، سمینارها و اجراهای روز ایران و جهان قرار بدهد.

تسیریع در پوشش رخدادهای مهم هنرهای نمایشی با استفاده از امکان فضای مجازی در قالب پوشش همزمان گزارش لحظه به لحظه و مصوردر کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام این رسانه و پخش زنده برنامه های آموزشی فرصت دسترسی همه علاقمندان سراسرکشور برای به بهره برداری بی واسطه و بی فوت وقت از رویدادها را فراهم کرده است . 

 

مرجع اطلاعات تخصصی

«ایران تئاتر» همچنین امروز با آرشیو غنی رویدادها، گزارش‌ها، نقدها، مقالات و ایجاد منابع تخصصی بانک اطلاعات هنرمندان، کتابخانه تخصصی تئاتر، برنامه تماشاخانه‌ها، فهرست‌نویسی اجراهای تئاترها، فهرست آموزشگاه‌های آزاد هنری، سالنامه تئاتر، کتاب اول تئاتر ایران، فهرست جشنواره‌های ایرانی، فهرست جشنواره‌های بین‌المللی، معرفی نهادهای فعال حوزه نمایش، ساختار اجرایی تئاتر کشور، فهرست رسانه‌های فعال در عرصه نمایش، فهرست گروه‌های تئاتر ثبت شده سراسر کشور و دسترسی به سایت‌های رسمی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر ایران مرجعی علمی و پژوهشی است که اطلاعات لازم را به دانشجویان و استادان و پژوهشگران ارائه می‌کند.

در دوران شیوع کرونا و در ماه های تعطیلی سالن های نمایش ، ایران تئاتر بدون وقفه با اطلاع رسانی رویداد های مرتبط با وضعیت شیوع تلاش کرد علاوه بر اطلاع رسانی از وضعیت تئاتر کشور به شرایط و تجربیات تئاتر دیگر کشورهای دنیا در مواجهه با این شرایط دشوار بپردازد. ایجاد دسترسی "تئاتر و کرونا" در اولین روزهای بحران امکان مراجعه آسان را برای مخاطبان فراهم کرد . 

ایران تئاتر همچنین با ایجاد پنجره "پرونده ها " دسترسی بی واسطه ای برای سرفصل گزارش های موضوعی دنباله دار و نشست های آموزشی ایجاد کرد . از این طریق پژوهشگران ، دانشمندان و علاقمندان به موضوعات بنیادی تئاتر کشور به راحتی به سلسله مطالب دنباله دار این رسانه در هر موضوع دسترسی پیدا کردند.

 

حضور فعال رسانه‌ای در تمامی استان‌های کشور

راه‌اندازی پورتال‌های استانی درگاه تئاتر ایران  با نیروی متمرکز رسانه‌ای در تمام استان‌های کشور زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی از جمله تغییرات این رسانه پویا است. ایران تئاتر با ایجاد فضای مستقل برای تمامی استان‌های کشور فرصت پوشش سریع و ارایه رویدادهای با اولویت هر استان را فراهم کرده است.  با راه‌اندازی پورتال‌های استانی ایران تئاتر و ایجاد سایت‌های تخصصی تئاتر برای هر استان، عملا پنجره‌ای تازه و معتبر برای هنرمندان تئاتر از سراسر ایران به تمام جهان گشوده شده است. در حال حاضر علاوه برسایت اصلی «ایران تئاتر» هر استان یک ایران تئاتر برای خود دارد و این اتفاقی بی‌نظیر در تئاتر کشور است. چراکه با این زیرساخت امکان فعالیت بخش استان‌ها بیشتر شده و همه استان‌های کشور فارغ از اولویت‌های کشوری می‌توانند اخبار مورد توجه مخاطبان منطقه‌ای خود را پوشش بدهند. در حال حاضر ایرانب تئاتر فراتر از تعداد استان ها با ایجاد سایت تخصصی برای مناطق  آزاد ،در واقع 33 سایت مستقل استانی و منطقه ای مستقل  دارد. 

 

حضور در عرصه بین‌ الملل

از ویژگی‌های سایت ایران تئاتر، ارائه محتوای تولیدی به دو زبان فارسی و انگلیسی است. ترجمه اخبار و مطالب روز تئاتر ایران به زبان انگلیسی با توجه به موفقیت‌‌های روزافزون گروه‌های تئاتری کشورمان در عرصه‌های جهانی و شناخت بیشتر هنرمندان بین‌المللی با هنرهای نمایشی کشورمان امری ضروری است. این حضور به حدی جدی و مؤثر است که در موتورهای جستجوی جهانی با جستجوی کلید واژه "theatre" می‌توان سایت ایران تئاتر را در اولویت‌های صفحه نخست آن‌ها مشاهده کرد. این حضور مستمر و چشمگیر اعتباری بین‌المللی را برای این رسانه تخصصی فراهم کرده است.  

علاوه بر این با توجه به موفقیت‌های متعدد هنرمندان تئاتر ایران در عرصه‌های جهانی، اهمیت پویایی و لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه جدیدترین خبرها از رویدادهای مهم تئاتر در همه کشورهای جهان و همچنین جشنواره‌های معتبر تئاتر در سراسر دنیا را دوچندان می‌کند. به همین منظور سرویس بین‌الملل سایت ایران تئاتر طی این سال‌ها علاوه بر بهره‌مندی از حضور همکاران حاضر در کشورهای مؤثر در عرصه تئاتر همواره با رصد مستمر آژانس‌ها و سایت‌های معتبر تحلیلی و خبری تئاتر در سایر کشورها، تازه‌ترین‌های تئاتر در دیگر کشورهای جهان را در اختیار هنرمندان تئاتر ایران قرار داده‌است.

 

بانک اطلاعات هنرمندان تئاتر

بانک اطلاعات هنرمندان تئاتر به‌عنوان جامع‌ترین، قدیمی‌ترین و پرمراجعه‌ترین بانک اطلاعات تئاتر، امروز در دسترس همگان است. مرجعی که ضمن بالا بردن ارجاعات مخاطبان برای تئاتر ایران در گردآوری اطلاعات شناسنامه‌ای فعالان تئاتر، مرجعی معتبر به شمار می‌آید و از همه شهرهای کوچک و بزرگ اطلاعات هنرمندان را در اختیار علاقه‌مندان، هنرمندان، اهالی رسانه و پژوهشگران قرار می‌دهد.

 

سرویس عکس

تئاتر هنر زنده و میرایی است؛ اما آنچه می‌تواند در تثبیت آن بکوشد دوربین عکاسی است. سرویس عکس «ایران تئاتر» به‌عنوان یکی از مراجع اصلی خانواده تئاتر در میان رسانه‌های موجود در کشور از زمان آغاز بکار این رسانه به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین بخش‌های سایت مورد توجه هنرمندان، رسانه‌ها و عکاسان حوزه نمایش بوده است. سرویس عکس ایران تئاتر با دبیری رضا معطریان به‌عنوان یکی از عکاسان شناخته‌شده و مطرح کشور و همکاری جمعی از بهترین عکاسان فعال در عرصه تئاتر، امروز یکی از کامل‌ترین منابع تصویری تئاتر کشور را در اختیار دارد و هرروز با آپلود جدیدترین گزارش‌های تصویری از نمایش‌های در حال اجرا از سراسر کشور و همچنین ارسال تصاویر رویدادهای مهم نمایشی کشور بر غنای این منبع مهم بصری تئاتر می‌افزاید.

 

سخنی با همکاران رسانه‌ای

ایران تئاتر مرجع معتبر درزمینه تئاتر ایران است که می‌تواند همگان را در جریان رویدادها، جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی، همایش‌ها، سمینارها و اجراهای روز ایران قرار دهد. این رسانه باهدف حمایت از توسعه رسانه‌ای تئاتر فعالیت می‌کند و با تولید روزانه مطالب کیفی و متنوع در قالب گفت‌وگو، گزارش، نقد، یادداشت و خبر می‌تواند مثل تمام این 17 سال فعالیت منبع مطمئنی برای تأمین مطالب صفحات اختصاصی سایت‌ها، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه و فصلنامه‌های تخصصی و عمومی بدون هزینه تولید برای رسانه مصرف‌کننده باشد. 

همکاران ایران تئاتر زادروز این رسانه فراگیر را به تمامی هنرمندان ، فعالان و موثرین عرصه هنرهای نمایشی تبریک می گویند و بر عهد خود در ممارست تلاش رسانه ای برای توسعه تئاتر کشور وفادار هستند.

 




نظرات کاربران